Przejście z technologii analogowej na rzecz cyfryzacji dla wielu prywatnych przedsiębiorców stanowi sporą trudność. Problem szczególnie dotyczy małych i średnich firm, które nie czują się pewnie, poruszając się w zdigitalizowanym świecie.
Według danych Komisji Europejskiej, Polska zajmuje obecnie 23. miejsce w europejskim rankingu indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego – DESI (ang. Digital Economy and Society Index). Dzięki ogromnej dynamice procesu digitalizacji w Polsce, coraz częściej jesteśmy postrzegani jako liderzy cyfryzacji w Europie. Ta jednak wciąż stanowi wyzwanie dla przedsiębiorców, zwłaszcza w kontekście korzystania z usług e-handlu czy komunikacji z odbiorcami poprzez kanały społecznościowe. Polska ma dużo przestrzeni do wzrostu jeżeli chodzi o wykorzystanie zalet cyfryzacji w B2B, szczególnie w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw – mówi Andreas Maierhofer, Prezes T-Mobile Polska S.A.
Jak wynika z badań, blisko 55% Polaków decyduje się na zakupy w internecie, a wynik ten z każdym rokiem rośnie. Zdaniem ekspertów otwiera to zupełnie nowe możliwości dla przedsiębiorców. Około 30% małych firm nie ma strony internetowej, blisko 60% firm nie korzysta z mediów społecznościowych, a swoje usługi w internecie sprzedaje tylko co czwarty przedsiębiorca. To pokazuje, że istnieje bardzo duża szansa, zarówno dla operatorów telekomunikacyjnych, jak i przede wszystkim dla przedsiębiorców, żeby skutecznie działać w tym obszarze i rozwijać swój biznes, korzystając z nowych technologii – wyjaśnia Piotr Markowski, Dyrektor Pionu B2B T-Mobile.
Klienci poszukują innowacji
Przedsiębiorcy w Polsce nadal nie wykorzystują w pełni potencjału świata cyfrowego. Ich obecność w mediach społecznościowych, posiadane strony www czy wykorzystanie e-commerce zostawia jeszcze pole do rozwoju. Jestem całkowicie przekonany, że każdy kto teraz dołączy do tego procesu, przestawiając się na cyfryzację i oferując swoim klientom cyfrowe rozwiązania, stanie się zwycięzcą. Jednocześnie ci, którzy nie zmienią swojego podejścia, będą mieli problemy w przyszłości, ponieważ już teraz konsumenci oczekują innowacji – dodaje Prezes T-Mobile Polska, Andreas Maierhofer.
Jak twierdzą eksperci, właściciele małych i średnich firm w Polsce mają coraz większy dostęp do narzędzi, dzięki którym rozwój digitalizacji jest możliwy. Dużą rolę odgrywają operatorzy komórkowi, którzy swoje oferty dostosowują wedle potrzeb rynkowych. Telekomy potrafią pomóc w dwóch obszarach. Po pierwsze, zapewniając dostęp do usług, w tym przypadku przede wszystkim do Internetu. Drugi element to zaproponowanie usług dodatkowych. Odpowiadając na potrzeby klientów, wprowadziliśmy podejście Magenta biznes, w którym pozwalamy klientom – naszym partnerom, małym firmom, korzystać z usług internetowych bez zastanawiania się, jaki limit danych jest im w danym momencie potrzebny. Dodatkowo, wprowadziliśmy zestaw usług, takich jak pomoc księgowa, wsparcie IT czy korzystanie z licencji Microsoft Office – tłumaczy Piotr Markowski z T-Mobile.
Wypowiedź: Andreas Maierhofer, Prezes T-Mobile Polska S.A.