Rynek Pracy Zdalnej – wnioski z badania. Podsumowanie kluczowych wniosków.
PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA BADANIA:
– Badanie ilościowe pracowników, przeprowadzone metodą CAWI (badanie on-line) przez pracownię badawczą ARC Rynek i Opinia dla Gumtree.pl na reprezentatywnej próbie 518 Polaków w wieku 18-65 lat.
– Badanie ilościowe pracodawców, przeprowadzone metodą CATI (badanie telefoniczne) przez pracownię badawczą ARC Rynek i Opinia dla Gumtree.pl na reprezentatywnej grupie 101 polskich pracodawców na stanowisku współwłaściciela/właściciela/członka Zarządu firmy (44%), dyrektora zarządzającego (6%) oraz managera/samodzielnego pracownika działu HR/HR Business Partner (50%).
– Definicja pracy zdalnej na potrzeby badania: za pracę zdalną uznajemy tylko taką, która ma miejsce regularnie, jest wynikiem ustaleń/wynika z umowy oraz jest świadczona na rzecz jednego głównego pracodawcy przez pracownika umysłowego (praca zdalna minimum raz w miesiącu – bez podania przyczyny). Działalność freelancerów nie jest brana pod uwagę.
PRACOWNICY ZDALNI DZIŚ VS PRZED PANDEMIĄ (PERSPEKTYWA PRACOWNIKÓW):
Pod koniec kwietnia pracę zdalną wykonywała większość pracowników umysłowych (76%) – 41% pracowników pracowała wyłącznie zdalnie, a 35% w ograniczonym wymiarze czasu. Przed czasem pandemii odsetek osób, które pracowały zdalnie w sposób regularny, był ponad dwukrotnie niższy.
- Wykonywanie pracy zdalnie obecnie:
- 41% – pracuje wyłącznie zdalnie
- 35% – pracuje zdalnie, ale w ograniczonym wymiarze czasu
- 25% – pracuje wyłącznie stacjonarnie
- Powody niewykonywania pracy zdalnej obecnie:54% – moja praca nie może być wykonywana w trybie zdalnym22% – mimo że moja praca może być wykonywana w trybie zdalnym, to mój pracodawca nie wyraził na to zgody22% – mimo że moja praca może być wykonywana w trybie zdalnym i mój pracodawca wyraził na to zgodę, ja nie chciałam/em pracować w trybie zdalnym
- Możliwość pracy zdalnej przed wybuchem pandemii:43% – pracowałam/em wyłącznie stacjonarnie29% – miałem/am możliwość regularnej pracy zdalnej bez podania przyczyny16% – pracodawca dawał mi możliwość pracy zdalnej tylko w wyjątkowych przypadkach (takich jak np. choroba moja lub dziecka)12% – zdecydowana większość bądź całość mojej pracy zawodowej to była praca zdalna
- Korzystanie z możliwości pracy zdalnej przed wybuchem pandemii: (dla odpowiedzi: miałem możliwość regularnej pracy zdalnej bez podania przyczyny)41% – tak, regularnie45% – tak, choć nie tak często, jak mogę14% – nie
- PRACOWNICY ZDALNI DZIŚ VS PRZED PANDEMIĄ (PERSPEKTYWA PRACODAWCÓW):
Rynek pracy zdalnej rośnie. Przed pandemią koronawirusa co czwarty zapytany pracodawca umożliwiał pracownikom przynajmniej częściową pracę zdalną. W czasie pandemii odsetek ten wzrósł do 59%. Niemal co drugi pracodawca (49%), godząc się na pracę zdalną w czasie pandemii, nie miał przed podjęciem tej decyzji żadnych obaw.
- Umożliwianie pracownikom przynajmniej częściowej pracy zdalnej przed wybuchem pandemii:25% – TAK75% – NIE
- Możliwość pracy zdalnej (w związku z pandemią):
- 15% – TAK, dla wszystkich pracowników
- 44% – TAK, ale tylko dla niektórych pracowników
- 42% – NIE, wszyscy pracownicy w dalszym ciągu pracują w trybie stacjonarnym
PRZEKRACZANIE STANDARDOWYCH GODZIN PRACY (PERSPEKTYWA PRACOWNIKÓW)
Ponad 2/3 badanych deklaruje, że zdarza im się przekraczać czas pracy w czasie wykonywania pracy zdalnej. Najczęściej zdarza się to w małych firmach – zatrudniających poniżej 10 osób– 77%. Natomiast najrzadziej w największych przedsiębiorstwach -zatrudniających powyżej 250 osób – 58%.
