Zakupy na wyprzedażach stają się coraz popularniejsze. Robimy je chętnie i bez kompleksów, pomimo uszczuplonego świętami portfela. W tym roku 74 proc. Polaków robiących zakupy w centrach handlowych wybiera się na zimowe wyprzedaże. To aż o 5 proc. więcej niż przed rokiem – wynika z sondy zakupowej Silesia City Center. Ile wydamy? Rekordziści gotowi są nawet na wydatki powyżej 1000 zł!

Intensywne i dynamiczne wyprzedaże

Zmęczeni świętami, ale nie kupowaniem. Po świątecznym szturmie na sklepy, pora na szturm wyprzedażowy. W centrach handlowych w całej Polsce rozpoczynają się właśnie zimowe przeceny.

Jak zapowiadają handlowcy będą one pod wieloma względami rekordowe. Świadczyć o tym ma m.in. wysoki pułap przecen z jakiego rozpędza się najgorętszy okres handlowy w roku. Już w grudniu można znaleźć zniżki od  – 40% do – 50%., a nawet -70%. Co to oznacza w praktyce?

– Wyprzedaże zaczynają się co roku coraz wcześniej i z wyższym procentem, trwają także o wiele krócej niż jeszcze 3-4 lata temu, są za to intensywniejsze i bardziej dynamiczne. Tak też będą wyglądać w tym roku – mówi Piotr Gajda, dyrektor Silesia City Center.

I dodaje: –  Pod tym względem wyglądają one już tak samo jak wyprzedaże w Wielkiej Brytanii czy USA, działając w oparciu o ten sam intensywny mechanizm. Oznacza to, że już nie musimy czekać trzech, czterech tygodni na największe zniżki, bo te pojawiają się już w pierwszym tygodniu przecen – mówi.

Większe wydatki

Ta dynamika zdaje się podobać klientom. W tym roku aż 41 proc. robiących zakupy w galeriach handlowych przeznaczy na nie od 200 do 400 zł. 20 proc. będzie chciało zmieścić się w przedziale od 100 do 200 zł. Rekordziści sięgną do portfela głębiej, 7 proc. deklaruje,  że wyda więcej niż 1000 zł – wynika z sondy Silesia City Center.

– Nasze wydatki na wyprzedażach systematycznie rosną z roku na rok. Po okresie uczenia się mechanizmów wyprzedaży, dziś Polacy po prostu z nich korzystają. Nieraz rezygnujemy nawet z określonych zakupów w okresie przedświątecznym, na rzecz zakupów na wyprzedażach, które zaraz po święta „wskakują” w handlowy kalendarz – mówi Piotr Gajda.

Kupimy: ubrania i ubrania

Co będziemy w tym roku kupować? 89 proc. wybierze się po ubrania, 64 proc. po buty lub dodatki, a 38 proc. kupi wyposażenie do mieszania lub domu. Na wyprzedażach poszukamy także kosmetyków (32 proc.) i sprzętu sportowego (21 proc.). Na liście wyprzedażowych zdobyczy znajdą się także książki oraz sprzęt elektroniczny. Pod tym względem będziemy tradycjonalistami.

Mniej tradycyjne będzie natomiast nasze podejście do wyprzedaży. Aż 24 proc. Polaków planuje wybrać się na przeceny w pierwszych dwóch tygodniach stycznia. 19 proc. skorzysta z nich jeszcze w grudniu. 21 proc. będzie czekało na ostatnie, najgłębsze przeceny. Te jednak mogą nas zaskoczyć już w grudniu.

– Tegoroczne wyprzedaże zaczynają się na bardzo wysokim procencie, a to oznacza, że będą trwały maksymalnie do początku lutego, kiedy to na wieszakach zaczną pojawiać się już nowe, przedwiosenne kolekcje – mówi Piotr Gajda.

 

*Sondę zakupową Silesia City Center przeprowadzono na grupie 500 osób w wieku 18-55 lat. Sondę zrealizowano w dniach 8-17 grudnia 2014.

Biuro Prasowe Silesia City Center