Nowe technologie stały się główną siłą napędową rozwoju przedsiębiorstw. Rewolucja cyfrowa w biznesie zatacza coraz szersze kręgi niemal w każdym obszarze działalności – obsłudze klienta, komunikacji czy sprzedaży. Wdrażanie innowacji takich jak internet rzeczy czy big data zwiększa możliwości, ale też rodzi nowe wyzwania związane z cyberbezpieczeństwem i ochroną danych. Nie można tego bagatelizować, tym bardziej że stawką jest budowany przez lata sukces, zaufanie klientów i reputacja firmy.
Badanie PARP „Monitoring innowacyjności polskich przedsiębiorstw” wskazuje, że postęp technologiczny jest jednym z najważniejszych czynników zewnętrznych mających pozytywny wpływ na rozwój przedsiębiorstw. Firmy sięgają po nowe technologie w odpowiedzi na potrzeby usprawnień oraz zwiększania efektywności procesów biznesowych. Wykorzystanie innowacji w działalności przedsiębiorstw przekłada się m.in. na lepsze wyniki finansowe i wzrost konkurencyjności.
– Kluczowe jest, aby cyfryzacja szła w parze z bezpieczeństwem. Szczególnie że owe technologie pomagają firmom być bliżej klientów oraz partnerów biznesowych. Dzięki urządzeniom mobilnym możliwa jest szybka wymiana informacji, a także np. zdalne zawieranie umów w dowolnym miejscu z dostępem do internetu – Stanisław Socha, Specjalista ds. Współpracy z Klientami Biznesowymi, Cyfrowe Centrum Serwisowe S.A., dystrybutor telefonów BlackBerry.
Jak pokazują wyniki badania „Smartfon w firmie. Bezpieczeństwo danych w telefonach służbowych”, ryzyko związane z brakiem odpowiedniej ochrony danych w telefonach służbowych jest na tyle realne, że blisko co 5. użytkownik spotkał się bezpośrednio lub w swoim otoczeniu z tego typu zagrożeniami. Najczęściej było to zagubienie urządzenia (41%), przejęcie kontroli nad kontami w mediach społecznościowych (38%), pozostawienie bez nadzoru, np. w miejscu publicznym (36%) oraz kradzież urządzenia (35%).
Przeczytaj także:
(Nie)bezpieczne urządzenia mobilne
Wykorzystanie w biznesie urządzeń mobilnych wymaga odpowiedniego przygotowania zarówno ze strony firmy, jak i samych pracowników.
– Z naszych badań wynika, że firmowe urządzenia w większości przypadków posiadają podstawowe zabezpieczenia chroniące dane i prywatność. Najczęściej jest to automatyczna blokada telefonu po określonym czasie nieużytkowania oraz uwierzytelnianie przy każdej próbie odblokowania, a także szyfrowanie pamięci wbudowanej i karty SD. Coraz częściej jednak właściciele firm podchodzą do kwestii bezpieczeństwa telefonów służbowych z większym zrozumieniem potencjalnych zagrożeń i możliwych konsekwencji – powiedział Stanisław Socha.
Systematyczne aktualizacje systemu operacyjnego, instalowanie oprogramowania antywirusowego i zapór sieciowych oraz zabezpieczanie urządzeń hasłem, pozwala zminimalizować ryzyko. W kwestii ochrony danych warto jednak postawić na profesjonalne rozwiązania. Najlepsze telefony dla biznesu oprócz wielu użytecznych funkcji oferują szereg udoskonaleń – od aplikacji monitorującej poziom ochrony, przez łatki bezpieczeństwa, zmiany w systemie oraz jego jądrze czy mechanizmy szyfrowania pamięci aż po specjalne zabezpieczenia w warstwie sprzętowej. Producenci zapewniają bieżące wsparcie zespołu ekspertów i najskuteczniejszą dystrybucję aktualizacji krytycznych.
materiał prasowy