Wraz z rozwojem kariery zawodowej i zbieraniem nowych, wartościowych doświadczeń, każdy profesjonalista patrzy na swoje początki z rozrzewnieniem, zawstydzeniem, ale także życiową mądrością. Często decyzje i działania, które z perspektywy młodego człowieka wydawały się słuszne, w oczach doświadczonego specjalisty wydają się błędem. Jednak początki kariery to ciągła nauka, a wszystkie doświadczenia – dobre czy złe – przyczyniły się do dalszego rozwoju i w ostateczności ukształtowały nasz charakter. Ekspert Hays radzi, jakie rady powinni wziąć do serca młodzi ludzie rozpoczynający karierę.
Żadna kariera zawodowa nie przebiega bez potknięć i złych decyzji. Jest to nieodzowny element rozwoju zawodowego i w obliczu przeszkód nikt nie powinien traktować ich jako osobistej porażki. Każde negatywne doświadczenie oraz jego implikacje są niezwykle cenne – nie tylko stanowią fundament dla dalszego rozwoju i doskonalenia siebie jako profesjonalisty na rynku pracy, ale także skłaniają do spojrzenia na swoje działania z innej perspektywy. W rezultacie młody pracownik zyskuje wiedzę – teoretyczną, praktyczną, ale także życiową – i rozwija swoje kompetencje miękkie.
Jak uważa Grzegorz Opala, menedżer dywizji Hays Response w Hays Poland, wiele młodych osób dopiero wkraczających na ścieżkę kariery ma bardzo sprecyzowane i ambitne plany zawodowe. To bardzo obiecujący trend. Zauważamy, że młodzi ludzie coraz częściej nie zostawiają rozważań na temat kariery na okres po zakończeniu edukacji i już w trakcie studiów zdobywają pierwsze doświadczenia zawodowe. W rezultacie młodzi absolwenci bardzo często mają już jasno określone plany zawodowe, które chcą zrealizować jak najszybciej – komentuje Grzegorz Opala. Niestety ambitne plany to również dodatkowa presja. Młodzi ludzie wiedzą, co chcą osiągnąć, lecz czasem nie mają pomysłu, jak zrealizować swoje cele. Nie mają bogatego doświadczenia, więc nie wiedzą jakimi zasadami kierować się w karierze. O czym powinni więc pamiętać stawiając pierwsze zawodowe kroki?
BĄDŹ SOBĄ
Pozytywne wyróżnienie się na tle innych bywa trudne na początku kariery. Jednak nie warto robić dobrego wrażenia za wszelką cenę i udawać kogoś zgoła innego. Warto być sobą, aby zrozumieć swoje wady, rozpocząć nad nimi pracę i w dalszej perspektywie zwiększyć swoją pewność siebie. Pamiętaj, że pracodawca zdecydował się dać Ci szansę, ponieważ zauważył w Tobie coś wartościowego. Dlatego nie musisz się zmieniać, aby zrobić dobre wrażenie. Natomiast zawsze warto pracować nad swoimi wadami, które potencjalnie mogą hamować dalszy rozwój – radzi ekspert Hays.
KTO PYTA, NIE BŁĄDZI
Zadawanie pytań w trakcie spotkania bywa peszące, zwłaszcza na początku kariery, gdy młody człowiek nie posiada jeszcze pewności siebie w sytuacjach zawodowych. Należy jednak pamiętać, że pytania nie są przejawem słabości lub niekompetencji. Bez względu na poziom zajmowanego stanowiska, sukces zawsze jest uzależniony od posiadania kompletnych informacji i zrozumienia kluczowych założeń. Najbardziej efektywni i skrupulatni pracownicy nie boją się zadawać pytań, nawet jeśli dotyczą one podstawowych zagadnień. Stąd też lepiej jest dopytać o szczegóły, jeśli nie jest się ich pewnym, niż źle wykonać zadanie.
NA DZIELENIU SIĘ WIEDZĄ MOŻNA TYLKO ZYSKAĆ
Czasem informacje są traktowane jak środek do zdobycia przewagi nad innymi. Niestety zatrzymywanie ciekawych pomysłów dla siebie może negatywnie rzutować na rozwój zawodowy. W toku pracy pojawia się wiele możliwości wyrażania swoich opinii oraz przekazywania zdobytej wiedzy i zdaniem Grzegorza Opali – warto z nich korzystać. Dzielenie się pomysłami i osobistymi spostrzeżeniami w trakcie spotkań, pracy zespołowej lub szkoleń może doprowadzić do sukcesu całego zespołu lub firmy. Jednak warto pamiętać, że pomysłodawca również zyska na swojej proaktywnej postawie, nawet jeśli zaproponowane przez niego rozwiązanie nie zostanie ostatecznie wprowadzone w życie – twierdzi ekspert Hays.
PRACUJ MĄDRZEJ, NIE DŁUŻEJ
Oczywiście w karierze prędzej czy później zdarzają się wyjątkowe sytuacje, kiedy do pracy trzeba przyjść wcześniej lub zostać w biurze po godzinach. Warto jednak już na początku zadbać o równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Zostawanie w pracy dłużej, aby zrobić dobre wrażenie na przełożonym lub współpracownikach nie jest dobrą praktyką. Ten cel łatwiej jest osiągnąć wysoką efektywnością pracy i umiejętnością planowania zadań w czasie. Wypoczęty pracownik nierzadko osiąga lepsze wyniki, proponuje ciekawsze rozwiązania i odznacza się kreatywnym myśleniem. Dlatego o wiele rozsądniej jest unikać nadgodzin i w stu procentach wykorzystywać godziny pracy.
Wszystkie zasady sprowadzają się do jednego – pozostawania sobą. Nie warto udawać kogoś innego w celu zdobycia uznania przełożonego. Młodzi profesjonaliści powinni skoncentrować się na obszarach, w których brakuje im kompetencji lub umiejętności i stale dążyć do perfekcji. Nie bój się pokazać własnych słabości i odważnie komunikuj własne pomysły – radzi Grzegorz Opala i dodaje: Przełożeni docenią Twoje starania, a Ty będziesz kontynuować swój zawodowy rozwój.
Źródło: fashionbiznes.pl