Widoczność reklam na stronie jest ważna zarówno dla reklamodawców, jak i dla wydawców. Efektywnie i dobrze ustawiona reklama dotrze do szerokiego grona odbiorców, zachęcając ich do podjęcia konkretnego działania: odwiedzenia internetowego sklepu, dokonania zakupu czy kontaktu z działem obsługi. Czym jest widoczność i jak wpływa na reklamę? Tłumaczy Yield Riser, firma zajmująca się optymalizacją przychodów z reklamy w Internecie.
Widoczność – co to jest?
Widoczność (viewability) jest wskaźnikiem, dzięki któremu użytkownik dowiaduje się, czy reklama na stronie ma szansę zostać zauważona przez użytkownika. Dane z badań widoczności zapewniają marketerom informację na temat tego, czy reklama została wyświetlona prawidłowo. Informacje są pozyskane za pomocą miernika, który zbiera dane na podstawie rzeczywistej liczby reklam, które były widoczne dla użytkowników.
Dlaczego to jest ważne?
Jeśli reklama jest niewidoczna, może mieć to związek z nieprawidłowym rozmieszczeniem reklam na stronie, a w konsekwencji prowadzić do utraty zaufania do marki. W reklamie online, widoczność jest najważniejszą wartością, zaraz po oglądalności. Dane zebrane na podstawie analizy dostarczają marketerom jasnych i skutecznych informacji, które wyjaśniają w jaki sposób lokować budżety i które media są najbardziej wartościowe.
W grudniu 2014 roku został opublikowany raport Google Active View nt. wyświetlania i wskaźnika widoczności reklam. Wyniki były zaskakujące – 56% reklam w Internecie nie ma szansy na wyświetlenie. Badania te pokazują, jak ważne jest umiejętne zarządzanie widocznością na stronie. Biorąc pod uwagę te dane oraz sytuację na rynku, media plannerzy coraz częściej proszą o statystyki reklamowe. Następnie, po analizie danych wybierając wyłącznie te miejsca, gdzie widoczność jest większa niż 60%.
Zdanie branży
W 2013 roku, Interactive Advertising Bureau (IAB) oraz Media Ratings Council (MRC) przy współpracy z dużymi agencjami, reklamodawcami, wydawcami i firmami technologicznymi zainicjowali badanie w celu ujednolicenia i stworzenia jednego standardowego pomiaru widoczności reklam.
Po 18 miesiącach pracy, IAB i MRC stworzyli definicję widoczności dla reklamy graficznej – co najmniej 50% reklamy musi być widoczna przez 1 sekundę. Wspólna metoda pomiaru rzeczywistej wartości wyświetlanej reklamy jest ważna, aby móc przewidywać, optymalizować i ustawiać reklamy skutecznie.
Podsumowanie
Zmiany wprowadzone przez IAB i MRC dają reklamodawcom wiedzę o ilości wyświetlanych reklam oraz pomagają w ich optymalizacji. Dzięki badaniu, wiedzą która kampania ma najwyższą wartość oraz jaki jest jej koszt. Z drugiej zaś strony, wydawcy uzyskali informacje jak korzyści reklamowe rozkładają się w witrynie. Najważniejszą zmianą jest ograniczenie wyświetlania reklam na stronie. Na tą chwilę takowych nie ma i niektóre witryny bombardują użytkowników nieskończona ilość reklam. Miejmy nadzieję, że dzięki rezultatom badania oraz zawiązanej w zeszłym roku koalicji Better Ads wkrótce to zmieni.