Propozycja resortu kultury, który chce nałożyć na dostawców usług telewizji płatnej obowiązek zebrania od swoich klientów oświadczenia o zarejestrowaniu telewizora oraz przekazania tego oświadczenia Poczcie Polskiej, umożliwia jednemu przedsiębiorstwu korzystanie z baz danych innych prywatnych firm. Zdaniem Konfederacji Lewiatan i Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej to fatalny pomysł na poprawę ściągalności abonamentu RTV.

Dostawcy płatnej telewizji mają ujawnić swoich klientów, aby rząd mógł sprawdzić kto nie płaci abonamentu.

– Propozycja umożliwia jednej firmie korzystanie z baz danych innych prywatnych przedsiębiorców, choć stanowią one tajemnicę i są gromadzone w zupełnie innych celach oraz w oparciu o inne przepisy – komentuje mec. Krzysztof Kajda, dyrektor departamentu prawnego Konfederacji Lewiatan. – To budzi poważne wątpliwości i zaniepokojenie przedsiębiorców branży medialnej.

Projekt w nieuzasadniony sposób zawęża krąg zobowiązanych do płacenia abonamentu wyłącznie do określonej grupy odbiorców (klientów dostawców usług telewizji płatnej).

– Wielce prawdopodobnym jest, że planowana propozycja będzie wiązała się także z koniecznością notyfikacji Komisji Europejskiej ze względu na zmianę przesłanek uiszczania abonamentu („nowa pomoc publiczna”). Wzbudza także uzasadnione obawy w zakresie, w którym postuluje przetwarzanie danych abonentów, stanowiących tajemnicę telekomunikacyjną – dodaje mec. Kajda.

 

Źródło: Konfederacja Lewiatan