Komisja Europejska opublikowała raport dotyczący zagadnienia crowdfundingu. Wynika z niego, że equity crowdfunding staje się jedną z najpopularniejszych metod pozyskiwania kapitału przez europejskie startupy. Wszytko wskazuje na to, że polski crowdfunding udziałowy w najbliższym czasie wzrośnie co najmniej o 100% pod względem wartości – przekonuje Arkadiusz Regiec, CEO platformy equity crowdfundingowej Beesfund.com.

W opublikowanym raporcie na temat crowdfundingu w UE, Komisja Europejska wskazuje, że powodzenie startupów jest kluczowym elementem rozwoju rynku pracy i ekonomicznego wzrostu w Europie. Z szacunków Komisji wynika, że już dziś tworzą one 42% nowych miejsc pracy w Unii Europejskiej.

Zdaniem Komisji Europejskiej w finansowym wsparciu małych i średnich przedsiębiorstw oraz startupów alternatywne źródła finansowania takie jak crowdfunding zaczynają odgrywać co raz większą rolę. Jedną z najbardziej obiecujących form finansowania społecznego wg. raportu wydaje się być equity croudfunding.

Z raportu wynika, że w UE działa obecnie około 60 tego typu platform, które w 2015 roku przeprowadziły łącznie 836 kampanii zbierając razem ponad 420 milionów euro. Każda przeprowadzona kampania equity crowdfundingowa w poprzednim roku przyniosła średnio 504 tys. euro inwestycji. Dla porównania rok wcześniej było to “tylko” 260 000 euro. Średnia wartość pojedynczej inwestycji equity crowdfundingowej rok do roku wzrosła niemal dwukrotnie. Sama wartość rynku equity crowdfundingu w Europie w latach 2013-2014 skoczyła zaś aż o 167%. Największymi rynkami equity crowdfundingu w Europie pozostają Wielka Brytania (89 milionów euro w inwestycjach),  Francja  (19 milionów euro)  i Niemcy (18 milionów euro).

W Polsce rynek equity crowdfundingu jest jeszcze relatywnie niewielki. Wg. danych Crowdsurfer.com w 2015 roku wartość pozyskanych inwestycji wyniosła jedynie 216 tys. euro przy średniej wartości inwestycji na poziomie ok. 17 tys. euro. Tym niemniej Raport Komisji Europejskiej wskazuje Polski rynek jako perspektywiczny, ze względu na wysoki poziom świadomości istnienia equity crowdfundingu jako formy finansowania/inwestowania przedsięwzięć.

Rynek equity crowdfundingu w Polsce pomimo tego, że wciąż mniejszy od rynków takich jak Wielka Brytania czy Niemcy, ostatnimi czasy bardzo dynamicznie się rozwija – komentuje Arkadiusz Regiec, zarządzający największą platformą equity crowdfundingową Beesfund.com. Jestem przekonany, że możemy mówić tu o ponad 100% wzroście pod względem wartości. Tylko w tym roku na naszej platformie planujemy przeprowadzić jeszcze 9 nowych emisji o potencjalnej wartości 100 000 euro każda.  

Equity crowdfunding daje małym przedsiębiorstwom okazję do walidacji konceptu biznesowego przez społeczność, dostęp do wiedzy i opinii dużej liczby potencjalnych klientów, może być narzędziem marketingowym i PRowym dla projektu, jest doskonałym sposobem na przyciągnięcie kapitału podwyższonego ryzyka: inwestorów instytucjonalnych i aniołów biznesu oraz zwiększa konkurencyjność na rynku inwestycyjnym.

 

Beesfund