Jakich zakupów najczęściej dokonujemy przez internet? Klienci sklepów internetowych, dokonując wyboru związanego z konkretnym miejscem zakupów w sieci, kierują się wieloma czynnikami, ale trzy z nich są zdecydowanie najistotniejsze. A nasze podium przedstawia się następująco: atrakcyjna cena produktu, niskie koszty przesyłki/dostawy oraz wcześniejsze pozytywne doświadczenia zakupowe. Są to elementy wspólne dla większości z nas, niezależnie od płci, wieku czy wykształcenia. Ciekawostką jest to, że kobiety częściej kierują się przy wyborze atrakcyjnymi promocjami i ofertami specjalnymi. Natomiast mężczyźni dostępnością fizycznych punktów odbioru oraz atrakcyjnym wyglądem strony internetowej sklepu.
Co się najlepiej sprzedaje w internecie?
W ciągu ostatniego roku najpopularniejszymi kategoriami produktów, które wybieraliśmy były: odzież (w tym dodatki i akcesoria), obuwie, kosmetyki i perfumy. Ponadto książki i płyty oraz bilety do kina lub teatru.
Obserwujemy jednak wyraźną różnicę między płciami w zakresie kategorii produktów kupowanych online. Kobiety częściej sięgają po odzież, kosmetyki, książki i płyty, produkty farmaceutyczne, artykuły dziecięce, meble i elementy wystroju wnętrz oraz biżuterię. Mężczyźni zaś, częściej wybierają sprzęt RTV / AGD, samochody oraz części samochodowe. Ponadto sprzęt i oprogramowanie komputerowe, gry, a także ubezpieczenia oraz artykuły dla kolekcjonerów.
Wiek i wykształcenie, a wybory i wydatki e-zakupowe
Wiek wyraźnie wpływa na dokonywane wybory e-zakupowe. Osoby po 50 roku życia są generalnie mniej zainteresowane produktami z większości kategorii. Wyjątek stanowią tu artykuły farmaceutyczne i spożywcze.
Okazuję się, że osoby z wyższym wykształceniem istotnie częściej sięgały po dostępne online produkty z większości kategorii. Co ciekawe, największą różnicę w wyborach tej grupy kontra pozostali respondenci, obserwujemy w kategoriach związanych z konsumpcją kultury (książki, bilety, multimedia). Ponadto także w przypadku podróży czy ubezpieczeń.
A ile średnio miesięcznie wydajemy na zakupy on-line?
A ile średnio miesięcznie wydajemy na produkty z poszczególnych kategorii? Okazało się, że najwięcej na obuwie bo 228 zł – przy czym najwyższe kwoty przeznaczyli na ten cel najmłodsi badani (15–24 lata) – 287 zł. Kolejną pod względem wydatków kategorią były artykuły spożywcze, na które wydajemy w miesiącu średnio 194 zł. Poszczególne grupy wiekowe nie różniły się w tym przypadku znacząco, za wyjątkiem najmłodszych, którzy wydali na te produkty najmniej. Średnie miesięczne wydatki z ostatniego miesiąca poniesione przez kupujących online na odzież, dodatki i akcesoria wyniosły 190 złotych. Więcej wydały osoby lepiej wykształcone oraz pozytywnie oceniające sytuację swojego gospodarstwa domowego. Wydatki na kosmetyki i perfumy to średnio 131 zł miesięcznie. Zakup książek, płyt i filmów wiąże się dla internautów kupujących online ze średnim miesięcznym wydatkiem na poziomie 76 zł. Zaś kupno biletów – na poziomie 78 zł.
Połowa badanych deklaruje, że ich wydatki na e-zakupy nie ulegną zmianie w ciągu najbliższego roku. Jednocześnie 1/3 planuje ich zwiększenie, a jedynie co 20 badany ich zmniejszenie. Pokazuje to, że Polacy, zmieniają swoje nawyki zakupowe i zamiast tradycyjnych zakupów wybierają bezpieczne i wygodne zakupy przez internet.