- Przekraczanie czasu pracy w czasie pracy zdalnej:68% – TAK32% – NIE
- Powody przekraczania czasu pracy podczas pracy zdalnej wielokrotny wybór:
- 46% – wykonuję dodatkowe, niezwiązane z pracą, czynności
- 31% – nie jestem w stanie się skupić tak, jak w czasie pracy stacjonarnej
- 30% – robię sobie dłuższe przerwy
- 17% – trudno jest się skonsultować ze współpracownikami/przełożonym
- 16% – nie przystępuję do pracy o wyznaczonej godzinie
- 10% – przełożony zleca mi zbyt dużo pracy
Wykonywanie dodatkowych, niezwiązanych z pracą, czynności (55% bardziej doświadczeni vs 37% mniej doświadczeni) i robienie sobie dłuższych przerw (36% bardziej doświadczeni vs 23% mniej doświadczeni) to domena bardziej doświadczonych pracowników zdalnych, a więc takich, którzy pracowali zdalnie jeszcze przed pandemią.
Mniej doświadczeni pracownicy zdalni, a więc tacy, którzy pracują zdalnie dopiero w dobie pandemii, częściej mają za to problem z tym, że nie są w stanie się skupić tak, jak w czasie pracy stacjonarnej (32% mniej doświadczeni vs 30% bardziej doświadczeni).
ELASTYCZNY CZAS PRACY ZDALNEJ (PERSPEKTYWA PRACOWNIKÓW)
Aż 7 na 10 przełożonych kontaktuje się ze swoimi podwładnymi, którzy pracują zdalnie, po godzinach pracy. Pracodawcy odbierają pracę zdalną jako elastyczną formę zatrudnienia. W ramach której mogą się kontaktować z pracownikiem i zlecać mu zadania o dowolnej porze.
- Kontaktowanie się przełożonego poza godzinami pracy – perspektywa pracownika:31% – TAK, zdarza się to regularnie41% – TAK, ale zdarza się to sporadycznie29% – NIE
- Powody kontaktu poza godzinami pracy – perspektywa pracownika:
- 42% – z postrzegania przez przełożonego pracy zdalnej jako elastycznej formy współpracy
- 32% – z chęci wykorzystania sytuacji, że mam stały dostęp do narzędzi pracy
- 16% – z braku przejrzystej komunikacji
- 6% – z wolniejszego wykonywania przeze mnie zadań
- EFEKTYWNOŚĆ W CZASIE PRACY ZDALNEJ (PERSPEKTYWA PRACODAWCÓW VS PERSPEKTYWA PRACOWNIKÓW)
Rynek pracy zdalnej służy pracownikom. Pracownicy oceniają swoją efektywność w czasie pracy zdalnej nieco lepiej niż oceniają ich pracodawcy. Co ciekawe, podejście do tej kwestii różni się też wśród samych pracodawców. Ci, którzy pozwalają na pracę zdalną dopiero teraz, w dobie pandemii, częściej niż pozostali uważają, że efektywność ich pracowników w czasie pracy zdalnej jest mniejsza niż w czasie pracy stacjonarnej (40% vs 8%).
- Efektywność pracowników w czasie pracy zdalnej (PRACODAWCY):
- 5% – jest większa niż w przypadku wykonywania pracy stacjonarnie (w biurze)
- 27% – jest mniejsza niż w przypadku wykonywania pracy stacjonarnie (w biurze)
- 68% – jest taka sama, jak w przypadku wykonywania pracy stacjonarnie (w biurze)
- Efektywność pracowników w czasie pracy zdalnej (PRACOWNICY):
- 24% – jest większa niż w przypadku wykonywania pracy stacjonarnie (w biurze)
- 28% – jest mniejsza niż w przypadku wykonywania pracy stacjonarnie (w biurze)
- 48% – jest taka sama, jak w przypadku wykonywania pracy stacjonarnie (w biurze)
Źródło:gumtree