Zawody przyszłości, o których 10 lat temu nikt nie słyszał. Obecny systemy edukacyjne stoją przed wielkim wyzwaniem: jak przygotować uczniów i studentów na nieznaną przyszłość. Żyjemy w czasach, które charakteryzują się najbardziej dynamicznymi zmianami w historii ludzkości. Szacuje się, że blisko 70% dzieci, które obecnie uczą się w szkole podstawowej, będzie pracowało w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Kto by pomyślał 10 lat temu, że dziś będziemy pracować w takich zawodach jak Growth hacker, Vloger czy operator drona?
Zawody przyszłości, o których 10 lat temu prawie nikt nie słyszał:
1.Mobile app developer
Mobile Developer jest odpowiedzialny za projektowanie, tworzenie oraz ulepszanie oprogramowania lub systemu dostosowanego do urządzeń mobilnych. Pracuje na systemach operacyjnych iOS oraz/lub Android. Często pisze także testy jednostkowe i funkcjonalne, następnie raportuje postępy swoich zadań. Praca Mobile Developera wymaga także znajomości najnowszych aktualnych trendów. Ponadto dostosowania tworzonego oprogramowania do stale rosnących potrzeb i wymagań osób korzystających z urządzeń mobilnych.
2.Sustainability manager
Innymi słowy to Dyrektor ds. Zrównoważonego rozwoju to stanowisko kierownicze w korporacji, która jest odpowiedzialna za programy „środowiskowe”. Zajmuje centralną pozycję w strukturach firmy i jest bezpośrednio odpowiedzialny za wszystkie wysiłki podejmowane w tym zakresie ochrony środowiska. Ma za zadanie również kształcić współpracowników, inicjować transformację, a także koordynować i inicjować współpracę multidyscyplinarnych zespołów odpowiedzialnych za wdrażanie realnej zmiany w firmie.
3.Growth hacker
Osoba pracująca w dziale digital marketingu, optymalizująca wykorzystanie mediów społecznościowych, marketing automation, marketing wirusowy czy targetowe reklamy. Growth hacker koncentruje się na znalezieniu mądrzejszych, tańszych alternatyw dla tradycyjnego digital marketingu, np. poprzez lepsze korzystanie z mediów społecznościowych, marketing automation, marketingu wirusowego lub precyzyjnie targetowych reklam PPC.
4.Chief happiness officer
Osoba, której zadaniem jest zwiększanie poczucia szczęścia pracowników w firmie. Osoba na tym stanowisku ściśle współpracuje z zarządem w zakresie strategii i podejmowanych działań oraz planowania budżetu. Chief Happiness Manager powinien również być w stałym kontakcie z działami HR. Budować z nimi badania satysfakcji pracowników, tworzyć ścieżki rozwoju zgodne z potrzebami zespołu oraz inicjatywy pracownicze. Przede wszystkim jednak menedżer ds. szczęścia powinien pracować z ludźmi, którzy tworzą firmę, bo to właśnie oni stanowią najistotniejszy element układanki pracoszczęścia.
5. Cryptocurrency analyst
Analityk ds. kryptowalut. To osoba,która analizuje dane i na podstawie wyciągniętych wniosków prognozuje, jakie skutki przyniesie realizacja wybranej strategii inwestycyjnej. Ocenia także ryzyko towarzyszące podjęciu określonych kroków. Z perspektywy geograficznej, najwięcej ofert pracy analityk d.s kryptowalut znajdzie w miastach, które już od dawna znane są jako stolice nowych technologii i finansów, a więc w: Nowym Jorku oraz San Francisco. Pośród czołowych firm zatrudniających ekspertów z branży kryptowalut odnajdziemy takie marki jak: IBM, ConsenSys , Coinbase . Ponadto Oracle, Kraken, Circle czy J.P. Morgan.
6.Operator drona
Osoba sterująca np. flotą dronów. Dron to narzędzie, które w rękach wykwalifikowanego pilota może stać się maszynką do zarabiania pieniędzy. Wystarczy trochę wiedzy, odpowiednie uprawnienia i wyobraźnia a można zacząć zarabiać dobre pieniądze. Drony są obecnie wykorzystywane w wielu dziedzinach. Najbardziej popularnym zastosowaniem dronów jest wideofilmowanie i robienie zdjęć.
7.Cloud computing specialist
Specjalista ds. rozwiązań opartych na chmurze obliczeniowej. Architekt chmury jest specjalistą IT, który odpowiada za nadzorowanie strategii cloud computing w firmie. Jego zakres obowiązków obejmuje opracowywanie planów wdrażania rozwiązań cloud i projektowanie aplikacji chmurowych. Ponadto zarządzanie i monitorowanie w ramach platform cloud computing.
8.Podcast producer
Producent podcastów. Jeszcze 5 lata temu podcast był całkowicie na marginesie mediów. Dzisiaj ta sytuacja się zmienia, o podcastach coraz więcej się mówi i coraz więcej się ich słucha, m.in. dzięki takim zabiegom, jak wprowadzenie podcastów na platformę Spotify. Powstaje wiele nowych projektów podcastowych, część odnosi wielki sukces. Na całym świecie podcasty zyskują na popularności – szacuje się, że w 2022 roku liczba ta sięgnie 1,5 mld słuchaczy.
9.Vloger
Osoba, która umieszcza w internecie nakręcone przez siebie filmiki. Vlogerzy zazwyczaj opowiadają o swojej codzienności – zainteresowaniach, o tym, jak spędzają czas. Aby być vlogerem, nie jest potrzebne żadne specjalistyczne studio czy umiejętności – większość nagrywa po prostu w domu na kanapie. Pierwszym najpopularniejszym polskim vlogerem był SA Wardęga. Jego słynny filmik „Mutant Giant Spider Dog” obejrzano do stycznia 2019 roku ponad 176 milionów razy.
10. TikTok influencer
Osoba, która zarabia na publikowaniu materiałów na platformie TikTok. Influencerem możemy w skrócie określić osobę wpływową, mającą możliwość wpływu na decyzję czy opinię innych. W praktyce influencer nie tylko wpływa, ale także posiada trwałe relacje z masowymi odbiorcami, którzy bardzo silnie się z nim utożsamiają. Wyrażonym przez siebie zdaniem potrafi umiejętnie oddziaływać na opinie skupionej wokół swojej osoby społeczności. Możemy określać taką osobę przywódcą bądź liderem opinii.
Zawody przyszłości dynamicznie się zmieniają, głównie za sprawa galopującej technologii i cyfryzacji. Na pracę przeznaczamy około 80 tysięcy godzin naszego życia, jest więc ona jego ważnym elementem. Specjaliści, prognozując przyszłość rynku pracy podkreślają, że świat pracy będzie doceniał te osoby, które będą potrafiły zmieniać branżę. Uczyć się, ale i wykorzystywać nadarzające się okazje. Obecna rzeczywistość zmienia się błyskawicznie, dlatego żaden zawód nie zagwarantuje zatrudnienia od ukończenia uniwersytetu po emeryturę. Przyszłość będzie należała do tych, którzy oprócz opanowania jakiejś konkretnej dziedziny wiedzy, będą posiadali szeroko rozwinięte kompetencje przyszłości oraz nie będą się obawiać nowych technologii.
Źródło: Raport „Przyszłość edukacji. Scenariusze 2046”.