Dzięki przykuwającej uwagę sylwetce i przełomowej technologii układu napędowego, koncepcyjny model Mazdy Iconic SP zapowiada istotę przyszłych ambicji marki – a to dopiero początek.

Przy bacznym zainteresowaniu zgromadzonej publiczności na Japan Mobility Show w 2023 roku, Mazda zaprezentowała model Iconic SP – zaskakujący, dwumiejscowy koncepcyjny samochód nowej generacji, zaprojektowany z myślą o przeniesieniu bogatego dziedzictwa marki w przyszłość. Elegancki, nowy lakier nadwozia Viola Red i wyrafinowana sylwetka błyszczały w blasku fleszy aparatów fotograficznych światowych mediów – tak Mazda Iconic SP przyciągnęła globalną uwagę, trafiając na nagłówki mediów na całym świecie.

Teraz, rok później, Naohito Saga, Dyrektor Wykonawczy w Dziale Planowania Strategii Badawczo-Rozwojowej Mazdy i Masashi Nakayama, Dyrektor Generalny w Dziale Projektowania, opisują ten samochód jako punkt kulminacyjny ewolucji marki, wskazując na głębsze znaczenie koncepcyjnego modelu dla Mazdy, poza faktem debiutu. „Ten koncept nie jest tylko jednym z przedprodukcyjnych samochodów pokazowych. Został zaprojektowany z autentycznym zamiarem przekształcenia w seryjnie produkowany model w niezbyt odległej przyszłości” – mówi Nakayama.

„Stojąc obok samochodu powinieneś być w stanie wyobrazić sobie, jaki rodzaj silnika znajdzie się pod maską. To założenie towarzyszyło nam podczas prac nad stworzeniem tego koncepcyjnego modelu. Im więcej czasu spędzisz patrząc na niego, tym więcej samochód ci ujawni” – wyjaśnia dalej Saga. „W procesie projektowania wszystko, od położenia drzwi i kół, po długość pojazdu, czy także pozycjonowanie foteli i widoczność zostały skrupulatnie zbadane przed uzyskaniem ostatecznych parametrów” – mówi. „To naprawdę pokazuje, jak bardzo chcieliśmy, aby ten samochód manifestował zaangażowanie Mazdy w przyszłość, zwłaszcza w zakresie zrównoważonego rozwoju i przyszłej roli dla naszej technologii silników Wankla”.

Pod względem stylistyki Mazda Iconic SP kładzie nacisk na minimalizację linii charakterystycznych i ograniczenie gry światła, dążąc do uzyskania wyglądu, który jest zarówno wyrafinowany, jak i ekscytujący. Unikatowe i piękne proporcje, formy wykonane przez mistrzów projektowania i skrupulatne japońskie rzemiosło to cechy wyróżniające język projektowania KODO.

Nowy napęd elektryczny z wykorzystaniem silnika Wankla

Ze względu na tę nieprzeciętną stylistykę, większość uwagi naturalnie koncentruje się wokół projektu bryły nadwozia Mazdy Iconic SP. Ważne jest jednak, aby nie przeoczyć głębokiego wpływu nowego systemu napędu elektrycznego z dwurotorowym silnikiem Wankla, zaprojektowanego specjalnie dla tego samochodu koncepcyjnego. Innowacyjny silnik Wankla udoskonalony przez Mazdę ma potencjał do skalowania, może być zasilany paliwami ze źródeł neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla i generować „zieloną” energię elektryczną. Kompaktowy rozmiar silnika pozwala również na zaprezentowanie modelu Iconic SP w nadwoziu o nisko poprowadzonej linii dachu, przypominającym samochód sportowy z centralnie umieszczonym silnikiem, obiecując ekscytujące wrażenia z jazdy.

Połączenie dwuwirnikowego silnika Wankla i systemu napędu elektrycznego w Maździe Iconic SP zapewnia maksymalną moc 370 KM.

