Zakupy w sieci będą droższe – wchodzi VAT na przesyłki spoza UE. Nowe postanowienie Rządu stanowi, że od 1 lipca 2021 r. zakupy w sieci u sprzedawców spoza Unii Europejskiej będą droższe. Do kosztu przesyłki trzeba będzie doliczyć VAT. Zmiana ta zniechęci Polaków do kupowania w chińskim marketplace Aliexpress. Jednak to dopiero pierwsze konsekwencji wejścia w życie nowych regulacji, a będzie ich zdecydowanie więcej.
Wprowadzane zmiany są definiowane jako próba uregulowania konkurencji. Dokładnie po to, by ta stała się uczciwsza wobec tanich produktów z Chin. Wiąże się to z ograniczeniem napływu paczek z nieopodatkowanymi towarami z krajów trzecich do Unii Europejskiej. Ma to przysłużyć się polskim przedsiębiorcom. Jednak prawdą jest, że wielu z nich sprowadza tanie produkty z Chin i sprzedaje je na polskim rynku. Dlatego to ich nowe regulacje VAT szczególnie dotknął.
Jakich zmian możemy się spodziewać?
Projekt resortu finansów zakłada zwolnienia z VAT dla przesyłek o wartości mniejszej niż 150 euro. Pod warunkiem, że VAT będzie deklarowany i rozliczany za pomocą Import One Stop Shop. Tymczasem już można znaleźć w sieci komentarze, że ktoś będzie próbował wszystkie faktury towarów z Chin wystawiać na 1 euro wartości. Ponadto znajdą się też tacy, którzy będą szukał znajomości w odpowiedzialnej za pobór podatku od przesyłek zagranicznych Poczcie Polskiej.
Warto wiedzieć, że nie na wszystkie zakupy zostanie nałożona danina. Coraz więcej produktów jest wysyłanych do klienta końcowego z różnych centrów logistycznych z Europy tylko bezpośrednio z Chin.
Nowe regulacje prawne to dobra informacja dla tych sprzedawców w Polsce, którzy dziś konkurują z ofertami sklepów internetowych działających w modelu dropshipping z Chin. Ponadto z ofertami na platformach marketplace, gdzie nie są wystawiane faktury do zakupu. Resztę czeka wzrost cen towarów kupowanych poza UE i być może także kosztów obsługi logistycznej. Stanie się tak jeśli np. firmy kurierskie zyskają w związku z nakładaniem VAT-u więcej obowiązków do wypełnienia.
Coraz atrakcyjniejsze powinny stać się produkty produkowane w Polsce. Przede wszystkim ze względu na konkurencyjność w cenach. Ponadto także wysoką jakość, którą często doceniają zagraniczni klienci – np. Niemcy, Słowacy czy Czesi. Oni już dziś kupują chętnie w polskich sklepach.