Rynek Pracy Zdalnej – wnioski z badania. Podsumowanie kluczowych wniosków.

PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA BADANIA:

– Badanie ilościowe pracowników, przeprowadzone metodą CAWI (badanie on-line) przez pracownię badawczą ARC Rynek i Opinia dla Gumtree.pl na reprezentatywnej próbie 518 Polaków w wieku 18-65 lat.

– Badanie ilościowe pracodawców, przeprowadzone metodą CATI (badanie telefoniczne) przez pracownię badawczą ARC Rynek i Opinia dla Gumtree.pl na reprezentatywnej grupie 101 polskich pracodawców na stanowisku współwłaściciela/właściciela/członka Zarządu firmy (44%), dyrektora zarządzającego (6%) oraz managera/samodzielnego pracownika działu HR/HR Business Partner (50%).

– Definicja pracy zdalnej na potrzeby badania: za pracę zdalną uznajemy tylko taką, która ma miejsce regularnie, jest wynikiem ustaleń/wynika z umowy oraz jest świadczona na rzecz jednego głównego pracodawcy przez pracownika umysłowego (praca zdalna minimum raz w miesiącu – bez podania przyczyny). Działalność freelancerów nie jest brana pod uwagę.

Rynek Pracy Zdalnej – wnioski z badania (cz. I) -grafika  w kolorze niebieskim, podejście do pracy zdalnej, wykres kołowy
Rynek Pracy Zdalnej – wnioski z badania (cz. I)

PRACOWNICY ZDALNI DZIŚ VS PRZED PANDEMIĄ (PERSPEKTYWA PRACOWNIKÓW):

Pod koniec kwietnia pracę zdalną wykonywała większość pracowników umysłowych (76%) – 41% pracowników pracowała wyłącznie zdalnie, a 35% w ograniczonym wymiarze czasu. Przed czasem pandemii odsetek osób, które pracowały zdalnie w sposób regularny, był ponad dwukrotnie niższy.

  • Wykonywanie pracy zdalnie obecnie:
    • 41% – pracuje wyłącznie zdalnie
    • 35% – pracuje zdalnie, ale w ograniczonym wymiarze czasu
    • 25% – pracuje wyłącznie stacjonarnie
  • Powody niewykonywania pracy zdalnej obecnie:54% – moja praca nie może być wykonywana w trybie zdalnym22% – mimo że moja praca może być wykonywana w trybie zdalnym, to mój pracodawca nie wyraził na to zgody22% – mimo że moja praca może być wykonywana w trybie zdalnym i mój pracodawca wyraził na to zgodę, ja nie chciałam/em pracować w trybie zdalnym
  • Możliwość pracy zdalnej przed wybuchem pandemii:43% – pracowałam/em wyłącznie stacjonarnie29% – miałem/am możliwość regularnej pracy zdalnej bez podania przyczyny16% – pracodawca dawał mi możliwość pracy zdalnej tylko w wyjątkowych przypadkach (takich jak np. choroba moja lub dziecka)12% – zdecydowana większość bądź całość mojej pracy zawodowej to była praca zdalna
  • Korzystanie z możliwości pracy zdalnej przed wybuchem pandemii: (dla odpowiedzi: miałem możliwość regularnej pracy zdalnej bez podania przyczyny)41% – tak, regularnie45% – tak, choć nie tak często, jak mogę14% – nie
  • PRACOWNICY ZDALNI DZIŚ VS PRZED PANDEMIĄ (PERSPEKTYWA PRACODAWCÓW):

Rynek pracy zdalnej rośnie. Przed pandemią koronawirusa co czwarty zapytany pracodawca umożliwiał pracownikom przynajmniej częściową pracę zdalną. W czasie pandemii odsetek ten wzrósł do 59%. Niemal co drugi pracodawca (49%), godząc się na pracę zdalną w czasie pandemii, nie miał przed podjęciem tej decyzji żadnych obaw.

  • Umożliwianie pracownikom przynajmniej częściowej pracy zdalnej przed wybuchem pandemii:25% – TAK75% – NIE
  • Możliwość pracy zdalnej (w związku z pandemią):
    • 15% – TAK, dla wszystkich pracowników
    • 44% – TAK, ale tylko dla niektórych pracowników
    • 42% – NIE, wszyscy pracownicy w dalszym ciągu pracują w trybie stacjonarnym

PRZEKRACZANIE STANDARDOWYCH GODZIN PRACY (PERSPEKTYWA PRACOWNIKÓW)

Ponad 2/3 badanych deklaruje, że zdarza im się przekraczać czas pracy w czasie wykonywania pracy zdalnej. Najczęściej zdarza się to w małych firmach – zatrudniających poniżej 10 osób– 77%. Natomiast najrzadziej w największych przedsiębiorstwach -zatrudniających powyżej 250 osób – 58%.