„Istnieje wiele źródeł pochodzenia paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla”, mówi Saga na temat szerokiej gamy źródeł paliwa dostępnych dla pojazdów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. „Istnieją różne paliwa syntetyczne wytwarzane przy użyciu wodoru i CO₂; oraz biopaliwa, wytwarzane z surowców, w tym roślin, które są kompatybilne odpowiednio z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi”.

W obliczu stopniowego przechodzenia branży na elektryfikację, ten zaawansowany silnik Wankla może okazać się kluczowym rozwiązaniem w perspektywie długoterminowej. „Silnik Wankla może być bardzo kompaktowy i jednocześnie bardzo mocny”, mówi Saga. „To jedna z zalet, ale może być również zasilany różnymi rodzajami paliw, co może dać nam przewagę w wyścigu o znalezienie realnego rozwiązania dla przyszłości mobilności”.

Według Sagi, niezależnie od tego, które paliwo neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla stanie się dominujące, silnik Wankla może się do niego dostosować. Oznacza to, że dzięki wykorzystaniu paliw o niskiej emisji CO₂ w procesie rafinacji, układ napędowy Mazdy Iconic SP może potencjalnie zmniejszyć emisję nawet o 90%*. Mazda pracuje również nad technologią nowej generacji do wychwytywania CO₂ z emisji spalin. Teoretycznie ten niezwykły projekt może posunąć Mazdę o krok dalej i sprawić, że stanie się ona producentem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla.

„Obecnie rywalizujemy w serii wyścigów długodystansowych Super Taikyu w Japonii, aby przetestować potencjał paliwa neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla, ale w przyszłości zamierzamy eksperymentować z technologią wychwytywania CO₂” – mówi Saga, bazując na swoich wcześniejszych doświadczeniach na torze wyścigowym. Sugeruje on, że jeśli ta sprawdzona koncepcja pójdzie zgodnie z planem, może odegrać rolę w rozwoju przyszłej gamy pojazdów Mazdy. To naprawdę ekscytująca wizja przyszłości.

Droga ku przyszłości

To właśnie podczas zeszłorocznego Japan Mobility Show 2023 nowo mianowany Prezes i Dyrektor Generalny Mazdy, Masahiro Moro, ogłosił że „Mazda zawsze będzie koncentrować się na dostarczaniu pojazdów, które przypominają ludziom, że samochody są czystą radością i nieodzowną częścią ich życia”. Wszystko przed ujawnieniem długo oczekiwanej Mazdy Iconic SP – „kultowego modelu, który jest przykładem naszego zaangażowania w przyszłość”.

Detale wnętrza obejmują detale z biokompozytu Bio Weave, wykonane z włókien i barwników pochodzenia roślinnego oraz materiałów stworzonych z muszli ostryg – specjalności Hiroszimy.

To ekscytujące stwierdzenie, z którym trudno się nie zgodzić, i które przygotowuje Mazdę na ambitną przyszłość napędzaną duchem rywalizacji. „Chcemy, aby każdy właściciel Mazdy był dumny z samochodu, którym jeździ i stylu życia, jaki prowadzi” – mówi Nakayama. „Wierzymy, że nasz design jest jednym z najważniejszych elementów; ale to więcej niż tylko wygląd, to także troska o środowisko naturalne, bo w przeciwnym razie nikt nie chciałby jeździć taki samochodem.”

Dla Sagi, Nakayamy i całej Mazdy równie ważne jest, abyś jeździł Mazdą nie tylko ze względu na jej wygląd, mówi Nakayama, ale „ponieważ firma jest liderem w dziedzinie zrównoważonej technologii”. A z modelem Iconic SP na czele, przyszłość należy do Mazdy.

Tekst: Shogo Hagiwara / Zdjęcia: Eric Micotto
*z perspektywy całego cyklu życia modelu (LCA – Life Cycle Assesment)