Sprawdź, jakie działania PR prowadziły firmy w 2022 roku i jakie są trendy na 2023. Wzrost znaczenia Employer Brandingu, sięganie po reklamę w terenie, a także współpraca z liderami opinii – to tylko wybrane elementy promocji, z jakich korzystały polskie firmy w mijającym roku. Co jeszcze stanowiło ważny element działań PR? Na pewno obecność w social mediach, w tym na Instagramie, Facebooku, Tik Toku i LinkedIn. Ta pomaga nie tylko w budowaniu wizerunku firmy, ale także marki osobistej. Siła personel brandingu jest nie do przecenienia, z czego zdaje sobie sprawę coraz więcej przedsiębiorców.
W 2022 roku polskie firmy wykorzystywały szereg narzędzi do promocji swoich biznesów i KOL, czyli liderów opinii w danej kategorii. Był to rok pełen wyzwań. Z jednej strony marki cały czas borykały się ze skutkami pandemii COVID-19, z drugiej zaś był to trudny czas pod kątem ekonomicznym, m.in. z uwagi na rosnącą inflację. Firmy ostrożnie dobierały narzędzia, za pomocą których promowały swoje biznesy, jednak nie można mówić, że na nich oszczędzały. Wydatki na reklamę wzrosły bowiem o ponad 5 proc. – do 7,7 mld zł. Najwięcej środków przeznaczono na reklamy w kinach – w tym obszarze zanotowano wzrost o ponad 210 proc. w stosunku do analogicznego okresu ub. roku – i w outdoorze. Tu nastąpił wzrost o 34 proc.
Szacunkowo aż 80 proc. odbiorców dostrzega reklamę na nośniku wielkoformatowym. OOH ma najlepszy stosunek ceny do zasięgu – dlatego doskonale się sprawdza przy reklamie produktów szybko zbywalnych, pierwszej potrzeby, ale nie tylko. Korzystanie z OOH będzie trendem na 2023 rok i alternatywą dla tradycyjnych reklam.
Influencer marketing na topie
W 2022 roku marki chętnie korzystały z pomocy internetowych twórców. Jeszcze kilka lat temu influencer marketing nie był znany, dziś stanowi ważny element strategii komunikacji dla wielu marek. Tezę potwierdzają dane. W 2022 r. branża była wyceniana na 16,4 miliarda dolarów, co oznacza wzrost w stosunku do poprzedniego roku o ponad 18 proc. Z pomocy influencerów zaczynają korzystać różne branże – niegdyś były to głównie beauty i fashion. W kolejnych latach marketerzy jeszcze chętniej będą wykorzystywać popularne platformy do promocji usług. Wzrośnie zainteresowanie Instagramem, Facebook’iem i Tik Tokiem.
Wzrost znaczenia Employer Brandingu
Employer Branding to termin, który jest stosunkowo świeży, ale ze względu na specyfikę obecnych czasów, bardzo popularny. Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę, że za każdym sukcesem stoją ludzie. Rynek pracy staje się coraz bardziej wymagający, dlatego pracodawcy zaczynają poważnie podchodzić do komunikacji marketingowej skierowanej do potencjalnych kandydatów. Marki wiedzą, że aby zdobyć tych najlepszych, nie wystarczy już tylko publikować ogłoszenia o pracy. Aby rekrutować talenty, firma musi konsekwentnie budować swój wizerunek jako pracodawcy pierwszego wyboru. Im lepszych specjalistów ściągnie do swojej organizacji, tym lepsze wyniki będzie osiągać. Ponadto, im lepsze warunki pracy im zapewni, tym większy będzie miała potencjał rozwoju.
Nie ma dobrego Employer Brandingu bez personel brandingu
W 2022 roku marki zrozumiały, że budowanie wizerunku firmy jest ściśle powiązane z wizerunkiem zewnętrznym poszczególnych ekspertów. Przedsiębiorcy postawili na rozwój w obszarze personel brandingu. Budowanie własnej eksperckości jest szczególnie ważne w obszarze doradców, np. dietetyków czy trenerów personalnych. Marki stawiają też na ekspansję – dla wielu z nich rynek polski to tylko początek.
Działania PR – marki potrzebują dobrej promocji
Firmy w 2022 roku potrzebowały kompleksowych działań PR. Przede wszystkim po to, by budować i umacniać swój wizerunek na rynku. Co będzie na topie w 2023 roku? Marki na pewno postawią na earned media i reklamę zewnętrzną. Wzrośnie także popularność personel i Employer Brandingu – coraz więcej firm będzie poszukiwać dróg dotarcia zarówno do klientów, jak i potencjalnych pracowników. Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej nadal mamy do czynienia z brakiem rąk do pracy. Firmy wykorzystają wszelkie możliwe narzędzia, by utrzymać obecny zespół i zdobywać talenty z rynku. W końcu to, że ich największą wartość stanowią ludzie, to nie jest pusty frazes.
Źródło: Commplace