Mikroprzedsiębiorstwa dominują w polskiej gospodarce. Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, w Polsce działa ponad 1,8 miliona firm zatrudniających poniżej dziesięciu pracowników. – To sektor z ogromnym potencjałem dla branży Car Fleet Management – twierdzi Bartosz Olejnik, dyrektor Sprzedaży i Marketingu w Carefleet S.A.

Mikrobiznes chce mieć flotę

Już ponad 20% samochodów w polskich przedsiębiorstwach zarządzanych jest przez wyspecjalizowane firmy CFM, a według specjalistów sektor ten będzie wykazywał systematyczny wzrost na poziomie 5-7 % w skali roku. Do niedawna najwięksi gracze na rynku skupiali się na dużych i średnich flotach pojazdów – nie tylko ze względu na przychody, ale również dlatego, że to korporacje i większe firmy jako pierwsze otworzyły się na korzyści, jakie niosą ze sobą rozwiązania typu full service leasing lub wynajem długoterminowy. Sytuacja zmienia się jednak dynamicznie. Sektor MŚP, który jeszcze kilka lat temu z dużą nieufnością podchodził m.in. do wynajmu długoterminowego, dziś coraz chętniej buduje firmowe floty przy wsparciu branży CFM. Na drogę, którą wytyczyły duże, średnie i małe firmy, wkraczają obecnie mikroprzedsiębiorcy.

Podmioty zatrudniające poniżej 10 pracowników coraz chętniej idą za przykładem większych organizacji i wyrażają chęć przekazania wszelkich obowiązków związanych z zarządzaniem służbowymi samochodami wyspecjalizowanym firmom. Dostępne na rynku usługi cieszą się rosnącym zainteresowaniem mikroprzedsiębiorców, którzy coraz dokładniej precyzują swoje oczekiwania – dodaje Bartosz Olejnik.

Mikro-samochód do wszystkiego

W dużych przedsiębiorstwach i korporacjach posiadających floty od kilkudziesięciu do kilkuset pojazdów można zaobserwować znaczne zróżnicowanie, zarówno jeśli chodzi o klasę aut, jak i ich przeznaczenie. Samochody nabywane z myślą o pracownikach szeregowych powinny być przede wszystkim funkcjonalne i ekonomiczne w utrzymaniu. Tu największą popularnością cieszą się małe samochody klasy miejskiej lub nieco większe auta kompaktowe. Odwrotnie sytuacja przedstawia się w przypadku samochodów przeznaczonych dla prezesów czy członków rad nadzorczych. Te pojazdy mają przede wszystkim pełnić funkcję reprezentacyjną – komunikować stabilność i dobrą kondycję finansową firmy. Nieco inaczej wygląda to w mikrobiznesie.

Mali przedsiębiorcy najczęściej poszukują kompromisu pomiędzy autem reprezentacyjnym, praktycznym i rodzinnym. W takim przypadku staramy się uwzględniać specyfikę działalności danego przedsiębiorcy i zaproponować mu taki model pojazdu, który będzie najbliższy spełnieniu większości wymagań – twierdzi Bartosz Olejnik.

Mały może… równie dużo!

Jeszcze do niedawna istotną przeszkodą na drodze do posiadania wysokiej klasy auta była dla mikroprzedsiębiorców cena. Koszt zakupu wymarzonego samochodu biznesowego często przekraczał możliwości budżetowe najmniejszych firm. Ciesząca się coraz większą popularnością usługa wynajmu długoterminowego zmniejszyła pod tym względem dystans dzielący mikroprzedsiębiorców do przedstawicieli dużych, międzynarodowych korporacji. Dziś dla każdego, kto prowadzi biznes, auto może być nie tylko środkiem transportu, ale również wizytówką, komunikującą jego stabilną pozycję na rynku. To rezultat zarówno atrakcyjnej oferty adresowanej do najmniejszych firm, jak też zmian, jakie dokonują się  w mentalności samych mikroprzedsiębiorców.

Decydenci w korporacjach i dużych firmach już dawno temu przekonali się, że z auta lepiej jest korzystać i ponosić koszty adekwatne do poziomu jego wykorzystania niż być jego właścicielem. Usługa wynajmu długoterminowego w tym sektorze cieszy się bardzo dużą popularnością. Mikroprzedsiębiorcy od niedawna, ale za to w szybkim tempie zaczynają stosować podobne podejście. Przychodzi im to nieco łatwiej, ponieważ szlaki zostały już przetarte przez sektor MŚP – dodaje Bartosz Olejnik.

Z wynajmu długoterminowego samochodów korzysta obecnie ¼ przedsiębiorstw z sektora MSP, co oznacza wzrost o ponad 100% w przeciągu ostatnich dwóch lat. Usługa cieszy się coraz większą popularnością wśród mikroprzedsiębiorców, przede wszystkim dlatego, że korzystanie z coraz ciekawszej gamy nowoczesnych aut osobowych i wysokiej jakości samochodów transportowych rzeczywiście nie jest już związane z wielkimi nakładami finansowymi. Biorąc pod uwagę, że w koszcie miesięcznego wynajmu mamy uwzględnione wydatki na ubezpieczenie, assistance czy serwis mechaniczny, dochodzimy do wniosku, że korzyści ekonomiczne są znaczne. Oprócz wspomnianych usług, wynajem długoterminowy pozwala na redukcję kosztów operacyjnych, daje możliwość odliczenia podatku VAT i minimalizację administracji, związanej z posiadaniem aut. Zalety wynikające ze wspomnianego systemu z pewnością docenią także księgowi, ponieważ czynsz płacony miesięcznie za wynajem długoterminowy samochodu można traktować jako koszt uzyskania przychodu.

 

Carefleet S.A.