Autonomiczny pojazd badawczy Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion (ang. luksus w ruchu) to przykład epokowej zmiany w motoryzacji – samochody ze środków transportu stają się prywatną przestrzenią wypoczynkową. Wyjątkowo przestronna kabina F 015 winduje pojęcia komfortu i luksusu na zupełnie nowy poziom. Kluczową cechą prototypu jest ciągła wymiana informacji między podróżującymi, oprogramowaniem pojazdu oraz światem zewnętrznym. Naturalnym wyborem miejsca jego premiery są więc targi elektroniki użytkowej CES w Las Vegas.
F 015 Luxury in Motion to wizjonerska odpowiedź Mercedes-Benz na światowe trendy. Do 2030 roku liczba aglomeracji zamieszkiwanych przez ponad 10 milionów osób wzrośnie z około 30 do ponad 40. „W XXI wieku najcenniejsze osobiste dobra luksusowe to prywatna przestrzeń i czas” – mówi dr Dieter Zetsche, Prezes Daimler AG i szef oddziału Mercedes-Benz Cars. „Właśnie to mają oferować autonomiczne pojazdy Mercedesa. F 015 to pierwszy rzeczywisty przykład tej rewolucyjnej koncepcji mobilności”.
Jako pionier w przejściu z pojazdów samobieżnych („zmotoryzowanych”) do samodzielnych („autonomicznych”), Mercedes-Benz wykracza daleko poza techniczne aspekty wdrożenia jazdy autonomicznej. Istotą takich projektów zawsze są ludzie. Podobnie jak w 1886 roku pojazd Karla Benza rozpoczął rewolucję w osobistej mobilności, a w konsekwencji – w społeczeństwie jako całości, tak i pierwsze samochody autonomiczne mogą zmienić obraz świata.
Kluczowym elementem innowacyjnej koncepcji wnętrza F 015 jest system siedzeń z czterema obrotowymi fotelami, pozwalającymi siedzieć naprzeciwko siebie. Czterech pasażerów może wykorzystać czas spędzony w samochodzie do pracy, odpoczynku albo rozmowy. By ułatwić wsiadanie i wysiadanie, elektrycznie sterowane siedzenia obracają się po otwarciu drzwi o 30 st. w zewnętrznym kierunku.
Kolejna istotna cecha prototypu to ciągła wymiana informacji między podróżującymi, oprogramowaniem pojazdu i otoczeniem. Informacje przekazywane są za pośrednictwem sześciu ekranów harmonijnie zintegrowanych z kokpitem instrumentów oraz bocznymi i tylnymi panelami. Pasażerowie mogą intuicyjnie sterować funkcjami pojazdu za pomocą gestów, ruchów gałek ocznych lub poprzez polecenia dotykowe. Napędzany elektrycznie samochód badawczy F 015 Luxury in Motion nawiązuje kontakt z otoczeniem dzięki wykorzystaniu projekcji laserowej i ekranów LED.
„Gdy 1,5 roku temu autonomiczna limuzyna S 500 INTELLIGENT DRIVE pokonała historyczną trasę Berthy Benz z 1888 roku, pokazaliśmy, że nasza technologia umożliwia autonomiczną jazdę w codziennym ruchu ulicznym. Mamy plan, który umożliwi nam dokonanie wielkiego kroku i osiągnięcie ekonomicznej opłacalności tych rozwiązań. F 015 Luxury in Motion pokazuje, dokąd ten plan może nas doprowadzić” – mówi dr Zetsche.