Zmieniają się czasy i rynki, ale jedno pozostaje niezmienne. Klienci rozglądają się za tymi produktami i usługami, które w ich oczach są wartościowe. Jaka jest rola pracownika w tym procesie i czy łatwo zastąpić go nowymi technologiami?

W czym pracownik zyskuje przewagę nad technologią?

Aldona Kucner – Trener i doradca w obszarach marketingu, innowacji i przedsiębiorczości z trzydziestoletnim doświadczeniem w biznesie. Od 2007 r. prowadzi firmę Aldo Communication. Posiada Międzynarodowy Certyfikat Trenera Zarządzania Thames Valley University. Prowadzi blog kursnainnowacje.pl. Autorka książek „Przeklęte drobiazgi” i „Jak zostać kreatywnym przedsiębiorcą”.

Jest kilka takich słów w biznesie, które przewijają się niemal w każdej dyskusji. Niewątpliwie należy do nich też „wartość”. Mówimy o wartości produktu, kiedy opracowujemy dla niego politykę cenową. Przywołujemy też wówczas to, jaką wartość ma nasz produkt dla klienta oraz jak kształtujemy łańcuch wartości wraz z naszymi poddostawcami i dystrybutorami. Zastanawiamy się, jak wypracować wartość dodaną, by odróżnić nasz produkt na tle konkurencji. Myśląc zaś o inwestycjach, zastanawiamy się nad wzrostem wartości dóbr. Gdzie by się nie obejrzeć – wartość odmienia się przez wszystkie przypadki. Zadałam sobie zatem pytanie, gdzie w tym procesie kształtowania wartości znajduje się człowiek i czy jego pozycja jest pewna lub też czy może nią zachwiać rozwój technologii.


CZYM JEST WARTOŚĆ W BIZNESIE?
Przez ten termin rozumiemy nie tylko sumę wszystkich (zarówno materialnych, jak i niematerialnych) elementów tworzących przedsiębiorstwo, ale także korzyść, jaką klient otrzymuje wraz z produktem lub usługą od tego przedsiębiorstwa.
Wiele czynników składa się na wartość. Są to m.in.: procesy, maszyny i urządzenia, technologie i przedmioty własności intelektualnej, takie jak patenty, receptury, logotypy. Jednym z najważniejszych od zawsze był jednak człowiek.
To on na każdym etapie procesu, w każdym z podejmowanych przez firmę działań (czyli w tzw. łańcuchu wartości) wpływał na to, co, jak i za ile zostanie dostarczone odbiorcy.
Pojęcie „wartość” zostało potraktowane jako sedno przewagi konkurencyjnej w bardzo popularnym dziś modelu, jakim jest Business Model Canvas (BMC to sposób opisu biznesu analogiczny do biznesplanu, ale skupiony właśnie wokół wartości). Osoba roz-poczynająca biznes lub wprowadzająca na rynek kolejny produkt bądź usługę powinna zastanowić się nad tym, jakie unikalne wartości w życie odbiorcy wprowadzi ta oferta, a potem – opierając się na tej obietnicy – dopasować wszystkie inne aspekty działalności przedsiębiorstwa, czyli kanały dotarcia, dostawców, politykę cenową itp. Autorzy modelu – Alexander Osterwalder i Yves Pigneur, definiują propozycję wartości jako powód, dla którego klienci przedkładają ofertę danej firmy ponad oferty konkurencyjne.


DLACZEGO KLIENCI WOLĄ JEDNYCH DOSTAWCÓW OD DRUGICH?
Gdyby przygotować sobie listę tych przyczyn, odkrylibyśmy, że za wieloma z nich stoi człowiek. W przypadku usług jest to bardzo odczuwalne – pracownik firmy odgrywa w nich olbrzymią rolę i od jego wiedzy, zaangażowania, postawy czy uśmiechu zależy, czy klienci będą chcieli dokończyć zakup i ponowić go w przyszłości. Jednak także w przypadku produktów unikalną wartość często tworzą ludzie. Spójrzmy na firmy technologiczne, na przykład Apple. To człowiek, Steve Jobs, przyciągnął do produktu ludzi dzięki swojej wizji i pasji. Na ludziach, ich kreatywności i umiejętnościach opiera się cały przemysł filmów czy gier komputerowych. To ludzie stoją za designem mebli i ubrań, po które sięgamy podczas zakupów. Czasem znamy ich z nazwiska, czasem są dla nas anonimowi, ale na pewno mają kluczowe znaczenie dla tworzenia wartości produktu. Czasy się jednak zmieniły. Pojawiły się automaty, które same dobiorą i zamówią produkt, linie produkcyjne, które świetnie funkcjonują przy minimalnym udziale człowieka, sztuczna inteligencja, która może z klientem i przeprowadzić go przez dowolny proces. Czy zatem człowiek może jeszcze stanowić wartość dla przedsiębiorstwa? (…)

(…)

Pełna treść artykułu dostępna jest w najnowszym wydaniu magazynu Personel i Zarządzanie: https://sklep.infor.pl/personel-i-zarzadzanie-7-8-2024.html