Czy zakupy przez urządzenia mobilne wygryzły zakupy tradycyjne? Wzrost wykorzystania telefonów komórkowych i smartfonów do zakupów internetowych nie jest niczym zaskakującym. W najmłodszej grupie wiekowej to najpopularniejsze urządzenie wykorzystywane w tym celu (2019 – 85%, 2020– 92%). Co pokazuje, że w tej grupie wiekowej jesteśmy coraz bliżej pokolenia „mobile only”. Dla firm prowadzących platformy e-commerce, szczególnie z gamą produktów, gdzie znacząca grupa odbiorców to najmłodsze pokolenie, nie pozostaje to bez znaczenia.
Kluczowym aspektem dla każdego biznesu e-commerce jest zrozumienie potrzeb swoich klientów korzystających w głównej mierze z urządzenia mobilnego. Ponadto dostarczenie im odpowiednich rozwiązań oraz doświadczeń zakupowych. Nie chodzi tu już tylko o unikanie długich formularzy, których uzupełnianie na urządzeniu mobilnym może być bardzo uciążliwe. Z aspektem tym wiążą się kluczowe funkcjonalności związane np. z obsługą płatności mobilnych (Apple Pay, Android Pay) wsparciem dla biometrii. Jak również kwestie dotyczące podstaw technologicznych rozwiązań stosowanych w platformach e-commerce i powiązanych aplikacjach mobilnych.
Napotykane problemy podczas e-zakupów z wykorzystaniem urządzenia mobilnego
80% badanych, którzy kiedykolwiek robili zakupy online za pomocą urządzeń mobilnych, napotkało w tym procesie na pewne trudności. Największy problem niezmiennie stanowią niewygodne do wypełnienia formularze oraz niedopasowanie stron internetowych do urządzeń. Wraz z wiekiem badanych rośnie problem związany z wielkością liter na urządzeniu mobilnym. Osoby młode – oprócz braku aplikacji mobilnej – częściej niż inne grupy wiekowe wskazują na niewygodny sposób płatności za zakupy.
Niekupujący przez internet
27% wszystkich badanych to osoby deklarujące, że w ogóle nie robią zakupów online. Głównym powodem niekupowania przez internet w tej grupie jest preferowanie fizycznego kontaktu z produktem przed zakupieniem go. To najważniejszy powód, wskazywany przez 43% badanych osób, które nie korzystają z e-zakupów. Kobiety częściej wskazują na zbyt wysokie koszty dostawy oraz obawy związane z gwarancją jako przyczynę niekupowania online. Osoby po 50 roku życia niezmiennie częściej wymieniają w tym kontekście przyzwyczajenie do zakupów w sklepach tradycyjnych.
Kwestie finansowe – niższe ceny produktów i dostawy – a także szybsza dostawa i bezpieczniejsze formy płatności to najczęściej wymieniane elementy, które potencjalnie mogłyby zachęcić osoby nierobiące jeszcze zakupów online do takiej aktywności.
Kategorie produktów, które potencjalnie wybraliby niekupujący online nie różnią się znacząco od tego, co jest rzeczywiście najczęściej kupowane w internecie. W pierwszej kolejności byliby oni zainteresowani odzieżą, sprzętem RTV / AGD, obuwiem i telefonami. Ponadto kosmetykami i perfumami, odzieżą sportową oraz meblami i elementami wyposażenia wnętrz.