W 2020 r. troska o przyszłość naszej planety będzie ważnym argumentem przy podejmowaniu decyzji konsumentów na rynku żywności – wynika z prognozy fundacji International Food Information Council (IFIC). Zrównoważony rozwój i przeciwdziałanie zmianom klimatycznym znalazły się w ścisłej czołówce tegorocznych trendów na tym rynku.
Zdrowie, etyka i środowisko…
Eksperci IFIC przewidują, że w 2020 r. konsumenci będą przywiązywać dużą wagę do wpływu, jaki na środowisko wywiera m.in. produkcja żywności oraz jej marnowanie, a także bardziej niż dotychczas będą zwracać się ku produktom roślinnym.
„Jedno z kluczowych zadawanych dziś pytań to: Dlaczego konsumenci jedzą produkty pochodzenia roślinnego? Są trzy powody: zdrowie, etyka i środowisko” – mówi Amanda Topper, wiceszefowa badającej rynki firmy Mintel cytowana przez Food Business News.
Milion wegan i wegetarian
Jak niedawno pisała Rzeczpospolita, w Polsce jest już 1 mln wegan i wegetarian, a kolejne 2 mln naszych rodaków rozważa przejście na taką dietę. Trend ten śledzą z uwagą m.in. producenci żywności ekologicznej, którzy podobnie jak weganie i wegetarianie utożsamiają się z hasłem „Jestem tym, co jem”. Wartość rynku żywności ekologicznej w Polsce jest obecnie wyliczana na około 1,1 mld zł, dla porównania w Niemczech – na 10 mld euro. I choć to skala znacząco mniejsza niż w krajach Europy Zachodniej, to rośnie bardzo dynamicznie, bo tempo wzrostu jest dwucyfrowe.
Dbałość o zdrowie
– Nasi klienci wśród głównych powodów zainteresowania ekożywnością wymieniają – obok dbałości o zdrowie – troskę o środowisko naturalne, zarówno w związku z samym produktem, jak i jego opakowaniem. Co więcej to cenne szczególnie w dobie zalewającej nas wszystkich fali odpadów, w tym plastiku – mówi Łukasz Gębka, prezes Farmy Świętokrzyskiej, jednej z największych polskich firm oferujących ekologiczne owoce, warzywa i przetwory. W efekcie na początku grudnia ub.r Farma Świętokrzyska jako pierwsza w Polsce wprowadziła znakowanie warzyw naturalnym światłem. Ponadto ta innowacyjna metoda znakowania świetlnymi „tatuażami” pozwala całkowicie zrezygnować z opakowań, wpisując się w globalny trend less waste.
Żywność a globalne ocieplenie
Opublikowany w ub.r. raport Międzynarodowego Zespołu ds. Zmian Klimatu, powołanego przez ONZ stwierdza, że światowy system żywnościowy przyczynia się do 37 proc globalnej emisji gazów cieplarnianych (wliczając poza rolnictwem także transport, pakowanie i marnotrawstwo żywności).
W tej ostatniej kwestii Polska wprowadziła w ostatnim czasie rozwiązania ustawowe. Według danych Federacji Polskich Banków Żywności w naszym kraju rocznie marnuje się aż 9 mln ton żywności. Dlatego przeciwdziałać ma temu ustawa podpisana w sierpniu ub.r. przez prezydenta, która nakłada na sklepy m.in. obowiązek nieodpłatnego przekazywania niesprzedanej, a nadającej się do spożycia żywności organizacjom pozarządowym.