A Polacy to popierają: dwóch na trzech polskich konsumentów jest za wprowadzeniem zakazu sprzedaży owoców i warzyw w foliówkach. Żegnajcie, plastikowe opakowania?
Prawie połowa z nas (48%) zwraca uwagę na to, czy produkt jest zapakowany ekologiczne. Z kolei badanie przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych wskazuje, że aż 90% Polaków jest za wprowadzeniem rodzaju systemu kaucyjnego. Umożliwi to m.in. zwracanie pustych opakowań po napojach nabywanych w plastikowych butelkach. Takie rozwiązania są już obecne w 11 krajach w Europie (Chorwacji, Danii, Estonii, Finlandii, Holandii, Islandii, Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwecji i na Litwie.)
Plastikowe opakowania zamieniamy we własne torby
Jak podaje WWF Polska, w ciągu ostatnich 65 lat produkcja plastiku wzrosła z 2 mln ton do 348 mln ton rocznie. Tylko — i aż — 40% ogólnej produkcji tego surowca przeznacza się na kolejne plastikowe opakowania.
Wyzwania środowiskowe coraz mocniej odzwierciedlają się w naszych wyborach zakupowych oraz zmieniają nasze codzienne nawyki.
Co cieszy, Polacy stają się coraz bardziej świadomi i oszczędzający środowisko. 84% badanych w ramach 4. raportu Ekobarometr zabiera ze sobą na zakupy wielorazowe torby. 85% segreguje śmieci. 86% dba o to, by gasić światło. To różnice o około 20-30% w porównaniu do roku 2015!
Kupujemy też rozsądniej. 48% Polaków zwraca uwagę na to, czy opakowanie jest ekologiczne, a 54% wskazuje, że chętnie robiłoby zakupy w tzw. sklepach bez opakowań, gdzie przynosi się własne pudełka, słoiki i woreczki, by umieścić w nich zważone artykuły.
Taka sytuacja wymusza na producentach i dystrybutorach, by ich produkty i opakowania pozostały conajmniej neutralne dla środowiska. W innym wypadku przegrają z konkurencją, która w świadomy sposób wykorzystuje ekotrendy odpowiadając na oczekiwania eko-konsumentów.
Gdyby w ramach branży FMCG wybierane było słowo roku, stawiałbym na hasło „zrównoważony packaging” — mówi Anna Olipra, CEO GlobalSM. Oznacza ono zarówno dbałość o materiał wykonania opakowania, jak i jego skład. Może być biodegradowalny, poddawać się recyklingowi. Opakowanie może także pozwalać na ponowne użycie, w tym napełnienie produktem bez potrzeby zakupu kolejnego opakowania.
Czasami żartuje się, że kupuje się opakowanie nie tyle, ile produkt. Jest to zdecydowanie duża część doświadczenia zakupowego i zarazem strategii marketingowej, która ma zadowolić klienta. A wobec zmian na świecie dla kupującego liczy się już nie tylko wygląd…
Upcycling, czyli wykorzystanie totalne
Świadome nowych oczekiwań konsumentów marki nie tylko zaczęły dbać o materiały wykorzystywane do tworzenia swoich produktów. Ponadto angażują się w akcje mające na celu wspieranie ekologicznych zachowań. Jednym z nich jest upcycling. Zaliczyć do niego można uzupełnienia pustych opakowań, np. po kosmetykach. W jego ramach producenci przygotowują więc środek będący uzupełnieniem danego produktu, którymi napełnia się nabyte wcześniej opakowanie tą samą zawartością.
Choć robiło się już tak wcześniej, coraz więcej firm z branży piwowarskiej dodatkowo zachęca do zwrotu pustych opakowań do sklepu. Najwięksi zwiększają do tego kaucję, aby bardziej niż wcześniej zachęcić do zwracania butelek.
Upcycling to także danie przedmiotom i materiałom drugiego życia w nowym kontekście. Np. materiały z domowych tekstyliów można przerabiać w akcesoria jak gumki do włosów lub siatki i woreczki do przechowywania, z opon uczynić huśtawki lub donice ogrodowe, a słoiki, które można odzyskać także po świecach stosować do organizacji w kuchni lub łazience.
System z Zachodu
Z łatwością powinno nam przyjść zaadoptowanie się do planowanej ustawy o gospodarce odpadami i odpadami opakowaniowymi, którą obserwujemy na przykładzie systemu kaucyjnego. System funkcjonujący na zachodzie Europy obejmuje praktycznie wszystkie opakowania jednorazowe szklane, jak i plastikowe.
Ponad 90% Polek i Polaków popiera funkcjonowanie takiego systemu, nazywanego depozytowym. 86% oczekuje wręcz, że rząd wprowadzi go jak najszybciej, wynika z sierpniowego badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych.
Jednocześnie tylko 1/3 Polaków faktycznie oddaje zużyte butelki, które mogą być napełnione do 25 razy, aż ulegną faktycznemu zużyciu.
Zielony marketing to nie tylko „eko” na nieplastikowym opakowaniu
Konsumenci oczekują w obecnej rzeczywistości czegoś więcej. Na pozytywne postrzeganie marki w dużej mierze wpływają również dodatkowe inicjatywy i prawdziwe historie. A najprostsze rozwiązania są zwykle tymi najlepszymi — komentuje Anna Olipra, CEO GlobalSM.
Producenci i dostawcy ich opakowań mają spore wyzwanie, a przede wszystkim odpowiedzialność. To oni dostarczają to, z czego wybieramy. Z jednej strony nacisk wywierają na nich tendencje w wyborach konsumentów, a z drugiej nowe ustawy mające lepiej chronić środowisko.
Duże wyzwanie to również odkrywanie nowych możliwości – dodaje Anna Olipra.
Branża opakowań coraz mocniej przenika do świata nauki. To dzięki niej pojawiają się nowe rodzaje ekologicznych materiałów, takich jak biotworzywa z serwatki mlecznej, opakowania na bazie grzybów, opakowania po prostu jadalne lub tak zaskakujące, jak zupełnie papierowe butelki.
Plastik zostanie z nami w naturze na długi moment, od kiedy już go nabędziemy. Używajmy go ponownie jak najwięcej i utylizujmy w należyty sposób. Przemyślmy także kolejny zakup z nadzieją na alternatywny obieg plastiku lub opakowań z niego.
Źródło: GlobalSM