Nieuniknione konsekwencje kolejnej fali koronawirusa

Nieuniknione konsekwencje kolejnej fali koronawirusa. Czy to firmy, czy osoby fizyczne wszyscy wiedzą, że jeśli dojdzie do ogłoszenia obostrzeń nie obędzie się bez przykrych konsekwencji. Dla firm, w większości przypadków, jest to spadek obrotów. Do tej pory 31 proc. z nich informuje, że nie odbudowało poziomu sprzedaży sprzed pandemii. Z kolei osoby fizyczne obawiają się przede wszystkim problemów z dostępem do opieki medycznej (45 proc.).

Wyniki badań zrealizowanych dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wskazują, że osoby fizyczne na drugim miejscu wymieniają znaczące pogorszenie stanu polskiej gospodarki (39 proc). W dalszej kolejności lęk o zdrowie bliskich (36 proc.) i swoje (27 proc.). Ponadto strach przed ograniczeniami w korzystaniu z różnych miejsc (26 proc.) i pojawieniem się kłopotów finansowych (25 proc.). Często pojawiają się opinie o negatywnym wpływie lockdownów na zdrowie psychiczne. 7 proc. źle odbiera pracę zdalną, a 16 proc. zdalną naukę swoją lub dzieci.

Nieuniknione konsekwencje kolejnej fali koronawirusa  - infografika, główne obawy towarzyszące możliwemu wzrostowi zachorowań na covid-19
Nieuniknione konsekwencje kolejnej fali koronawirusa

Źródło: badanie Quality Watch dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor

Nie brakuje jednak również odpowiedzi badanych, że stresuje ich też ewentualny nacisk na przyjęcie szczepienia przeciw Covid-19 (22 proc.). 13 proc., choć są już zaszczepieni, bez entuzjazmu myśli o konieczności przyjęcia trzeciej dawki.

Polacy zaciskają pasa

Świadomość ewentualnych kłopotów powoduje jednak, że Polacy zaciskają pasa. Rozsądniej gospodarują pieniędzmi i nie wpadają w długi w takim stopniu jak przed pandemią. Według statystyk od marca zeszłego roku do lipca tego roku liczba niesolidnych dłużników zmalała o 94 tys., do niecałych 2,74 mln. Natomiast kwota zaległości o prawie 1,7 mld zł, do 78,1 mld zł.

Jednak oszczędności konsumentów, w połączeniu ze sporymi kłopotami w łańcuchach dostaw, wynikającymi z wciąż odradzającej się w mniejszym lub większym stopniu pandemii w różnych miejscach świata, nie służą biznesowi. W przeciwieństwie do zaległości konsumentów obserwuje się, że od drugiego kwartału tego roku przeterminowane zobowiązania przedsiębiorstw zaczęły zauważalnie przyrastać.

Źródło: BIG InfoMonitor