Dzięki „Startup adVANce” – szeroko zakrojonej inicjatywie współpracy ze startupami – oddział Mercedes-Benz Vans rozpoczyna poszukiwania innowacyjnych, inteligentnych rozwiązań dla transportu podróżujących i towarów. W ramach ogłoszonej niedawno strategii adVANce w najlepsze zgłoszone projekty firma chce zainwestować łączną sumę 1 miliona euro. Celem jest pozyskanie nowych partnerów, z którymi Mercedes-Benz Vans nawiąże długofalową współpracę bez ograniczeń np. w postaci żądania udziałów w startupach.
Jak mówi Volker Mornhinweg, szef Mercedes-Benz Vans: „Nie szukamy po prostu nowych rozwiązań. Chcemy pozyskać partnerów, z którymi możemy pójść naprzód i wdrażać innowacje. Naszym celem nie jest generowanie niezliczonych pomysłów, które – w najgorszym przypadku – skończą w niszczarce. Szukamy ludzi i młodych firm chcących pracować z nami nad szybką i udaną transformacją innowacyjnych koncepcji w działające prototypy”.
Cyfryzacja, urbanizacja i internet rzeczy to tylko niektóre z megatrendów, które błyskawicznie zmieniają nasz świat – i niemal przed każdą branżą stawiają nowe wyzwania. Transport pasażerski czy towarowy nie jest tu wyjątkiem. Ogólne zmiany w zachowaniu klientów i struktura mobilności bezpośrednio wpływają na strategie firm logistycznych oraz producentów samochodów. Przykładowo, klienci dokonujący zakupów w internecie oczekują nowych usług, choćby dostawy tego samego dnia albo o określonej porze – i chcą na bieżąco wiedzieć, co dzieje się z ich zamówieniem. W międzyczasie dynamicznie wzrasta liczba przesyłek. Rośnie też rola elastycznych, zindywidualizowanych systemów transportu pasażerskiego. Nie mniej ważne są zatłoczone ulice w centrach miast, z którymi również wiążą się nowe wyzwania dla branży transportowej, a co za tym idzie – dla producentów pojazdów użytkowych.
Przyszłość transportu: trzy kategorie, jeden cel
Konkurs – zainicjowany przez Mercedes-Benz Vans i wspierany przez Komisję Europejską – ma jeden konkretny cel: odnalezienie i wspieranie innowacji oraz startupów, które sprawią, że dzięki nowym, inteligentnym pomysłom przyszłość transportu stanie się jeszcze efektywniejsza. W polu zainteresowania są zarówno rozwiązania sprzętowe, jak i te dotyczące oprogramowania, a także innowacyjne koncepcje modeli biznesowych powiązanych z samochodami użytkowymi. Mercedes-Benz Vans poszukuje obiecujących pomysłów w trzech kategoriach:
- Komunikacja/internet przedmiotów (digital@vans): sprzęt i oprogramowanie, które wspierają rozwiązania z zakresu łączności w samochodach użytkowych i umożliwiają integrację w czasie rzeczywistym wszystkich czynników zaangażowanych w transport, takich jak towary czy sam pojazd.
- Optymalizacja przestrzeni ładunkowej (solutions@vans): pomysły i rozwiązania odnoszące się do przestrzeni ładunkowej, takie jak zautomatyzowane systemy składowania oraz optymalizacja czynności podczas ładowania oraz rozładowywania.
- Koncepcje mobilności (mobility@vans): innowacyjne koncepcje mobilności i metody współdzielenia, np. wzrost zdolności produkcyjnych pojazdów lub zaoferowanie klientom nowych, atrakcyjnych finansowo rozwiązań z zakresu mobilności.
Od pomysłu do prototypu – trzy etapy
Konkurs odbędzie się w trzech etapach. Najpierw, w terminie do 15 stycznia 2017 roku, zainteresowane startupy mogą wypełnić prosty kwestionariusz internetowy, przedstawiając swoje pomysły w trzech kategoriach. Następnie niezależni eksperci, specjalizujący się w branży startupów, zaproszą maksymalnie 80 zgłaszających się podmiotów do udziału w fazie doskonalenia pomysłów. Będzie ona polegać na doprecyzowaniu przedstawionych projektów w trakcie warsztatów, w których udział wezmą przedstawiciele oddziału Mercedes-Benz Vans. Dla obu stron to dobra okazja do nawiązania pierwszych kontaktów. Dziesięć najlepszych startupów wystartuje w fazie koncepcyjnej – każdy z nich w ciągu około 2 miesięcy będzie musiał stworzyć wykonalną koncepcję, na co otrzyma wsparcie w wysokości 10 tysięcy euro.
„Aby upewnić się, że koncepcje odpowiadają naszym wyobrażeniom i potrzebom, podczas tej fazy będziemy prowadzić intensywny dialog z uczestnikami. Pomoże nam to ustalić, kto jest w stanie zarządzać projektami i sprawnie je wdrażać” – kontynuuje Mornhinweg.
W trakcie prac nad realizacją projektów uczestnicy będą mieli okazję z bliska przyjrzeć się pracy w oddziale Mercedes-Benz Vans. Ci, których koncepcje okażą się najbardziej przekonujące, dotrą do finału. W fazie prototypów wystartuje do pięciu wybranych zespołów. Korzystając z pomocy projektantów Mercedesa i zasobów koncernu, zamienią oni swoje koncepcje w funkcjonalne prototypy. Te wezmą później udział w fazie testowej, na którą Mercedes-Benz Vans przeznaczy kolejne 900 tysięcy euro z zarezerwowanej puli.
Oprócz pomocy finansowej oddział zapewni finalistom wsparcie w postaci eksperckiej wiedzy i doświadczenia: „Jako firma, która odnosi międzynarodowe sukcesy, dysponujemy zasobami, kontaktami i – co ważniejsze – doświadczeniem oraz wiedzą. Te dwa światy – świat startupów oraz naszej globalnej firmy – będą stanowić dla siebie idealne punkty odniesienia. Wszystkie zaangażowane strony mają szansę skorzystać na tej współpracy” – dodaje Volker Mornhinweg.
Nawiązywanie perspektywicznego partnerstwa
W przeciwieństwie do wielu innych, na pozór podobnych konkursów, pomoc finansowa nie idzie tu w parze z nabyciem przez Mercedes-Benz Vans udziałów w uczestniczących podmiotach.
Inicjatywa „Startup adVANce” obu stronom zapewnia przestrzeń, która pozwoli poznać im się w nieformalnym środowisku i rozpocząć owocną współpracę. Zakończenie konkursu przyniesie szereg opcji przyszłej współpracy. „Od klasycznych relacji z klientem do strategicznego, równorzędnego partnerstwa albo inwestycji w startup – jesteśmy otwarci na różne formy poprowadzenia dalszej współpracy”.