Z badania przeprowadzonego w maju 2015 roku przez firmę Tax Care wynika, że co trzeci ankietowany przedsiębiorca wiąże niepowodzenia w biznesie z brakiem podstawowej wiedzy na temat marketingu, sprzedaży i zarządzania. Jeśli dodać do tego ciągłe zmiany, jakim podlega otaczający nas świat, nowe technologie pojawiające się jak grzyby po deszczu, jedno wydaje się pewne – uczyć trzeba się ciągle. Z jakich narzędzi możemy dziś korzystać?
Każdy początkujący przedsiębiorca ma szansę na odniesienie sukcesu. Jego składniki? Determinacja, ciężka praca i wiedza. Ta ostatnia przydaje się nie tylko na starcie, ale także wtedy, gdy firma rozwinęła już skrzydła i szukasz sposobów na zwiększenie swojej konkurencyjności. I tutaj mamy dobrą wiadomość. Najnowsze wyniki badań nad zdolnością do nauki ludzi dorosłych dowodzą, że powszechne przekonanie o spadku sprawności intelektualnej wraz z upływem kolejnych lat życia było mylne. Dziś wiemy także, że osoby dorosłe uczą się efektywniej w wybranym przez siebie tempie niż pod presją czasu.* Pozostaje zatem wybrać najlepsze dla nas źródło pozyskiwania informacji.
Prasa i książki branżowe
Na rynku mamy mnóstwo publikacji pomagających rozwinąć skrzydła przedsiębiorczości. Od tych, które dotykają tylko jednego tematu czy branży, aż po takie, które traktują biznes kompleksowo. Dużą popularnością cieszy się książka „To Twoja firma. 12 kroków do sukcesu.”, która po zaledwie kilku miesiącach od debiutu wskoczyła na podium najlepiej sprzedających się poradników biznesowo – ekonomicznych Empiku. – To dowód na to, że publikacji tego typu brakowało na rynku. Zebraliśmy wszystkie użyteczne zagadnienia w jednym miejscu, a do współpracy zaprosiliśmy ekspertów z wieloletnim doświadczeniem. Wiedza praktyków jest niejednokrotnie cenniejsza niż jakakolwiek teoria – podkreśla Adam Głos, Prezes Tax Care, który jest partnerem wydania.
Webinary
Webinary to przede wszystkim oszczędność czasu. Są doskonałym rozwiązaniem dla zabieganych przedsiębiorców, którzy nie mogą pozwolić sobie na wygospodarowanie całego dnia na udział w tradycyjnym szkoleniu. Trwające z reguły od 1 do 2h, transmitowane są na żywo w Internecie. I choć prowadzącego i uczestników często dzieli spory dystans, dzięki przekazowi audio – video pracują tak, jak podczas tradycyjnych szkoleń. Żeby wziąć udział w interesującym nas webinarze, trzeba mieć komputer z dostępem do Internetu i wysłać do organizatora swoje zgłoszenie. W odpowiedzi otrzymamy link prowadzący do tzw. wirtualnego pokoju szkoleń. Pozostaje już tylko wybrać wygodne miejsce, uprzedzić współpracowników, że przez najbliższe dwie godziny jesteśmy niedostępni i gotowe – wiedza płynie do nas przez ekran komputera. Z prowadzącym i innymi uczestnikami porozumiewamy się za pomocą czatu. Wady? Webinary mają to do siebie, że często skupiają setki, a nawet tysiące uczestników, którzy z reguły pozostają dla siebie anonimowi. Jeśli ktoś woli bezpośrednie kontakty, ta formuła nie jest dla niego.
Networking
Networking biznesowy, bo o nim nowa, to nic innego jak budowanie sieci kontaktów biznesowych, które mogą w taki czy inny sposób wesprzeć naszą firmę. Jego celem jest efektywna wymiana informacji oraz dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Przedsiębiorcy uprawiający efektywny networking rekomendują sobie wzajemnie swoje usługi, a także udzielają sobie pomocy, jeśli zajdzie taka potrzeba. Co ważne, kontakty networkingowe opierają się na wzajemnym zaufaniu, a u ich podstaw leżą obustronne korzyści. Warto wymieniać się wiedzą i doświadczeniem z przedsiębiorcami zarówno tej samej, jak i pokrewnych, a czasami nawet bardzo odległych branż. Nigdy nie wiadomo, co nas zainspiruje do działania. Gdzie zacząć budować własną sieć kontaktów? W miejscach skupiających większe grupy przedsiębiorców. Doskonałym pomysłem są tradycyjne szkolenia.
Szkolenia
Te klasyczne wciąż cieszą się dużą popularnością, zwłaszcza, jeśli tematyka dopasowana jest do potrzeb przedsiębiorcy. – Na rynku jest wiele szkoleń. Ale zanim zaproponuje się kolejną formułę, warto porozmawiać z samymi zainteresowanymi. Dostrzegliśmy niszę w obszarze szeroko zakrojonych szkoleń dla przedsiębiorczych, traktujących temat prowadzenia własnego biznesu kompleksowo – mówi Anna Flaga, Prezes Fundacji „Twoja Inicjatywa!”, organizatora cyklu konferencji „12 kroków do sukcesu”. Ich program przedstawia wszystkie aspekty związane z prowadzeniem własnego biznesu, dzieląc je na 4 moduły tematyczne takie jak Planowanie, Zarządzanie, Promocja, Sprzedaż. Został przygotowany tak, by każdy z uczestników mógł znaleźć w nim coś dla siebie. Przedsiębiorcy, którzy chcą wziąć udział w wydarzeniu, mają do wyboru cztery miasta: Warszawę, Kraków, Gdańsk i Wrocław.
* Turner J., Helms D. (1999), Rozwój człowieka. Warszawa, WSiP.