Na przełomie maja i czerwca marka Electrolux wzięła udział w 2 konferencjach poświęconych problemowi marnowania żywności – AIESEC YouthSpeak Forum i Central Europe Food Waste Conference 2018.
We wrześniu 2015 roku na Zgromadzeniu Narodów Zjednoczonych uchwalono 17 celów zrównoważonego rozwoju. Cel 12-sty z tej listy dotyczy odpowiedzialnej konsumpcji i produkcji. W ramach realizacji tego celu określono Target 12.3, który zakłada zmniejszenie o połowę marnowanej żywności na osobę w handlu oraz gospodarstwach domowych, a także ograniczenie strat na poziomie produkcji i dystrybucji. Jak wyraźnie widać kluczowym czynnikiem sukcesu do osiągnięcia Targetu 12.3 jest zachęcenie konsumentów do ograniczenia marnowania żywności w domach. Electrolux, który ma w swoje DNA wpisane kształtowanie lepszego życia, postanowiła aktywnie włączyć się w promowanie uważniejszego podejścia do jedzenia i dzielenia się jego nadmiarem. W tym celu w 2016 roku stworzono Electrolux Food Foundation – fundację wspierającą lokalne inicjatywy pracowników związane z ograniczeniem marnowania żywności.
W 2017 roku udało się rozpocząć 8 projektów, zaangażować 10.000 osób, podarować 50.000 posiłków i dotrzeć z informacją o potrzebie szanowania jedzenia do ponad 9.000.000 osób. I – co warte podkreślenia – problem jest globalny, ale działania są podejmowane lokalnie i dopasowane do potrzeb i specyfiki każdej społeczności. I tak w Singapurze prowadzony jest program „SeasonYourEx”, w którym ludzie są zachęcani do zamieszczania w internecie zdjęć resztek żywności, która wkrótce się przeterminuje. Za każde 5 postów Electrolux opłaca 1 dzień jazdy singapurskiego vana Banku Żywności, a szef kuchni Eric Low na podstawie zdjęć przygotował 10 przepisów, wykorzystujących najczęściej wyrzucane produkty. W Brazylii wdrożono program edukacyjny dla bezrobotnych „Better Food”. Bezrobotni w centrum kulinarnym Electrolux, pod okiem profesjonalnych szefów kuchni uczą się jak dobrze i mądrze gotować. Dzięki zdobyciu nowych umiejętności wielu uczestnikom udało się znaleźć pracę. W Peru, z kolei, nawiedzonym przez deszcze i powodzie zorganizowano pomoc dla ofiar kataklizmu dostarczając pokrzywdzonym jedzenie.
W Polsce nasze działania skupiają się na pokazywaniu jak w prosty sposób i praktycznie „bezboleśnie” ograniczyć marnowanie żywności w domu. Edukujemy konsumentów jak w rozsądny sposób robić zakupy, jak właściwie przechowywać żywności, jak przygotowywać smaczne dania z resztek, które zalegają w naszych lodówkach. Zachęcamy ich też do dzielenie się z innymi żywnością, której nie jesteśmy w stanie zjeść. W ramach tych działań powstała broszura edukacyjna Taste & Share z poradami jak kupować i przechowywać żywność, jak korzystać z urządzeń kuchennych, aby przedłużyć trwałość produktów (np. zamrażanie) oraz przepisami na potrawy „z resztek”. Uruchomiliśmy również aplikację Taste & Share pozwalająca wygodnie dzielić się nadprogramowym jedzeniem.
„Na obu konferencjach przedstawiliśmy realizowane przez nas działania inspirując uczestników do świadomego spojrzenia na siebie samych i zachęcając ich do podejmowania działań we własnym środowisku.” – mówi Dominika Kosman, Head of Corporate Communications CEE – „Nasz szef kuchni, Julian Karewicz przygotował dla gości poczęstunek z „resztek”, przy okazji opowiadając o wspaniałych smakach jakie można odkryć kreatywnie wykorzystując do gotowania różne resztki, które często lądują w koszu na śmieci. Prezentowaliśmy również naszą aplikację Taste & Share zachęcając uczestników do aktywnego dzielenia się zbędnym jedzeniem, tak aby ktoś inny mógł z niego skorzystać. Nasze działania spotkały się z dużym uznaniem środowisk zajmujących się problemem marnowania żywności w Polsce i mamy nadzieję, że zaowocuje to kolejnymi projektami przeciwdziałającymi marnowaniu żywności w Polsce.”