Samochód to już nie tylko urządzenie służące do przemieszczania się – nowoczesne aplikacje zmieniły samochody w prawdziwe centrum dowodzenia. Dzięki połączeniu z Internetem i wykorzystaniu technologii, auta stały się mobilnym biurem. Możemy umawiać wizyty u mechanika czy w serwisie, sprawdzać wiadomości ze świata lub przeglądać e-maile. A to dopiero początek…
Udogodnienia takie jak zestawy głośnomówiące czy kamery monitorujące ruch gałek ocznych i znaki drogowe stają się powoli standardem. Aby więc jeszcze bardziej uatrakcyjnić ofertę marki samochodowej ważne jest to, aby pojazd stał się swoistym centrum dowodzenia. Od tego momentu służy on nie tylko do przemieszczania się – to również miejsce rozrywki, którym zarządzać możemy przy pomocy telefonu czy tabletu, bez względu na to, czy znajdujemy się wewnątrz kabiny, czy też nie.
Co warto wiedzieć o samochodowych systemach multimedialnych i związanych z nimi możliwościami? Jak mogą wspomóc nasze codzienne życie?
Łączność przede wszystkim!
Podstawowym udogodnieniem dla użytkowników nowoczesnych samochodów jest możliwość sprzężenia samochodu z telefonem komórkowym. Obecnie aplikacje tworzone przez większość marek samochodowych dedykowane są najpopularniejszym platformom: Android, iOS. Złożone systemy łączności samochodowej to jednak nie tylko możliwość łatwiejszego korzystania z telefonu czy Internetu. To przede wszystkim zwiększenie komfortu jazdy, bezpieczeństwa, możliwość łatwiejszego parkowania – wymieniać można długo.
Wszystko pod kontrolą… Również na odległość!
Ciekawym przykładem może być marka Volvo, która udostępnia swoim klientom system Sensus – kompleksowe rozwiązanie, dzięki któremu nie tylko skorzystamy z możliwości słuchania ulubionej muzyki czy audiobooków w trasie, ale również bezproblemowo stworzymy z samochodu punkt dostępu – wszystko za sprawą wbudowanej funkcji WIFI. Sensus to również wielopłaszczyznowa nawigacja – pomoże szybko dotrzeć do celu, ominąć korki, ale i znaleźć idealne miejsce na obiad czy kolację.
Warto też wspomnieć o Volvo in Call – nowoczesnej aplikacji, która pozwala na łączność z samochodem przy użyciu telefonu. To niezwykle ważne, np. kiedy samochód zostanie skradziony. Aplikacja Volvo on Call informowana jest o podejrzanych próbach dostania się do samochodu. Możliwe jest także śledzenie skradzionego pojazdu poprzez odbiorniki GPS. W wielu modelach marki możliwe jest zdalne uruchomienie ogrzewania postojowego czy klimatyzacji.
Podobne rozwiązania oferują również inne topowe marki (np. BMW – BMW Connect Drive, także samochody typu van Mercedesa klasy V).
Mercedes me – znacznie więcej niż sam samochód!
Mercedes-Benz poszedł kilka kroków dalej, oferując swoim klientom więcej niż sam samochód wyposażony w klasyczne systemy multimedialne.
Nowa marka – Mercedes me – to kompleksowy system rozwiązań związanych z mobilnością, finansowaniem i korzystaniem z samochodu.Składa się on z pięciu filarów: connect me, assist me, finance me, inspire me oraz move me. Każdy z nich poświęcony jest innemu obszarowi życia posiadacza samochodu.
Mercedes me zapewnia mobilność i pomaga ją sfinansować. Łączy pojazd oraz jego użytkownika z całym światem, a także zapewnia wsparcie nawet w tak niezwiązanych z motoryzacją obszarach jak zamówienie biletów do kina. Inspiruje do działania w życiu zawodowym i prywatnym. Innymi słowy, Mercedes przestaje być nazwą kojarzącą się tylko z pojazdem, staje się partnerem w wielu sferach życia.
Wsparcie techniczne, pomoc w razie wypadku, łatwiejsze parkowanie…
Connect meto narzędzie łączące samochód, jego użytkownika oraz jednostki zewnętrzne (serwisy, mechaników, czy autoryzowane salony).
Głównym zadaniem usługi jest odciążenie kierowcy w wielu istotnych kwestiach – system samodzielnie wysyła informacje o usterkach w pojeździe, konieczności przeglądu, błędach systemowych – informacje te wysyłane są do interaktywnego centrum dowodzenia. Każde zgłoszenie jest szczegółowo sprawdzane, a kolejno uruchamiane są dalsze, niezbędne działania. Może być to telefon do właściciela z autoryzowanego serwisu w celu poinformowania o problemie i uzgodnieniu wizyty kontrolnej.
Warto również dodać, że wszelkie prace naprawcze czy serwisowe są zapisywane w centralnej bazie danych serwisowych. Dzięki temu – nawet po zmianie warsztatu – mechanicy będą mieć pełny wgląd w historię naszego samochodu.
Znacznie istotniejsze może jednak okazać się działanie systemu podczas wypadku drogowego. Samochód samodzielnie wysyła sygnał SOS do służb ratowniczych – w najnowszych modelach informacja ta uzupełniona jest również takimi danymi, jak ilość pasażerów czy też fakt otwarcia poduszek powietrznych.
Mercedes me to jednak nie tylko pomoc w kwestiach technicznych. Dzięki usłudze Life Traffic Information system pozwoli nam ominąć korki i dotrzeć jak najszybciej do celu. To również szansa na prostsze parkowanie – wszystko za sprawą opcji inteligentnego parkowania z wykorzystaniem aplikacji na telefon, obsługiwanej niczym pilot! Opcja inteligentnego parkowania sterowana jest z zewnątrz pojazdu – kierowca przy pomocy aplikacji na smartfonie wygodnie kieruje samochodem widząc dokładnie wszelkie przeszkody. Pomagają mu również zainstalowane w samochodzie kamery zewnętrzne oraz czujniki.
Ciesz się ulubioną muzyką, filmami, najświeższymi wiadomościami!
Oprócz wspomnianych opcji Mercedes me w połączeniu z konkretnymi systemami multimedialnymi (takimi jak np. COMAND Online) pozwoli również na słuchanie radia internetowego, korzystanie z portali społecznościowych, sprawdzanie najświeższych wiadomości, wyszukiwanie hoteli czy parkingu.
Ważną informacją dla użytkowników jest fakt, że oferta Mercedes me stale się zmienia, a sam projekt z zasady nie ma daty ważności. Na bieżąco są bowiem udostępniane nowe możliwości i rozwiązania, takie jak np. Mytaxi, Car2go, Moovel.