Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce „Branża motoryzacyjna. Edycja Q3/2018″
W pierwszej połowie 2018 r. zarejestrowano 273,0 tys. nowych samochodów osobowych o 10,5% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Jak wynika z badania KPMG i PZPM pt. „Branża motoryzacyjna. Edycja Q3/2018″ silny trend wzrostowy widoczny jest w kategorii samochodów klasy wyższej (segment E) oraz klasy luksusowej (segment F), w których liczba rejestracji wzrosła odpowiednio o 49,7% i 45,5% r/r. Bardzo dynamicznie rośnie liczba rejestracji samochodów elektrycznych. Wysokie tempo wzrostu, podobnie jak w analogicznym okresie ubiegłego roku odnotowuje segment autobusów i autokarów – w pierwszej połowie 2018 r. zarejestrowano ich 1,42 tys. szt. (+23,4% r/r). W I połowie 2018 r. fabryki motoryzacyjne ulokowane w Polsce wypracowały wyższy wynik niż rok wcześniej – produkcja sprzedana wyniosła 79,3 mld zł i była większa o 2,5% r/r. Z taśm montażowych zjechało w tym czasie więcej samochodów dostawczych i ciężarowych (+17,7% r/r) oraz autobusów (+13,2% r/r) ale mniej samochodów osobowych (-13,6% r/r). Razem wyprodukowano 362,1 tys. pojazdów samochodowych, co oznacza spadek o 6,7% r/r.
Ogółem od stycznia do czerwca br. zarejestrowano 237,3 tys. nowych samochodów osobowych marek popularnych – o 21,8 tys. więcej w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Rejestracje klientów instytucjonalnych w tym okresie wyniosły 157,1 tys. zaś klientów indywidualnych – 80,2 tys., co oznacza wzrost odpowiednio o 12,5% oraz 5,6% w porównaniu do pierwszych dwóch kwartałów 2017 r. Tymczasem w segmencie premium+ w I połowie 2018 r. zarejestrowano w Polsce blisko 36 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 13,7% więcej w porównaniu do poprzedniego roku. Motorem wzrostu rynku są nabywcy instytucjonalni – ich rejestracje wyniosły 32,3 tys. co oznacza wzrost aż o 16,6% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku.
Nadal dynamicznie rośnie segment małych i średnich SUVów i crossoverów. W I połowie br. ich rejestracje zwiększyły się o 28% po podobnym wzroście rok wcześniej. Zajmują teraz już ponad 29% rynku i zdetronizowały najpopularniejsze do tej pory samochody klasy kompaktowej (segment C), który zajmuje niespełna 28%. Tracą natomiast na popularności Vany (MPV). Małe i średnie o 20% a duże o 17% – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Wzrost liczby rejestracji prawie we wszystkich segmentach
W pierwszej połowie 2018 r. wzrosła liczba rejestracji w większości segmentów, oprócz kategorii dużych MPV (-17%) oraz małych i średnich MPV (-19%). Najpopularniejszy segment małe/średnie SUV-y odnotował 28% wzrost, segment C wzrósł o 4%, zaś segment B o 6%. Najwyższy wzrost został odnotowany w segmencie samochodów klasy wyższej (segment E 50%) oraz w klasie luksusowej (segment F 45%).
W pierwszej połowie 2018 r. o 29,1% wzrosła liczba rejestracji samochodów osobowych z napędami alternatywnymi w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Ogólnie zarejestrowano 11 477 aut z napędami alternatywnymi. W tym 10 805 aut z napędem hybrydowym (+26,9%) oraz 672 samochody elektryczne (+79,7%). Warto zauważyć, że wciąż znacznie więcej takich aut kupują klienci instytucjonalni niż prywatni. W ich grupie odnotowano zdecydowanie wyższe tempo wzrostu +39,5% wobec +2,3% wśród klientów indywidualnych – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Rośnie liczba rejestracji w segmencie autobusów i autokarów
W pierwszej połowie 2018 r. odnotowano wzrost w segmencie samochodów dostawczych (o DMC <=3,5t), których zarejestrowano 32,4 tys., czyli o 9,6% więcej w porównaniu do analogicznego okresu 2017 r. Rynek nowych przyczep i naczep zwiększył się o blisko 15% – w pierwszej połowie 2018 r. zarejestrowano 13,9 tys. sztuk. O 23,4% wzrosła także liczba rejestracji nowych autobusów, która w pierwszej połowie 2018 r. wyniosła 1 423 sztuki. Do wzrostu całej grupy przyczyniły się autobusy miejskie.
Rosnąca liczba rejestracji pojazdów użytkowych, to znak, że rozwija się gospodarka. Dodatkowo przed wyborami samorządowymi miasta zintensyfikowały wymianę autobusów, co znajduje odzwierciedlenie we wzroście liczby rejestracji autobusów miejskich – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Spadła liczba rejestracji motorowerów i motocykli
W pierwszej połowie 2018 r. zarejestrowano 8,33 tys. nowych motocykli, czyli o 629 sztuk mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
W pierwszej połowie 2018 r. odnotowaliśmy duże spadki w kategorii motorowerów, których liczba rejestracji zmniejszyła się aż o 33,2% w porównaniu z pierwszą połową 2017 r. Istotny wpływ na taką sytuację miał wzrost w ostatnim kwartale ubiegłego roku z powodu wymagań z początkiem 2018 r. normy Euro 4 dla nowych pojazdów tej kategorii – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Wzrost produkcji pojazdów transportu publicznego
W pierwszej połowie 2018 r. ogółem wyprodukowano w Polsce 362,1 tys. pojazdów samochodowych, o 6,7% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Zmniejszyła się produkcja samochodów osobowych – z taśm montażowych zjechało 261,3 tys. sztuk, o 13,6% mniej niż przed rokiem. Tymczasem wzrosła liczba wyprodukowanych pojazdów transportu publicznego (+13,2%) i samochodów dostawczych i ciężarowych, w tym ciągników drogowych (+17,7%).