Kryptoreklama, stres, niewłaściwa dykcja czy mimika, zbyt długie wypowiedzi i nie na temat, błędy merytoryczne – to główne powody medialnych wpadek w trakcie wywiadów. Choć coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że obecność w radiu, telewizji czy internecie to ogromna szansa na wypromowanie marki, wiele z nich nie posiada wiedzy na temat tego typu wystąpień. Jak praktycznie przygotować się do rozmowy z mediami?
Odpowiednie przygotowanie do wywiadu to już połowa sukcesu – łatwiej wtedy uniknąć medialnych wpadek, które mogą mieć negatywne skutki dla firmy i eksperta ją reprezentującego. Eksperci z Praktycy.com prezentują 5 sposobów jak dobrze przygotować się do rozmowy z dziennikarzami.
Komunikację z mediami powierz specjalistom
Bardzo częstym problemem, który pojawia się już na początkowym etapie przygotowań do wizyty w mediach, jest wybór osoby, która ma udzielić wywiadu. W wielu firmach, zwłaszcza tych mniejszych, brakuje osób, które nie tylko znają zasady komunikowania się z dziennikarzami, ale też posiadają fachową wiedzę na temat firmy, jej produktów oraz specyfiki danej branży. Jeśli zależy nam na obecności w radiu czy telewizji i chcemy, aby firma była uznawana za profesjonalną, warto wyznaczyć osobę, która będzie reprezentować przedsiębiorstwo na zewnątrz. Dobrze, aby był to ekspert w swojej dziedzinie, umiejscowiony dość wysoko w hierarchii firmy, ktoś o nienagannej prezencji, kto nie ma problemów z poprawnym wysławianiem się i potrafi opanować stres. Jeśli firma nie posiada takiej osoby warto postawić na szkolenia z zakresu wystąpień medialnych lub skorzystać z usług wyspecjalizowanych firm.
Przygotuj się do rozmowy
Nawet jeśli dziennikarz, z którym rozmawiamy to osoba nam znajoma, zawsze może pojawić się pytanie, które okaże się zaskakujące. Niezależnie od tego jak pewnie czujemy się przed mikrofonem i jak dobrze znamy swoją firmę, zawsze pytajmy dziennikarza lub wydawcę czego ma dotyczyć rozmowa. Poprośmy też o przykładowe pytania, które mogą zostać zadane i przygotujmy odpowiedzi na nie. Nie ograniczajmy się wyłącznie do przekazanych przez dziennikarza zagadnień, ale spójrzmy na temat z szerszej perspektywy. Jeśli czegoś nie wiemy – poprośmy o pomoc inne osoby z firmy, sięgnijmy po fachową prasę lub poszukajmy informacji w internecie. Zabierzmy ze sobą niezbędne notatki, zwłaszcza jeśli zamierzamy powoływać się na konkretne liczby. Dobrze też dowiedzieć się czegoś więcej o dziennikarzu, z którym będziemy rozmawiać. O ile to możliwe ustalmy jak się nazywa i sprawdźmy, jakie tematy zwykle podejmuje, czym się interesuje. Koniecznie dopytajmy o to, czy rozmowa będzie przeprowadzana na żywo, ile będzie trwała oraz czy będą w niej uczestniczyli inni goście.
Wyeliminuj sytuacje stresowe
Jeśli zależy nam, aby podczas rozmowy z dziennikarzem wypaść jak najlepiej, postarajmy się wyeliminować sytuacje stresowe. Planując dojazd uwzględnijmy korki lub inne trudności, które mogą się pojawić na drodze. Na spotkanie zawsze przychodźmy przynajmniej kwadrans wcześniej, tak, by mieć czas na złapanie oddechu. W przypadku wystąpienia telewizyjnego będziemy potrzebować dodatkowych 15 minut na profesjonalne „przypudrowanie noska”. Bez obaw, stacje telewizyjne zapewnią nam specjalistyczne usługi we własnym zakresie. Dzięki temu nasza twarz nie będzie się świeciła w kamerze, a my wypadniemy profesjonalnie. Weźmy ze sobą coś do picia (najlepiej wodę niegazowaną), by w razie gdy zaschnie nam w gardle nie chrząkać i nie przełykać głośno śliny. Pamiętajmy o schludnym i profesjonalnym, ale jednocześnie wygodnym ubiorze, który nie będzie krępował ruchów czy rozpraszał. Przed samym nagraniem postarajmy się zamienić kilka zdań z dziennikarzem lub jego współpracownikami – pozwoli to nam nieco się rozluźnić i dopytać o kwestie, których nie jesteśmy pewni.
Mów krótko, zwięźle i na temat
Rozmawiając z dziennikarzem postarajmy się, aby nasze wypowiedzi były merytoryczne. Jeśli potrzebujemy czasu na zastanowienie przemyślmy co chcemy powiedzieć i odpowiedzmy po chwili. Nie ma nic gorszego niż przerywniki w stylu eee… czy yyy… Eksperci Praktycy.com radzą, aby unikać zbyt długich zdań, niepotrzebnych wtrąceń i specjalistycznego słownictwa, zrozumiałego tylko dla specjalistów z danej branży. Mówmy powoli i wyraźnie. Opowiadając o firmie nie popadajmy w megalomanię, ale też nie bądźmy przesadnie skromni. Utrzymujmy kontakt wzrokowy z rozmówcą, starajmy się nie bawić długopisem czy poprawiać ubioru. Pamiętajmy, aby nie wymieniać nazwy swojej firmy lub marki często (jeden raz do dwóch jest dopuszczalne), bo inaczej robimy tzw. kryptoreklamę i nikt nas więcej nie zaprosi do TV. Jeśli rozmowa nie jest emitowana na żywo, a nie jesteśmy zadowoleni z udzielonej odpowiedzi, poprośmy o możliwość ponownego jej udzielenia.
Pamiętaj o możliwości autoryzacji
Jeśli udzielamy wywiadu dla mediów drukowanych lub nasza wypowiedź nie była emitowana na żywo pamiętajmy, że mamy prawo do autoryzacji. Choć w przypadku radia lub telewizji trudno będzie o wprowadzenie większych zmian, w przypadku prasy czy portali internetowych nie powinno to stanowić problemu. Prosząc o możliwość zatwierdzenia ostatecznej wersji wywiadu, nie nadużywajmy swojego prawa, zwłaszcza jeśli nasza wypowiedź ograniczała się do kilku zdań. Pamiętajmy, że możemy przekształcać wyłącznie własne wypowiedzi, a nie słowa innych osób, z którymi się nie zgadzamy. W ostateczności mamy prawo nie zgodzić się na publikację swojej wypowiedzi, jednak dziennikarz mimo to może ją zamieścić zaznaczając, że nie została przez nas autoryzowana.