Jak wynika z danych firmy Polasik Research poddanych analizie przez First Data Polska, kluczowe znaczenie dla wprowadzania płatności bezgotówkowych przez sprzedawców mają preferencje klientów. To oni i ich oczekiwania decydują o tym, czy sklep zdecyduje się na wprowadzenie terminala płatniczego. Im większe nasycenie i konkurencyjność branży, tym większe prawdopodobieństwo dostępności terminala. Przodują super i hipermarkety, którym ustępują sklepy specjalistyczne i dostawcy usług.
Popularność terminali nie wynika wyłącznie z czynników ekonomicznych. Polscy przedsiębiorcy deklarują, że kluczowy wpływ na ich decyzję o wprowadzeniu płatności kartowych mają oczekiwania klientów. Co drugi postrzega akceptowanie płatności bezgotówkowych nie tylko jako wymagany na rynku standard obsługi, ale też ważny element wizerunku firmy. Umożliwiając płatności kartą, liczą głównie na pozyskanie nowych klientów (34%), szybszą obsługę i krótsze kolejki (22%).
„Po znacznej redukcji kosztów związanych z akceptacją kart to oczekiwania konsumentów w istocie stają się kluczowym impulsem dla przedsiębiorców” – przyznaje Robert Łaniewski, Prezes Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego – „Ponadto, większość handlowców słusznie postrzega dziś akceptację kart płatniczych jako pułap, który należy przekroczyć chcąc pozostać konkurencyjnym na rynku. Wysoki poziom bezpieczeństwa przetwarzania transakcji bezgotówkowych i wynikający stąd bardzo niski wskaźnik fraudów spowodował, że Polacy przekonują się do niezawodności płatności kartowych” – dodaje.
Do najważniejszych czynników przemawiających za akceptacją płatności bezgotówkowych należą m.in. szybkość realizacji transakcji i szansa na zwiększenie obrotów. Co ciekawe, decydując się na instalację terminala płatniczego, firmy znacznie mniejszą wagę przywiązują do takich aspektów jak atrakcyjność oferty dostawcy usługi płatniczej czy możliwość wprowadzenia programów lojalnościowych.
25 milionów Polaków korzysta z kart płatniczych. Co na to sprzedawcy?
Rośnie liczba konsumentów, którzy nie wyobrażają sobie zakupów bez kart płatniczych.Karty debetowe i kredytowe posiada już 66% z nas (ponad 25 milionów), a 95% posiadaczy deklaruje, że korzysta z nich regularnie[1].
„Chcąc zapłacić za zakupy coraz chętniej sięgamy po kartę. Transakcje z wykorzystaniem kart płatniczych stanowią dziś około 1/3 wartości całkowitej sprzedaży podmiotów, które akceptują tę formę płatności. Za zmieniającymi się nawykami konsumentów nie podąża jednak odpowiednia liczba punktów akceptujących płatności bezgotówkowe – sklepy nie nadążają za oczekiwaniami” – mówi Arkadiusz Kazanecki, Dyrektor Handlowy First Data Polska.
Zgodnie z ogólnymi danymi, pochodzącymi z raportu badawczego należącego do First Data Polska, tylko 15% podmiotów działających w handlu i usługach detalicznych honoruje karty płatnicze.
O akceptacji kart płatniczych w Polsce wciąż w największym stopniu decyduje wielkość podmiotu przyjmującego płatność. W przypadku małych firm akceptacja kart jest rzadkością (między 4–6%). W przypadku większych sklepów, jest już zdecydowanie bardziej powszechna (79%). „Dzieje się tak, ponieważ duże przedsiębiorstwa (np. sieci handlowe) szybko odczuwają korzyści płynące z honorowania kart płatniczych, takie jak znaczne skrócenie czasu obsługi czy zmniejszenie kolejek – zwłaszcza za sprawą transakcji zbliżeniowych” – podsumowuje Arkadiusz Kazanecki, Dyrektor Handlowy First Data Polska.
Płatność kartami w poszczególnych branżach
O akceptacji kart płatniczych w Polsce wciąż w największym stopniu decyduje wielkość podmiotu przyjmującego płatność. W przypadku małych firm akceptacja kart jest rzadkością (między 4–6%). W przypadku większych sklepów, jest już zdecydowanie bardziej powszechna (79%). „Dzieje się tak, ponieważ duże przedsiębiorstwa (np. sieci handlowe) szybko odczuwają korzyści płynące z honorowania kart płatniczych, takie jak znaczne skrócenie czasu obsługi czy zmniejszenie kolejek – zwłaszcza za sprawą transakcji zbliżeniowych” – podsumowuje Arkadiusz Kazanecki, Dyrektor Handlowy First Data Polska.
O badaniu
Celem badania przeprowadzonego przez ośrodek Polasik Research była analiza stanu rozwoju rynku płatności detalicznych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem kart płatniczych. Zasadnicze badanie ankietowe zostało przeprowadzone na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1200 podmiotów handlowo-usługowych w maju 2013 roku, przy użyciu metody CATI. Próba miała charakter kwotowy w podziale na 20 branż, a respondentami były osoby kompetentne w sprawach gospodarki finansowej, w tym właściciele i menadżerowie.
[1] Tomasz Koźliński, Zwyczaje płatnicze Polaków, Narodowy Bank Polski, Warszawa, 2013.