  • Przekraczanie czasu pracy w czasie pracy zdalnej:68% – TAK32% – NIE
  • Powody przekraczania czasu pracy podczas pracy zdalnej wielokrotny wybór:
    • 46% – wykonuję dodatkowe, niezwiązane z pracą, czynności
    • 31% – nie jestem w stanie się skupić tak, jak w czasie pracy stacjonarnej
    • 30% – robię sobie dłuższe przerwy
    • 17% – trudno jest się skonsultować ze współpracownikami/przełożonym
    • 16% – nie przystępuję do pracy o wyznaczonej godzinie
    • 10% – przełożony zleca mi zbyt dużo pracy

Wykonywanie dodatkowych, niezwiązanych z pracą, czynności (55% bardziej doświadczeni vs 37% mniej doświadczeni) i robienie sobie dłuższych przerw (36% bardziej doświadczeni vs 23% mniej doświadczeni) to domena bardziej doświadczonych pracowników zdalnych, a więc takich, którzy pracowali zdalnie jeszcze przed pandemią.

Mniej doświadczeni pracownicy zdalni, a więc tacy, którzy pracują zdalnie dopiero w dobie pandemii, częściej mają za to problem z tym, że nie są w stanie się skupić tak, jak w czasie pracy stacjonarnej (32% mniej doświadczeni vs 30% bardziej doświadczeni).

ELASTYCZNY CZAS PRACY ZDALNEJ (PERSPEKTYWA PRACOWNIKÓW)

Aż 7 na 10 przełożonych kontaktuje się ze swoimi podwładnymi, którzy pracują zdalnie, po godzinach pracy. Pracodawcy odbierają pracę zdalną jako elastyczną formę zatrudnienia. W ramach której mogą się kontaktować z pracownikiem i zlecać mu zadania o dowolnej porze.

  • Kontaktowanie się przełożonego poza godzinami pracy – perspektywa pracownika:31% – TAK, zdarza się to regularnie41% – TAK, ale zdarza się to sporadycznie29% – NIE
  • Powody kontaktu poza godzinami pracy – perspektywa pracownika:
    • 42% – z postrzegania przez przełożonego pracy zdalnej jako elastycznej formy współpracy
    • 32% – z chęci wykorzystania sytuacji, że mam stały dostęp do narzędzi pracy
    • 16% – z braku przejrzystej komunikacji
    • 6% – z wolniejszego wykonywania przeze mnie zadań
  • EFEKTYWNOŚĆ W CZASIE PRACY ZDALNEJ (PERSPEKTYWA PRACODAWCÓW VS PERSPEKTYWA PRACOWNIKÓW)

Rynek pracy zdalnej służy pracownikom. Pracownicy oceniają swoją efektywność w czasie pracy zdalnej nieco lepiej niż oceniają ich pracodawcy. Co ciekawe, podejście do tej kwestii różni się też wśród samych pracodawców. Ci, którzy pozwalają na pracę zdalną dopiero teraz, w dobie pandemii, częściej niż pozostali uważają, że efektywność ich pracowników w czasie pracy zdalnej jest mniejsza niż w czasie pracy stacjonarnej (40% vs 8%).

  • Efektywność pracowników w czasie pracy zdalnej (PRACODAWCY):
    • 5% – jest większa niż w przypadku wykonywania pracy stacjonarnie (w biurze)
    • 27% – jest mniejsza niż w przypadku wykonywania pracy stacjonarnie (w biurze)
    • 68% – jest taka sama, jak w przypadku wykonywania pracy stacjonarnie (w biurze)
  • Efektywność pracowników w czasie pracy zdalnej (PRACOWNICY):
    • 24% – jest większa niż w przypadku wykonywania pracy stacjonarnie (w biurze)
    • 28% – jest mniejsza niż w przypadku wykonywania pracy stacjonarnie (w biurze)
    • 48% – jest taka sama, jak w przypadku wykonywania pracy stacjonarnie (w biurze)

Źródło:gumtree