Każda firma musi prędzej czy później zmierzyć się z rzeczywistością, w której wartościowy pracownik decyduje się na zakończenie współpracy. Co uczynić, by takie sytuacje zdarzały się jak najrzadziej? Jak zatrzymać najlepszych pracowników w firmie?
Wolny rynek, prócz swoich niezaprzeczalnych atutów, to także możliwość swobodnego przepływu pracowników z jednego przedsiębiorstwa do drugiego. W naszym kraju jest to szczególnie częste, czego dowodem fakt, iż według najnowszych badań agencji Randstad, Polacy zmieniają pracę najczęściej w Europie.
Każda firma musi prędzej czy później zmierzyć się z rzeczywistością, w której wartościowy pracownik decyduje się na zakończenie współpracy. Co uczynić, by takie sytuacje zdarzały się jak najrzadziej?
Jednym z głównych powodów odejścia z pracy jest poczucie braku perspektyw rozwoju. Dlatego też warto zadbać o stworzenie ścieżek zawodowego awansu, które powinny motywować pracowników do wytężonej pracy. Świadomość, iż za dobrą pracę może czekać nagroda w postaci intratniejszej funkcji w pracy, pobudza i sprawia, że wykonuje on swoje czynności efektywniej. Dobrym pomysłem jest również zainwestowanie w szkolenia zawodowe, dzięki którym dobry pracownik zdobędzie nowe kompetencje, jego możliwości zostaną lepiej wykorzystane, a jednocześnie damy mu poczucie, iż w naszym przedsiębiorstwie dbamy o doskonalenie jego warsztatu kompetencji.
Umiejętności i cechy osobowościowe, jest zbyt obciążony pracą, co powoduje, iż zdarza mu się być notorycznie zmęczonym, a co za tym idzie pojawiają się u niego symptomy wypalenia zawodowego. W tym przypadku należy porozmawiać z nim o tym, wysłuchać jego racji i uelastycznić swoje podejście – jeśli ma taką potrzebę, to zmniejszyć jego zakres odpowiedzialności i dać mu chwilę oddechu w pracy. Niekoniecznie może spowodować to, iż będzie działało to na niekorzyść przedsiębiorstwa. Mniejsze obciążenie spowoduje, że będzie bardziej wypoczęty i lepiej skoncentrowany na swoich zadaniach, które może wykonywać jeszcze lepiej niż dotychczas.
Na efektywność pracy wpływa również atmosfera, która na co dzień panuje w firmie. Dlatego też nie wolno zapominać o ludzkim, uczciwym podejściu do pracowników, a także dbaniu o odpowiednią komunikację między zarządem, a pozostałymi pracownikami. Nie zapomnij także o organizowaniu wyjść integracyjnej, darmowej kawie i herbacie czy kupnie od czasu do czasu czegoś słodkiego i nagradzanie w ten sposób za drobne sukcesy. Warto zastanowić się nad kupnem tablicy korkowej, na której pracownicy mieliby przyczepiać pozytywne, optymistyczne cytaty oraz zdjęcia z wyjść integracyjnych. Powinno mieć to niebagatelny wpływ na nastrój panujący między pracownikami.
Istotne jest również indywidualne podejście do pracownika, tak by miał świadomość, iż nie jest dla ciebie tylko anonimowym trybikiem w machinie firmy. Rozmowy, pochwały i zwrócenie uwagi na jego osiągnięcia, uskrzydlą go, czego skutkiem będzie wydajniejsza praca, a także wzrost sympatii do twojej osoby.
Przy tych wszystkich radach warto jeszcze zastanowić się nad samą polityką wynagrodzeń. System stworzony w ten sposób, by honorować tych najlepszych pracowników, może wywoływać kontrowersje. Przeciwnicy argumentują, że nie wszystkie wartościowe dla firmy osoby mogą być odpowiednio docenione. Dlatego jasny, klarowny system premiowy to wyzwanie, które należy dobrze rozważyć – biorąc pod uwagę wszelkie czynniki ludzkie. Skoncentruj swoją uwagę nie tylko na kompetencjach i realnym wpływie na sukcesie finansowym przedsiębiorstwa, ale i stażu pracy, doświadczeniu, dobrym przykładzie dla pozostałych oraz lojalności. Dodatkiem do tego może być stworzenie konkretnych celów do wykonania w danym okresie – ich realizacja mogłaby się wiązać z nagrodą finansową.
Źródło: Infor.pl