Ciężarówki bez kolejek – automatyczny proces komunikacji w Mercedesie. Samochody przyjeżdżające do fabryki samochodów ciężarowych Mercedes-Benz w Wörth teraz bardzo szybko zgłaszają swoje przybycie, wysyłając automatyczne powiadomienia o statusie, bez jakiejkolwiek interwencji kierowcy. Umożliwia to nowa procedura, opracowana przez dział logistyki dostaw w zakładzie w Wörth oraz dział IT koncernu Daimler, jako podmioty odpowiedzialne za sterowanie wjeżdżającymi samochodami ciężarowymi i wykorzystywany do tego system informatyczny.
Pod kierownictwem działu IT koncernu Daimler partnerzy projektu – Inform i Fleetboard Logistics – wdrożyli proces zgodny z zaleceniami VDA 4945 i 4996. Jego kluczowym elementem jest oprogramowanie Syncrosupply firmy Inform, służące do sterowania ruchem samochodów ciężarowych, które kontroluje ruch zakładowy za pomocą systemu zarządzania oknami czasowymi. Pojazdy zakontraktowanych firm spedycyjnych zgłaszają się w nim, wyruszając w trasę, poprzez aplikację Habbl udostępnianą przez Fleetboard Logistics. Następnie, także w trakcie przejazdu, co 15 minut wysyłają aktualizacje statusu z informacją o szacowanym czasie przybycia (ETA). Ponadto dodatkowe aktualizacje po osiągnięciu zdefiniowanych punktów orientacyjnych. Przed dotarciem do celu system kontrolujący ruch ciężarówek z odpowiednim wyprzedzeniem wysyła kierowcy pozwolenie na wjazd bezpośrednio do zakładu. Jeśli wszystkie miejsca są zajęte, kierowca proszony jest o oczekiwanie przed zakładem i tym samym o przyspieszenie planowanej przerwy.
Habbl prowadzi kierowcę po terenie fabryki
Przy bramie fabrycznej kierowca może zarejestrować się za pomocą kodu kreskowego w aplikacji i zaraz wjechać. Firma Inform opracowała już wysoce specjalistyczną aplikację służącą do tych czynności zgłoszeniowych. Dzięki wspólnemu projektowi proces sterowania ruchem przychodzącym Syncrosupply można też obsługiwać w aplikacji Habbl. Jest ona standardowym produktem służącym do mobilnego zarządzania zleceniami. Mogą z niej korzystać przewoźnicy zakontraktowanych spedycji, pobierając ją na swoje smartfony. Umożliwia ona zarówno planistom, jak i kierowcom cyfrowe obserwowanie całego procesu transportowego od wyruszenia pojazdu w trasę po realizację dostawy w fabryce. Stanowi też ułatwienie w elastycznym planowaniu harmonogramu w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych problemów oraz w dalszym optymalnym wykorzystaniu czasów kierowania.
Aplikacja Habbl jest dostępna w wielu wersjach językowych. Innymi słowy ułatwia komunikację z kierowcami innych narodowości. Ponadto w nowym Actrosie Mercedes-Benz jest w pełni zintegrowana w Kokpicie Multimedialnym pojazdu. W narzędziu tym kierowca otrzymuje również informacje na temat miejsca rozładunku, do którego prowadzą go prezentowane punkty trasy. Aby umożliwić szybkie rozpoczęcie pracy z aplikacją Habbl, Fleetboard Logistics udostępnia kontraktowym spedytorom Daimler Truck AG bazowy system przepływu pracy Habbl – jako wzór. Aplikacja Habbl i system kontrolujący ruch ciężarówek Syncrosupply mogą komunikować się ze sobą bez żadnych problemów technicznych. Nie jest więc już konieczna specjalna implementacja.
Ciężarówki bez kolejek – udoskonalenie możliwości planowania
Upraszczając procedury zgłaszania się samochodów ciężarowych, Daimler kontynuuje cyfryzację procesów w ramach swojej logistyki dostaw. W pierwszym etapie nowa procedura będzie sukcesywnie wprowadzana także w innych niemieckich zakładach produkcyjnych. Można ją zastosować do obsługi wszystkich scenariuszy dostaw z zarządzaniem oknami czasowymi i centralną rejestracją samochodów. Dokładnie w tych punktach w łańcuchu logistycznym, w których często tworzą się kolejki kierowców i ciężarówek.
Źródło: Daimler