Dziury w jezdni, nieodśnieżona droga, niesprawne oświetlenie ulicy, dzikie wysypisko śmieci, bezpańskie psy – te i inne rzeczy można już zgłaszać do gminy smartfonem. Wystarczy zrobić zdjęcie, dodać opis i wysłać zgłoszenie. Automatycznie, w ciągu kilku sekund, trafi ono do odpowiedniego urzędu, bez konieczności szukania danych kontaktowych. Wystarczy pobrać darmową aplikację LocalSpot. Co na to urzędy? Warszawa ma już analogiczną aplikację od 2013 roku, teraz jej twórcy przygotowali podobne rozwiązanie obejmujące zasięgiem całą Polskę.

Podobne rozwiązania działają za granicą, na przykład w Londynie lub Nowym Jorku. – W 2013 roku, na zlecenie Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy stworzyliśmy system Warszawa 19115, dzięki któremu mieszkańcy stolicy mogą zgłaszać problemy w czasie rzeczywistym, bez potrzeby szukania danych kontaktowych do konkretnego wydziału – mówi Maciej Dopierała, odpowiedzialny za projekt LocalSpot. Dzięki modułowi CRM, który stanowi serce całego systemu, czas rozwiązywania problemów w stolicy skrócił się z 45 do 15 dni, a dbanie o otoczenie stało się wspólnym celem zarówno warszawiaków jak i urzędników. – Sukces Warszawy spowodował, że stworzyliśmy LocalSpot, czyli system, który obejmuje zasięgiem całą Polskę. Teraz zgłoszenia mogą dotyczyć dowolnego miejsca w kraju, niezależnie od tego, czy zgłaszamy dzikie wysypisko w lesie na Mazurach, czy dziurę w jezdni, w którą wpadliśmy podczas podróży służbowej – dodaje Maciej Dopierała.

Co można zgłaszać?

Źle zaparkowane auto blokujące przejście dla pieszych, zaśnieżony chodnik, burdy i zakłócanie ciszy nocnej, wandalizm, niezabezpieczona budowa – te i wiele innych rzeczy można zgłaszać poprzez LocalSpot. – Stworzyliśmy zarówno portal, jak i aplikację mobilną. Z naszych analiz wynika jednak, że rośnie liczba osób korzystających właśnie z aplikacji mobilnej – podkreśla Maciej Dopierała. Dlaczego? Ponieważ telefon, który zawsze mamy przy sobie, umożliwia nam zgłaszanie problemów „tu i teraz”, właśnie w tym momencie, kiedy podczas rodzinnego spaceru w parku natknęliśmy się na śmieci lub czekamy na ponownie spóźniający się autobus. Aplikacja mobilna pozwala nam na natychmiastowe działanie. Gdybyśmy mieli wrócić do domu, usiąść przed komputerem, szukać adresu e-mail lub numeru telefonu do urzędu, a później wysyłać zgłoszenie lub dzwonić, zrezygnowalibyśmy z braku energii lub czasu.

 Jak wysłać zgłoszenie?

Wystarczy ściągnąć aplikację LocalSpot na telefon (iOS, Android) lub wejść na stronę www.localspot.pl. Jeśli wysyłamy zgłoszenie przy pomocy telefonu, otwieramy aplikację w telefonie, wskazujemy lokalizację, wybieramy kategorię (przykładowe to: dewastacja, drogi, komunikacja, zieleń, zwierzęta, śmieci), robimy zdjęcie lub krótko opisujemy problem i gotowe. W ciągu kilku sekund zgłoszenie trafia do właściwego urzędu gminy. Możemy zrobić to w pełni anonimowo, bez konieczności logowania. Dodatkowo – wszystkie zgłoszenia widoczne są na mapie lub liście i oznaczone kolorami (zgłoszone, w realizacji, zamknięte). Każdy użytkownik może je zobaczyć, skomentować, a także poprzeć, klikając symbol serduszka. Co dalej? – To zależy od urzędu. Teoretycznie gmina powinna zająć się każdym takim zgłoszeniem „bez zbędnej zwłoki”. Dlatego zachęcamy do aktywnego, obywatelskiego informowania władz lokalnych o większych i mniejszych bolączkach. Przykład Warszawy oraz innych miast pokazuje, że coraz więcej gmin jest otwartych na komunikację z mieszkańcami, chce by żyło się im lepiej – mówi Maciej Dopierała.

 Korzyści dla samorządów

Każda gmina w Polsce przyjmuje zgłoszenia. Zazwyczaj robi to przez telefon lub e-mail, na który takie zgłoszenia przychodzą. Jednak tylko nieliczne urzędy mają sprawne narzędzie do rejestrowania i porządkowania spraw. W samej tylko stolicy podobny do LocalSpot system obsłużył do tej pory aż 600 tys. zgłoszeń. Ta liczba wciąż rośnie. Co ciekawe, coraz mniej osób dzwoni, wzrasta wykorzystanie drogi elektronicznej, czyli portalu lub aplikacji mobilnej. – Aby usprawnić pracę w urzędach stworzyliśmy moduł CRM, który umożliwia rejestrację i obsługę wszystkich zgłoszeń, nadawanie im priorytetów, kierowanie zadań do konkretnych jednostek i osób. Nasze rozwiązanie pozwala monitorować status każdej sprawy oraz postęp prac osób, które zajmują się daną sprawą – tłumaczy Maciej Dopierała, odpowiedzialny za projekt.

Dzięki CRM urzędy mają możliwość komunikowania się z mieszkańcami. Mogą wysłać im wiadomość o przerwie w dostawie prądu lub wody, albo powiadomić o pikniku rodzinnym, który organizują. W skrócie można powiedzieć, że jest to platforma, która umożliwia współdziałanie mieszkańców i urzędów, budowanie nowej relacji i zaangażowania dla dobra lokalnej społeczności.

źródło: LocalSpot