Inwestycje w gospodarce przyspieszają. Inwestycje to koło zamachowe każdej gospodarki. Dla polskich przedsiębiorców to wyjątkowa możliwość rozwoju technologii, dywersyfikacji produktów, dotarcia do nowych odbiorców. Ponadto także zwiększenie możliwości produkcyjnych i obniżenie kosztów.
W 2019 r. nakłady inwestycyjne przedsiębiorstw niefinansowych zatrudniających ponad 50 osób wyniosły 159,6 mld zł. Tym samym wzrosły o 11,4 proc. wobec 2018. Firmy najczęściej inwestowały w maszyny i urządzenie techniczne -74,6 mld zł. Ponad 61 mld zł przedsiębiorstwa wydały na budowę lub zakup budynków.
Najwięcej inwestował przemysł, bo aż 59,1 mld zł. Blisko 22 mld zł na inwestycje wydały firmy zajmujące się wytwarzaniem i zaopatrywaniem w energię elektryczną. Przedsiębiorstwa z branży transportowej zainwestowały ponad 20 mld zł, a z handlowej ponad 15 mld zł.
Inwestycje polskich firm
Krynica Vitamin, jeden z największych polskich producentów napojów bezalkoholowych, niskoalkoholowych i środków do dezynfekcji, planuje wydać w 2021 roku na inwestycje nawet do 40 milionów złotych.
Pierwszą już zrealizowała. To przebudowa linii produkcyjnych w zakładzie w Dziadkowskiem-Folwarku na Podlasiu. Celem lokaty kapitału jest oddzielenie produkcji napojów niskoalkoholowych od bezalkoholowych, w związku z realizacją zawartego pod koniec 2020 r. kontraktu na produkcję napojów typu hard seltzer na rynek amerykański. Jak podkreśla prezes Krynicy Vitamin, Piotr Czachorowski, spółka ma ambitny plan inwestycyjny na rok 2021. Jedną z nich jest osobny budynek do konfekcjonowania produktów. Inwestycja jest odpowiedzią na potrzeby rynku – pakowania napojów w sposób pozwalający na efektywne zarządzanie powierzchnią w sieciach handlowych.
– Na przełomie II i III kw. będziemy budować halę copackingową o powierzchni 3 tys. m kw. Koszt inwestycji to ok. 3–4 mln zł. Ponieważ działamy kompleksowo i dostarczamy gotowe rozwiązania do sklepów, sieci handlowe oczekują od nas, by na palecie napoje były pakowane w kilku smakach w jednej zgrzewce. Większość tych operacji wymaga dzisiaj ręcznego pakowania.”
Inwestycje w drugą nogę biznesową
Pandemia koronawirusa skutecznie wstrzymała lub przełożyła w czasie część inwestycji. Jak wynika z najnowszego raportu Ernst& Young „Rok z COVID-19 oczami polskich przedsiębiorców” blisko 60 proc. polskich firm musiało zrezygnować z planowanych przed pandemią inwestycji rozwojowych. W najgorszym położeniu finansowym znajdują się mikroprzedsiębiorstwa. Jednak są firmy, które przetrwały czas próby spowodowany pandemią COVID-19 i mimo trudnej sytuacji gospodarczej podjęły konkretne działania w celu zwiększenia konkurencyjności.
W III kw. 2020 roku Krynica Vitamin rozpoczęła prace modernizacyjne w Niechcicach pod Piotrkowem Trybunalskim, inwestując w rozbudowę części chemiczno-kosmetycznej. Obecnie prace remontowe jednego z budynków i dostosowanie go do produkcji chemiczno-kosmetycznej są już w etapie końcowym. Łączna wartość inwestycji wyniesie ok. 3 mln zł.
– Chcemy mieć drugą nogę biznesową. Rozwijamy się organicznie, mamy mocne fundamenty. W zakładzie w Niechcicach jesteśmy na etapie podłączania mediów, ustawiamy park maszynowy, jesteśmy po wstępnych próbach produkcyjnych. Chcielibyśmy zatrudnić około 80 osób do obsługiwania pięciu linii produkcyjnych, przystosowanych do różnych form opakowań i pojemności. Zaczynaliśmy od środków do dezynfekcji, ale teraz tworzymy receptury kosmetyków oraz suplementów diety – mówi prezes Krynicy Vitamin, Piotr Czachorowski.
Polskie przedsiębiorstwa na arenie międzynarodowej
Ekspansja zagraniczna jest naturalnym elementem coraz większej konkurencji, w której ważną rolę odgrywa nie tylko cena. Istotne są także innowacyjne rozwiązania, poziom technologicznego zaawansowania, ale głównie jakość produktów i usług.
Przede wszystkim polskie firmy są coraz odważniejsze w poszukiwaniu nowych rynków zbytu, stawiając na dywersyfikację. Bariery geograficzne w zasadzie nie istnieją, a koszt wysłania puszki napoju na koniec świata wynosi ok. 2-3 centów. W tym kontekście, szczególnie ciekawe są działania polskich przedsiębiorstw. Za przykład może posłużyć Krynica Vitamin, która wiosną 2020 roku rozpoczęła współpracę z amerykańskim kontrahentem, realizując produkcję napojów energetycznych. Podpisanie kontraktu z amerykańskim producentem zaowocowało wynegocjowanym kolejnej umowy, tym razem z europejską spółką zależną kontrahenta. Ponadto dzięki tej współpracy Krynica Vitamin dostarcza napoje energetyczne do USA, Australii, Chile, Nowej Zelandii oraz na rynek europejski. Wartość prognozowanych przychodów z pierwszych zamówień to około 10 mln zł.
Do wzrostu dynamiki inwestycji przyczynia się przede wszystkim ożywienie inwestycji firm prywatnych. Głównie krajowych, w mniejszym stopniu zagranicznych. Dynamika inwestycji przedsiębiorstw zwiększyła się wyraźnie w I kw. br. Jest to rezultat przede wszystkim oddziaływania efektów niskiej bazy sprzed roku, a nie dużym zwiększenia skłonności firm do inwestowania. Prognozy wskazują, że od II kw. br. powinien nastąpić wzrost inwestycji ogółem w ujęciu rocznym. Zaś w całym 2021 roku zwiększą się one o 3,8 proc. wobec spadku o 8,4 proc. w 2020 roku.