Już ponad połowa firm (53 proc.) z sektora MŚP wysyła swoich pracowników w delegacje biznesowe. Dla ponad 40 proc. przedsiębiorstw z tego sektora priorytetem na 2017 r. jest ograniczenie wydatków. To oznacza, że mimo coraz częstszych wyjazdów, firmy będą szukać nowych rozwiązań na optymalizację ich kosztów.
Szacunki biur podróży pokazują, że rynek wyjazdów służbowych w Polsce systematycznie rośnie. Aż 92 proc. średnich firm wysyła pracowników w podróż służbową – wynika z badania Diners Club Polska „Podróże służbowe i kondycja polskich firm”. Delegacje zdarzają się również często w małych firmach (42 proc.) oraz nieco rzadziej w mikrofirmach (29 proc.).
Wyjazdy biznesowe organizują przede wszystkim przedsiębiorstwa prowadzące działalność przemysłową (64 proc.) i handlową (58 proc.). W branży usług, podróże są narzędziem pracy co trzeciej firmy (29 proc.).
Aż 90 proc. przedsiębiorców deklaruje, że podróż służbowa trwa od jednego do dwóch dni. Ponad połowa pracowników MŚP (55 proc.) w delegacje jedzie samochodem firmowym, a co piąty korzysta z samochodu prywatnego. Pociągiem podróżuje 15 proc. delegatów, a z transportu lotniczego korzysta tylko 5 proc. reprezentantów.
41 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP zadeklarowało, że najważniejszym zadaniem firmy na 2017 r. jest ograniczenie kosztów. W 2015 r. taki cel postawiło sobie tylko 9 proc. firm. Przedsiębiorcy nie zamierzają jednak zwalniać pracowników. Ponad połowa (51 proc.) przyznała, że w ciągu najbliższego roku zatrudnienie w ich firmie nie zmieni się, a 13 proc. zamierza zwiększyć liczbę etatów.
– To oznacza, że cięcia kosztów dotkną inne obszary działalności firmy, takie jak m.in. delegacje biznesowe. Przedsiębiorcy będą starać się wyszukiwać tańsze oferty przewoźników oraz hoteli, co oznacza, że standard podróży służbowych może ulec znacznemu obniżeniu – mówi Paweł Kałudow z Diners Club Polska.
Gdzie szukać oszczędności?
Jak wynika z badania Diners Club Polska w prawie połowie firm z sektora MŚP (45 proc.) organizacją wyjazdu służbowego zajmują się pracownicy samodzielnie. Tymczasem wg ekspertów, wdrożenie specjalnych narzędzi organizacyjnych pozwala firmom zaoszczędzić nawet od 2 do 5 proc. kosztów ponoszonych w delegacji.
– Zamiast obniżać jakość i komfort podróży, warto zastanowić się nad implementacją nowoczesnego narzędzia, które ułatwi proces organizacji i rozliczania delegacji, a tym samym pozwoli wygenerować dodatkowe oszczędności w tym obszarze. Jedno z takich rozwiązań oferuje Diners Club Polska. – wskazuje Paweł Kałudow z Diners Club Polska. – Przykładowo wirtualna karta Travel Account to specjalny rachunek służący przejrzystemu rozliczaniu wyjazdów służbowych pracowników. Dzięki niej wszystkie operacje firmy związane z wyjazdami przepływają przez jedno konto. Dodatkowo podczas wyjazdu zagranicznego każdy pracownik zostaje objęty szerokim ubezpieczeniem sięgającym nawet 1 mln zł – dodaje.
Do 31 marca 2017 r. klienci ubiegający się o wydanie Travel Account otrzymają o połowę niższą opłatę roczną.
Źródło: Diners Club Polska