Dla milenialsów, szczególnie tych najmłodszych, poniżej 25 roku życia, najważniejszym celem prowadzenia firmy jest zapewnienie sobie i rodzinie stabilności finansowej, ale również istotne jest poczucie niezależności oraz możliwość rozwijania swoich pasji – wynika z badania „Milenialsi w MŚP. Pod lupą”, które zrealizowano na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego. Partnerem badania i specjalnego raportu byli Forum Młodych Lewiatan i Fundacja Małych i Średnich Przedsiębiorstw.
Milenialsi to osoby urodzone pomiędzy 1980 a 2000 rokiem. Chętnie rozpoczynają swoją działalność gospodarczą, a motywacji do tego dostarczają im przede wszystkim czynniki wewnętrzne: niechęć do pracy na etacie, potrzeba niezależności, indywidualizm, potrzeba zaistnienia, stawianie sobie wyzwań. Bardziej istotna od aspektu finansowego jest szeroko rozumiana jakość życia.
Milenialsi powszechnie wykorzystują nowoczesne technologie, zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Co istotne, takie technologie jak e-mail, szybki internet, sprzęt pozwalający być stale online często nie są postrzegane jako nowoczesne, ale jako podstawowe narzędzia pracy.
Wybór branży, w której prowadzą działalność gospodarczą dyktowany jest osobistymi zainteresowaniami i pasją, lecz także wynika z przeprowadzonej analizy rynkowej, aktywnego poszukiwania niszy i myślenia w kategoriach potrzeb potencjalnych klientów. Nie jest to więc pełna spontaniczność, lecz racjonalnie przemyślany sposób na życie.
Wśród badanych zauważalna jest bardziej indywidualistyczna niż kolektywistyczna orientacja na pracę wyrażająca się m.in. w dążeniu do „bycia samemu sobie szefem” i do „bycia bardziej wpływowym”.
52 proc. respondentów wskazało, że założenie firmy było finansowane z własnych oszczędności. Z pożyczki bankowej korzystało 40,8 proc. osób, a pożyczki od rodziny, przyjaciół – 28,8 proc.
Spośród badanych przedsiębiorstw niemal 65 proc. skorzystało z leasingu, szczególnie w takich branżach jak hotele i gastronomia – 85 proc., transport – 75 proc. i produkcja – 65,6 proc.
W ramach projektu „Milenialsi w MŚP. Pod lupą” przebadano 500 przedsiębiorców z pokolenia Y, ze wszystkich województw.
Wyniki badań i raport dostępne pod linkiem
Źródło: Konfederacja Lewiatan