Samochód przez internet. Czy jesteśmy na to gotowi? Okazuje się, że coraz więcej transakcji realizujemy online. Już 25% wszystkich umów zawieranych w Automarkecie jest w przez internet. Zakup wymarzonego samochodu nie musi być czasochłonny i uciążliwy, bo można go w prosty sposób wyklikać. Czy polscy kierowcy oswoili się z motozakupami w sieci?

Teoretycznie tak, bo nie mówimy o marginalnym zainteresowaniu, a o świadomym wyborze aż jednej czwartej klientów. Z drugiej jednak strony przygoda branży motoryzacyjnej z e-zakupami, choć dynamicznie się rozwija, trwa od niedawna. Dopiero buduje się świadomość klientów, że poszukiwania sprawdzonego samochodu nie muszą być czasochłonne, bo można go w prosty sposób wyklikać. Jednak tylko nieliczni sprzedawcy dają im możliwość zawarcia transakcji w 100% online. Nie ulega jednak wątpliwości, że znaczenie tego kanału sprzedaży będzie w kolejnych latach rosło.

Samochód przez internet. Czy jesteśmy na to gotowi? - kobieta pisze na klawiaturze, w ręku trzyma kartę kredytową.
Samochód przez internet. Czy jesteśmy na to gotowi?

Kto i jakie auta wybiera samochód przez internet?

Spośród kierowców podpisujących umowy online, aż 66% zamawia auto z dostawą pod dom. Tym samym rezygnuje z jazdy testowej i bezpośrednich oględzin przed podjęciem decyzji o zakupie, leasingu lub wynajmie pojazdu. To oczywiście nie oznacza, że samochód kupuje się w ciemno. Klienci mają wgląd do pełnej historii serwisowej samochodu, używane auta zawsze obejmujemy gwarancją i dajemy możliwość rezygnacji z umowy w ciągu 5 dni lub przed przejechaniem 300 km.

Pozyskaniem samochodu online najczęściej zainteresowani są mężczyźni (68%). Najwięcej klientów mieści się w przedziałach wiekowych: 31-40 (39%) i 41-50 lat (27%). To z reguły mieszkańcy największych miast (m.in. Warszawa, Katowice, Wrocław). Zainteresowanie rozkłada się mniej więcej po równo wśród klientów indywidualnych (55%) i przedsiębiorców (45%). Popularnością cieszą się przede wszystkim samochody z segmentów B i C, czyli pojazdy niższej i średniej klasy, służące głównie do jazdy miejskiej.

5 modeli najczęściej wybieranych przez internet w Automarket.pl:

  1. Hyundai i30 1.4 Classic +,
  2. Skoda Fabia 1.0 TSI Ambition,
  3. Fiat 500 1.2 Pop,
  4. OPEL Astra V 1.6 CDTI Enjoy,
  5. SUZUKI Swift 1.2 Comfort.

Finansowanie samochodów

Najpopularniejszą formą finansowania samochodów jest wynajem długoterminowy (40% umów). Na leasing decyduje się 35% klientów, a gotówką płaci 25% kierowców. Z wynajmu korzystają przede wszystkim osoby, które oczekują krótkiego okresu umowy – 85% kontraktów trwa tylko 12 miesięcy, po których klienci zwracają samochód i mogą wynająć kolejny. Co ciekawe, 100% klientów decydujących się na wynajem korzysta z pakietu usług dodatkowych, uwzględniającego w miesięcznym czynszu przeglądy i naprawy samochodu, ubezpieczenie OC/AC, w razie potrzeby auto zastępcze, przechowywanie i wymianę opon oraz koordynację procesu likwidacji szkód.

Opcję wynajmu długoterminowego najczęściej wybierają osoby, którym w największym stopniu zależy na uproszczonych formalnościach, możliwości zmiany samochodu po krótkim okresie i jak największym wsparciu ze strony firmy leasingowej w trakcie trwania kontraktu.

Źródło: Automarket.pl / PKO Leasing