S7 trasa ekspresowa Warszawa – Kraków, króra staje się co raz dłuższa. GDDKIA podpisała właśnie umowę na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku od węzła Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy do węzła Lesznowola (z węzłem). Powtórny przetarg był efektem odstąpienia od umowy z poprzednim, nierzetelnym wykonawcą inwestycji.
- Nowa umowa na S7 Lotnisko-Lesznowola podpisana
- W maju 2019 roku odstąpiliśmy od umowy z nierzetelnym Wykonawcą
- Jesienią 2022 roku pojedziemy nowym odcinkiem „eski”
Kontrakt
Wykonawcą inwestycji jest firma Polaqua, a wartość umowy to ok. 457,3 mln zł, a czas realizacji to 26 miesięcy od daty zawarcia umowy (z wyłączeniem okresu zimowego). Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest jesienią 2022 r.
Obowiązki wykonawcy
Zadaniem wykonawcy będzie kontynuacja (optymalizacja) projektowania oraz uzyskanie nowej lub zamiennej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Firma wykonawcza może również rozpocząć roboty w terenie w oparciu o uzyskaną przez GDDKiA w sierpniu 2019 r. decyzję ZRID. Po wybudowaniu trasy pozostaje uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie oraz oddanie nowej drogi do ruchu.
6,6 kilometra drogi po nowym śladzie
Odcinek od węzła Lotnisko do węzła Lesznowola (z węzłem) o długości 6,6 km będzie posiadał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. W ramach zadania wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Zamienie i Lesznowola. Ponadto powstaną obiekty inżynierskie, kładka pieszo-rowerowa, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Jak do tego doszło?
W efekcie 16 maja 2019 roku GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą. Decyzja ta była poprzedzona wielokrotnymi wezwaniami poprzedniego wykonawcy, firmy Rubau Polska, do rzetelnej i zgodnej z podpisaną umową realizacji kontraktu.
S7 Lotnisko – Lesznowola Kalendarium
- 18 września 2015 r. ogłoszenie przetargu w formule „Projektuj i buduj”
- 10 maja 2017 r. otwarcie ofert
- 9 czerwca 2017 r. wybór najkorzystniejszej oferty firmy Rubau (ok. 221,4 mln zł)
- 17 sierpnia 2017 r. podpisanie umowy
- 16 maja 2019 r. odstąpienie od umowy przez GDDKiA
- 26 lipca 2019 r. ogłoszenie przetargu na wybór nowego wykonawcy w formule „Projektuj i buduj”
- 8 sierpnia 2019 r. uzyskanie decyzji ZRID
- 16 października 2019 r. otwarcie ofert
- 10 stycznia 2020 r. wybór najkorzystniejszej oferty (ok. 457,3 mln zł)
- 14 lutego 2020 r. podpisanie umowy z firmą Polaqua
S7 – Łączymy Warszawę z Krakowem
W realizacji są kolejne dwa odcinki do obwodnicy Grójca, które zapewnią nowe, bezkolizyjne połączenie Południowej Obwodnicy Warszawy z drogą ekspresową S7 w kierunku Krakowa i dalej na południe. Na odcinku Lesznowola – Tarczyn Północ, o długości ok. 14,8 km i realizowanym przez firmę IDS-BUD, uzyskano już decyzje ZRID. Pierwszą 2 października 2019 r., na odcinek B1, co pozwoliło rozpocząć w terenie prace geodezyjne, saperskie oraz wycinkę drzew. Na odcinek B2 decyzję ZRID otrzymaliśmy 30 grudnia 2019 r. Trwa inwentaryzacja terenu, a geodeci wytyczają linie rozgraniczające inwestycji. Ponadto prowadzona jest wycinka drzew.
Dodatkowo kolejny odcinek o długości blisko 8 km, od węzła Tarczyn Północ do początku obwodnicy Grójca, realizuje firma Mota-Engil Central Europe. Decyzje ZRID, na cztery mniejsze odcinki realizacyjne, uzyskano 13 listopada, 21 i 27 grudnia 2018 r., oraz 7 stycznia 2019 r. Prowadzone są roboty drogowe związane z rozbiórką nawierzchni, wykopami i nasypami. Powstają również obiekty mostowe (filary, wykopy, fundamenty), jak i prowadzone są prace przy przebudowie/budowie infrastruktury podziemnej.
Od Grójca w ekspresowym tempie
Od Grójca do granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego dojedziemy już w ekspresowym tempie. W efekcie w grudniu 2019 roku, na około pięć miesięcy przed terminem umownym, udostępniliśmy kierowcom ciąg główny drogi ekspresowej S7 od granicy województw mazowieckiego i świętokrzyskiego do Skarżyska-Kamiennej oraz węzeł Skarżysko-Kamienna Zachód. Zgodnie z umową wykonawca kontynuuje między innymi roboty przy budowie węzła Skarżysko-Kamienna Północ i jego połączeniu z dawnym przebiegiem DK7 oraz przy drogach dojazdowych. Ten niespełna 8-kilometrowy fragment S7 połączył zrealizowane wcześniej odcinki i w efekcie kierowcy mają teraz do dyspozycji blisko 200 km nieprzerwanej dwujezdniowej drogi ekspresowej.
W Małopolsce też buduje się S7
Trwa już przetarg na wyłonienie wykonawcy kolejnego odcinka S7, od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do węzła Miechów. Dodatkowo oferty wykonawców zainteresowanych realizacją blisko 19-kilometrowego odcinka w systemie „Projektuj i buduj” poznamy przed końcem lutego br. Natomiast wiosną br. planujemy ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy odcinka Miechów – Szczepanowice o długości ok. 5,5 km, dla którego jesienią 2019 roku uzyskaliśmy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
Wiadukty, przejścia, estakada
Ponadto na kolejnym 14-kilometrowym odcinku, pomiędzy węzłami Szczepanowice i Widoma, trwają już prace budowalne w branży drogowej i mostowej prowadzone przez firmę Mota-Engil Central Europe. Umowę podpisaliśmy 8 stycznia 2018 roku, a decyzję ZRiD uzyskaliśmy 23 sierpnia 2019 r.
Na tym odcinku powstanie dziesięć wiaduktów, cztery przejścia dla zwierząt, trzy przejazdy gospodarcze pod S7 i estakada o długości blisko 690 metrów nad linią kolejową, drogami powiatowymi i rzeką Szreniawą.
S7 bliżej Krakowa
W efekcie dalszy ciąg S7 to ponad 18-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłami Widoma i Kraków Nowa Huta. Po pierwsze umowę na projekt i budowę podpisaliśmy 26 września 2018 roku. Po drugie wykonawca inwestycji, firma Salini Impregilo, z początkiem 2020 roku złożyła wniosek o wydanie decyzji ZRID. Prace w terenie ruszą po uzyskaniu tej decyzji. Na tym odcinku powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa w docelowym układzie trzech pasów.
Ponadto zrealizowanych zostanie również 41 obiektów inżynierskich. Dodatkowo tym estakada o długości ok 1,5 km oraz cztery węzły drogowe: Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice oraz Kraków Grębałów.