Audi AG, BMW Group i Daimler AG uzgodniły z Nokia Corporation, że nabędą należącą do niej firmę HERE zajmującą się mapami cyfrowymi i usługami opartymi na lokalizacji. Ma to zapewnić HERE długoterminową dostępność produktów dla wszystkich klientów branży motoryzacyjnej oraz innych sektorów przemysłu, a także świadczonych przez nią usług związanych z mobilnością. Partnerzy będą posiadać równe udziały w wykupionej wspólnie firmie. Żaden z nich nie ubiega się o nabycie pakietu większościowego. Oczekuje się, że transakcja, którą nadzorować będą odpowiednie organy antymonopolowe, zostanie zakończona w pierwszym kwartale roku 2016.

HERE kładzie fundamenty pod kolejną generację usług mobilnych i związanych z lokalizacją. Dla przemysłu motoryzacyjnego są one podstawą nowych systemów wspomagających prowadzenie samochodu, w tym również całkowicie autonomiczną jazdę. Wyróżniające się niezwykłą precyzją mapy cyfrowe działające w czasie rzeczywistym, przyczynią się niewątpliwie do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wpłyną również na częstotliwość powstawania kolejnych innowacyjnych rozwiązań technicznych oraz na ich jakość.

„Nasze otoczenie stale się zmienia. Dlatego też informacje, którymi dysponują mapy cyfrowe muszą być stale uaktualniane. Zapewni im to maksymalną użyteczność” — stwierdził Rupert Stadler, prezes zarządu Audi AG. Precyzyjne kamery i czujniki instalowane w nowoczesnych samochodach są niczym cyfrowe oczy. Dostarczają one informacje niezbędne do aktualizacji danych mobilnych i map. Dzięki temu rozwiązaniu technicznemu już dziś możliwe jest rozpoznawanie komunikatów takich jak ograniczenie prędkości. Wszystkie uzyskane dane są przetwarzane zgodnie z surowymi zasadami ochrony danych.

„HERE będzie odgrywało kluczową rolę w mobilnej rewolucji. Produkty firmy powstaną w wyniku połączenia map wysokiej rozdzielczości z danymi z pojazdów. Podróż samochodem zaopatrzonym w rozwiązania HERE będzie z całą pewnością bezpieczniejsza, łatwiejsza i bardziej komfortowa”— wyjaśnił Harald Krüger, prezes zarządu BMW AG.

Produkty i usługi HERE przyniosą korzyść wszystkim producentom samochodów, ale również ich klientom. „Niezwykle precyzyjne mapy cyfrowe stanowią jeden z najważniejszych elementów mobilności jutra. Poprzez wspólne nabycie HERE pragniemy zabezpieczyć niezależność oferowanych przez nią usług, które są kluczowe dla wszystkich producentów samochodów, dostawców i klientów, również z innych branż przemysłu” — stwierdził Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG.

Inteligencja rozproszona stworzy nową jakość informacji map drogowych

„HERE postawi kolejny, bardzo ważny krok w dziedzinie autonomicznej jazdy i usług opartych na lokalizacji. Dzięki temu będzie w stanie oferować swoim klientom stale udoskonalający się produkt. W miarę, jak ilość anonimowych danych z pojazdu będzie się zwiększać, jakość usługi będzie się podnosić, coraz skuteczniej odpowiadając na potrzeby swoich użytkowników” — wyjaśnili Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego, Klaus Fröhlich, członek zarządu BMW AG ds. rozwoju i Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG ds. badań. Jednogłośnie przyznają oni, że zależy im na tym, by korzyści z tej stałej optymalizacji czerpali wszyscy klienci HERE.

Z inteligencji rozproszonej wynikają liczne korzyści społeczne. Umożliwia ona wysyłanie ostrzeżeń o zagrożeniach w czasie rzeczywistym (na przykład o oblodzeniu drogi). Są one oparte na obliczeniach pojedynczych danych, takich jak uruchomienie systemu ABS, czy temperatura na zewnątrz pojazdu. Już w niedalekiej przyszłości korki uliczne będą identyfikowane bardziej precyzyjnie, co przyczyni się do zmniejszenia ryzyka kolizji. Zebrane dane będą również wykorzystywane do przekazywania informacji o niebezpiecznych zakrętach. Kierujący pojazdem zostanie ostrzeżony odpowiednio wcześnie, automatycznie uruchomią się także systemy wspomagania. Na szczególną uwagę zasługuje również funkcja udostępniająca informacje na temat zapalonych zielonych świateł na skrzyżowaniach. Umożliwi ona sprawne przemieszczanie się pojazdów w miastach na tzw. zielonej fali, co zapewni odpowiednie parametry pracy silnika i minimalne zużycie paliwa.

Wysoce precyzyjne mapy są istotne dla jazdy autonomicznej i wielu innych systemów wspomagania. Te rozwiązania techniczne wymagają informacji na temat aktualnego planu otoczenia pojazdu z dokładnością do jednego centymetra. Jest to warunkiem ich reakcji w czasie rzeczywistym. Produkowane dzisiaj przez HERE mapy statyczne są ponadprzeciętnie precyzyjne. Dzięki stałemu dopływowi danych z otoczenia samochodu, mogą być jednak jeszcze bardziej dokładne.

HERE będzie nadal oferować swoje usługi i produkty wszystkim branżom

HERE jest jednym z głównych dostawców map i usług opartych na lokalizacji. Oferuje produkty i dane dotyczące prawie 200 krajów w ponad 50 językach. Będzie nadal rozwijać swoją silną pozycję, poszerzać gamę produktów i udostępniać je klientom ze wszystkich sektorów. Zarząd HERE będzie niezależny. Jego celem będzie rozwijanie działalności firmy w takim kierunku, aby była otwarta na wszystkich klientów. Konsorcjum nie będzie ingerowało w jej działania operacyjne.

 

źródło: Audi