W 2015 roku Instytut Biznesu Rodzinnego szacował, że firmy rodzinne stanowią aż około 80 proc. wszystkich firm polskich. Firmy rodzinne to także ogromny procent przedsiębiorstw za granicą. O wyniki sprzedażowe i efektywność takich zagranicznych biznesów, jak Nike, Samsung, Dior, BMW, Volkswagen czy Auchan, nie trzeba pytać, a wszystkie z nich są firmami rodzinnymi. Czy w prowadzeniu biznesu z krewnymi tkwi klucz do sukcesu?
Według raportu KPMG „Barometr firm rodzinnych. Edycja 2016” za dwie najważniejsze kwestie dla firm rodzinnych uznane zostały: utrzymanie równowagi pomiędzy życiem rodzinnym a sprawami biznesowymi oraz utrzymanie kontroli nad firmą przez rodzinę. Dlaczego to właśnie one są najważniejsze z biznesowego punktu widzenia? Utrzymanie równowagi pomiędzy życiem rodzinnym a sprawami biznesowymi pozwala zachować dystans, a dzięki temu profesjonalizm. – Ściśle określone zasady oraz jasna hierarchia są absolutnym fundamentem każdej rentownej firmy. W firmie rodzinnej zagrożenie ich naruszenia jest z oczywistych powodów większe, dlatego trzeba uważać na ich przestrzeganie – mówi Piotr Wójcik, syn założyciela i obecnie prezes marki Meble Wójcik, polskiego producenta mebli. Utrzymanie kontroli nad firmą przez rodzinę z kolei jest wartością dodaną, która gwarantuje szereg korzyści. – Klienci coraz częściej doceniają to, jak dana firma traktuje swoich pracowników oraz jak wpływa na cały region, czy dba o jego rozwój, gwarantuje miejsca pracy i inwestuje w edukację młodzieży, a z tym kojarzą się i o to dbają firmy rodzinne. Rodzinność jest też szczególnie ważna dla naszych partnerów biznesowych i jest odbierana bardzo pozytywnie. W biznesie wiąże się bowiem z gwarancją ciągłości strategii firmy, jej planów na rozwój, trwałymi relacjami z zarządem i osobami decyzyjnymi – tłumaczy Piotr Wójcik.
Gdzie jeszcze tkwią zdecydowane szanse rodzinnej firmy? W biznesie najważniejszy jest rozwój. Tylko stałe podążanie za najnowszymi trendami, osiągnięciami technologicznymi i zmieniającymi się oczekiwaniami konsumentów gwarantuje konkurencyjność i utrzymanie się na powierzchni. W firmach rodzinnych innowacjom w biznesie równa się często nowe pokolenie. I tutaj właśnie tkwią duża przewaga i potencjał firm rodzinnych. Dziecko często ma większy wpływ na własnego rodzica i prędzej przekona go do śmiałych rozwiązań niż zrobiłby to obcy pracownik, nawet doświadczony doradca. Zaufanie i przekonanie o dążeniu do wspólnych celów pozwala podejmować odważne, choć nieraz ryzykowne kroki. – To chyba właśnie zaufanie pozwala w tak szybkim tempie rozwijać się firmom rodzinnym. Bez ryzyka nie ma szans na wielki sukces, a dużo łatwiej zgodzić się na ryzyko, jeśli przekonują nas do tego najbliższe osoby – mówi Piotr Wójcik. –To przede wszystkim ten aspekt pozwolił marce Meble Wójcik w ciągu 30 lat tak się rozwinąć. Wiele było decyzji, do których młodsze pokolenie musiało przekonywać starszych, chociażby nowe kanały komunikacji czy inwestycje w produkcję i rozwiązania logistyczne, dzięki czemu marka Meble Wójcik może się dziś szczycić mianem jednego z najnowocześniejszych przedsiębiorstw w regionie warmińsko-mazurskim.
Rodzinność firmy może się także przekładać na szereg wartości, które docenia się zarówno w małych przedsiębiorstwach, jak i globalnych korporacjach. Wzajemna pomoc, wsparcie, serdeczna atmosfera, realne zaangażowanie w przyszłość firmy, przez którą rozumie się wszystkich jej członków. – Choć granice muszą być wyraźne, rodzinna atmosfera nadaje biznesowi ludzkiego wymiaru, sprawia, że praca to nie tylko obowiązek, ale i przyjemność. Dotyczy to również innych pracowników, chodzi bowiem o nastroje w całej firmie, nie tylko między członkami rodziny. Dzięki temu buduje się zaufanie, przywiązanie do marki, a zyskuje oddaną i sprawdzoną kadrę. Ponieważ to ludzie tworzą firmę i jej sukces, zgrany i doświadczony zespół jest gwarantem efektywności każdego biznesu, zwłaszcza rodzinnego – podsumowuje Piotr Wójcik.
Wypowiedź: Piotr Wójcik, prezes marki Meble Wójcik,