Zakupy online – jak nie dać się oszukać? Zakupy online stają się coraz popularniejsze. Pandemia zmienia zwyczaje zakupowe Polaków. Z powodu pandemii co trzeci rodak częściej robi zakupy przez internet. Tak wynika z badania na potrzeby raportu „Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii”. Wśród e-klientów najwięcej jest osób przed trzydziestką, ale on-line częściej kupują także seniorzy. Jak sprawić, aby zakupy online były nie tylko szybkie i wygodne, ale także bezpieczne? Poznaj podstawowe zasady bezpiecznych zakupów.
Sprawdź sprzedawcę
- Korzystaj ze znanych sklepów, internetowe super-okazje często okazują się oszustwami,
- Przeczytaj regulamin sklepu i zasady zwrotu towarów, zweryfikuj dane rejestrowe firmy,
- Sprawdź opinie o sprzedawcy na platformie handlowej i w niezależnych serwisach z opiniami,
- Zwróć uwagę na opisy oferowanych produktów. Niechlujny, pełen błędów opis i okazyjna cena to prawdopodobnie próba oszustwa,
- Korzystaj z platform handlowych w aplikacjach lub ze stron oferujących ochronę kupującego i oferty różnych sprzedawców,
- Znajdź innego sprzedawcę, jeśli masz jakąkolwiek wątpliwość.
Jak płacić bezpiecznie za zakupy w sieci?
- Sprawdź świeże opinie na temat sprzedawcy,
- W razie wątpliwości wybierz płatność za pobraniem albo płatność kartą (płatność kartą możesz reklamować w banku),
- Przelewem płać tylko w serwisach oferujących ochronę kupującego. Mały sklep przyjmujący tylko przelew jest podejrzany,
- Zabezpiecz konto bankowe dwuskładnikowym uwierzytelnianiem z aplikacji albo kodem SMS lub zdrapką.
Bezpieczna dostawa przy zakupach online
- Zamów dostawę z opcją sprawdzenia zawartości przesyłki,
- Utrzymuj kontakt ze sprzedawcą,
- Zachowaj korespondencję ze sprzedawcą,
- W razie problemów rozpocznij procedurę reklamacji w ramach platformy handlowej, operatora płatności, zgłoś reklamację do banku, zgłoś sprawę na policję.
Źródło: gov.pl