Dziś w Warszawie odbywa się międzynarodowa konferencja pt. „Autonomiczna przyszłość transportu drogowego” zorganizowana w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Rozwoju. Audi, jako jeden z czołowych na świecie koncernów rozwijających technikę autonomicznej jazdy, znalazło się w gronie głównych partnerów wydarzenia. Oprócz przedstawienia wizji rozwoju i zamierzeń marki na tym polu, cztery pierścienie zaprezentowały specjalny model Audi A7 Sportback zwany „Bobby”.

Zautomatyzowana jazda – to, co przyjęło się już dawno w ruchu kolejowym czy powietrznym, w zakresie ruchu kołowego znajduje się u progu możliwości realizacji. Konferencja poświęcona była m.in. dyskusji na temat jaka jest jej przyszłość i jak te możliwości wykorzystać. Audi jest przodującym na świecie przedsiębiorstwem rozwijającym tę technikę, a nowa generacja flagowego modelu koncernu –  Audi A8, to pierwszy seryjnie produkowany samochód, stworzony dla wysoce zautomatyzowanej jazdy na tzw. poziomie 3. O tym, jak Audi wykorzystując efekty pracy inżynierów kształtuje wizję nowoczesnej mobilności, mówił w swym wystąpieniu Michał Bowsza, dyrektor marki Audi w Polsce.

„Na drodze ku przekształceniu w cyfrowe przedsiębiorstwo segmentu premium produkujące samochody, Audi przechodzi największą transformację w całej swej dotychczasowej historii. Marka będzie teraz prowadzić działalność w cyfrowy
i zrównoważony środowiskowo sposób, ale też na nowo definiuje miejską mobilność.“ – podkreślił Michał Bowsza. „Przykładamy ogromną uwagę do rozwoju cyfrowych systemów autonomicznej i zautomatyzowanej jazdy, ponieważ wpływają one na większe bezpieczeństwo zarówno w mieście jak i w dłuższych podróżach, na większy komfort dla podróżujących, a w końcu także na skuteczne wykorzystanie infrastruktury transportowej oraz na wykorzystanie możliwości ekologicznej jazdy.“

Cztery pierścienie od kilku lat prowadzą intensywne prace rozwojowe na polu jazdy autonomicznej. Już w roku 2009, autonomicznie jeżdżące Audi TT zakreśliło znak czterech pierścieni na dnie wyschniętego słonego jeziora w Boneville w USA. Kolejnymi etapami na drodze badań i rozwoju było m.in. przejechanie przez autonomicznie jeżdżące Audi A7 Sportback trasy ponad 900 km z San Francisco do Las Vegas, czy testowe jazdy w gęstym ruchu miejskim w Szanghaju i na ruchliwej autostradzie w Niemczech.

Każdy z etapów ewolucji systemów asystujących i automatycznych stopniowo uwalnia kierowcę od konieczności pełnego kontrolowania prowadzenia samochodu. Od systemów asystujących poziomu 1., czyli np. aktywnego tempomatu adaptive cruise control, czy asystenta pasa ruchu Audi active lane assist, przez systemy poziomu 3. – np. pilota jazdy w korkach – montowane w najnowszym Audi A8, po przyszłościowe systemy poziomu 5.

Uczestnicy konferencji mają okazję obejrzenia jednego z egzemplarzy testowych, autonomicznie jeżdżących A7 Sportback, zwanego potocznie „Bobby“.

 

Źródło: Volkswagen Group Polska sp. z o.o.