Pracujemy w domu z różnych powodów. Niektórzy z nas muszą zajmować się rodziną lub nie wyobrażają sobie rozstania z najbliższymi na kilka miesięcy, by podjąć pracę z dala od miejsca zamieszkania. Inni zbyt dużo czasu spędzają w ruchu, by tracić dodatkowo czas na dojazdy do biura. Są też tacy, którzy po prostu nie potrafią skoncentrować się w biurze i panująca w nim atmosfera jest dla nich tak rozpraszająca, że nie są w stanie praktycznie niczego zrobić. Trzeba jednak być ostrożnym, bo praca w domu wbrew pozorom nie jest taka prosta.
Istnieje wiele błędów często popełnianych przez osoby podejmujące taką formę zatrudnienia. Firma Plantronics, która od dawna propaguje rozwój idei Smarter Working i tworzy rozwiązania mające ułatwiać życie mobilnym pracownikom, przygotowała zestaw porad, które pomogą uniknąć niektórych z najczęściej spotykanych problemów, z jakimi mierzą się osoby pracujące w domu.
Czego nie robić:
- Nie wciskaj się do kąta. Potrzebujesz przestrzeni, by pracować i oddychać.
- Nie traktuj tego jak wakacji. Jeśli narobisz sobie zaległości, praca zmieni się w nieustającą gonitwę, by je nadrobić. Nie mówiąc już o tym, że możesz po prostu ją stracić.
- Nie śpij. Choć myśl o siedzeniu do 1 w nocy i oglądaniu 30 odcinków serialu na Netflixie może być kusząca, musisz być dostępny w godzinach pracy Twoich partnerów, klientów i współpracowników, nawet jeśli pozostajesz w domu.
- Nie chodź cały dzień w piżamie. To prawda, że nikt tego nie zobaczy. To prawda, że możesz ustawić kamerkę internetową tak, by było widać jedynie Twoją twarz. To jednak wygląda nieprofesjonalnie. Jeśli ubierzesz się tak, jak gdybyś miał wyjść z domu, będziesz bardziej zmotywowany. Siedzenie w piżamie sprawi, że będziesz miał ochotę położyć się na kanapie i wegetować przez cały dzień.
- Nie spóźniaj się na spotkania. Nigdy. Pierwsza rzeczą, którą ci zarzucą, będzie to, że odkąd pracujesz zdalnie, nie przykładasz się do swoich obowiązków. Nawet jeśli to nie miało bezpośrednio wpływu na twoje spóźnienie, spowoduje, że ludzie będą kwestionowali Twoją zdolność do pracy zdalnej. Jeśli podejrzewasz, że możesz się nie wyrobić, zawsze poinformuj o tym wcześniej i poproś o dodatkowy czas.
- Nie włączaj telewizora podczas pracy. Nawet jeśli na niego nie patrzysz. Sam odgłos w tle może sprawić, że twoja praca stanie się znacznie mniej efektywna. Może to mieć również negatywny wpływ na poziom stresu i pamięć. Chyba że słuchasz muzyki. Oczywiście odpowiednio dobranej. Jazz czy muzyka klasyczna będą zawsze dobrym wyborem.
Co robić:
- Wyznacz sobie oddzielną strefę biurową. Da ci to większą swobodę i zmniejszy poziom stresu podczas pracy. Pozwoli ci ograniczyć rozpraszające czynniki i skupić się na pracy.
- Spersonalizuj swoją przestrzeń do pracy. Dzięki temu będziesz bardziej zrelaksowany.
- Znajdź duży stół lub biurko. Potrzebujesz przestrzeni! Ścisk natychmiast podnosi poziom stresu, nie wspominając już o tym, że nie będziesz w stanie niczego znaleźć. Małe stanowisko pracy prowadzi do chaosu.
- Kup sobie ładne krzesło. Jeśli zamierzasz dużo siedzieć, wybierz takie, które zapewni zdrową pozycję twoim plecom. Jeśli będzie ci wygodnie, wpłynie to na twoje podejście, a pozytywne podejście to lepiej wykonana praca. Możesz także wybrać pulpit do pracy na stojąco. W takim wypadku znajdź sobie wygodne buty.
- Poruszaj się. Idź na spacer, ćwicz jogę lub porozciągaj się trochę. Dzięki temu pozostaniesz zadowolony, zdrowy i w dobrym nastroju. Nic tak nie pomaga uporać się ze stresem jak wysiłek fizyczny.
- Rób sobie przerwy. To, że pracujesz w domu, nie znaczy, że nie przysługuje ci chwila wolnego. To całkowicie normalne, żeby wstać i zrobić sobie kawę czy herbatę. Od czasu do czasu dobrze jest odejść na chwilę od komputera.
- Korzystaj z dużego monitora. Nawet jeśli twoja firma nie zgodzi się zapewnić ci takiego, warto w niego zainwestować, jeśli dużo pracujesz w domu. Zmęczenie wzroku może powodować bóle głowy, migreny i problemy z oczami w przyszłości.
- Pozostawaj w kontakcie. Miej zawsze włączony telefon, skrzynkę e-mail, komunikator, naładowany tablet i status aktywności na Skype. Pracodawcy często niechętnie patrzą na pracę zdalną, bo mają wrażenie, że nie jesteś wówczas dyspozycyjny. Udowodnij, że zawsze jesteś w zasięgu jednego kliknięcia. Dzięki temu staniesz się godny zaufania.
- Raz na tydzień lub raz na miesiąc organizuj zebrania, by upewnić się, że wszyscy są dobrze poinformowani i wiedzą, co robić. To poprawi pracę mobilnego zespołu.
- Wyznaczaj cele. Ustal, co chcesz zrobić przed lunchem, a co do końca dnia, tygodnia, miesiąca. Będzie to wspomagało zarówno twój rozwój zawodowy, jak i osobisty.
- Wypracuj nawyki. Rutyna pomoże ci skupić się na zadaniu i zarządzać swoim czasem. Bez tego skończysz śpiąc do południa, jedząc lody w piżamie w kotki i oglądając powtórki „MacGyvera”.
Źródło zdjęć: Plantronics