Jakie modele aut były najczęściej serwisowane w 2022 r. i ile wynosił średni koszt naprawy? Czy właściciele warsztatów samochodowych poradzili sobie z trudną sytuacją gospodarczą? Poznaj stan rynku oraz zmiany, jakie czekają na mechaników w kolejnych latach.
Najczęściej wykonywane naprawy
Zakres usług oferowanych przez poszczególne warsztaty różni się oczywiście w zależności od umiejętności mechaników lub narzędzi, jakimi dysponują. Można jednak wyróżnić kilka podstawowych, najczęściej wykonywanych serwisów. Producent oprogramowania motowarsztat.pl jako jedne z najczęściej realizowanych w 2022 roku zleceń wymienia diagnostykę komputerową, wymianę opon, wymianę oleju i filtrów, serwis klimatyzacji, wymianę rozrządu, wymianę klocków hamulcowych, sprawdzenie stanu technicznego auta, wymianę sprzęgła, wymianę świec.
Przede wszystkim do najtańszych usług aktualnie należą zlecenia dotyczące serwisu pojazdu: wymiana płynów czy ustawienie świateł, ponadto wymiana filtra powietrza, wymiana akumulatora, wymiana filtra paliwa, wymiana kół. Najdroższe natomiast są usługi naprawcze, np. regeneracja silnika oraz te wymagające dużego nakładu pracy jak wymiana sprzęgła lub rozrządu.
Średni czas wykonania usługi warsztatowej w 2022 r. wyniósł 1h 20min, jednak trzeba wziąć pod uwagę, że został wyliczony spośród wszystkich wykonywanych usług, tak więc może to być od około 30 min w przypadku zwykłej diagnostyki komputerowej do kilku godzin w przypadku np. wymiany sprzęgła.
Jakie modele aut najczęściej odwiedzają warsztaty?
Choć powszechnie znany żart mówi, że zloty właścicieli Alfa Romeo odbywają się w warsztacie, nie ma to zbyt wiele wspólnego ze statystykami. Okazuje się, że najwięcej zleceń dotyczyło modeli:
- Ford Focus
- Opel Astra
- Audi A4
W pierwszej piątce znalazły się również Skoda Fabia oraz Volkswagen Passat.
Nie jest natomiast zaskoczeniem, że do warsztatu najczęściej trafiają egzemplarze około 15-letnie. Aut ponad 20-letnich jest w warsztatowych statystykach zdecydowanie mniej, czego powodem jest fakt, że takich pojazdów na polskich drogach ostatnio znacząco ubyło.
Biorąc pod uwagę koszt napraw, najdroższe w serwisowaniu są te najstarsze. Te blisko 30-letnie auta, do których obecnie nie są produkowane już części zamienne. Ponadto nowe, 5-letnie i 6-letnie, które w zdecydowanej większości korzystają z szeregu nowoczesnych systemów elektronicznych, których diagnostyka jest skomplikowana. A usunięcie usterki wymaga szerokiej wiedzy i odpowiednich narzędzi, np. testerów diagnostycznych.
Najdroższe w naprawach są modele marki BMW. Średni koszt usług dla aut tego koncernu to ok. 1260 zł, przy czym znaczna część tej kwoty – blisko 800 zł, to wartość części. Co nie jest chyba zaskoczeniem – drogie w utrzymaniu okazują się pozostałe marki premium: Mercedes-Benz, Lexus, Volvo i Mini, których średni koszt serwisowania przekracza tysiąc złotych. Do najtańszych w naprawach marek natomiast należą Honda, Toyota, Mazda, SEAT czy Hyundai. Średni koszt zlecenia dla wymienionych marek, włącznie z częściami oscyluje w granicach 500 zł.
Jaka przyszłość czeka warsztaty samochodowe
Rynek motoryzacyjny ewoluuje. Nowe technologie wypierają starszą mechanikę, systemy wspomagania są coraz bardziej zaawansowane. Ponadto pojawiają się zupełnie nowe rozwiązania techniczne jak np. silniki elektryczne czy wodorowe. Dlatego warsztaty muszą nadążać za zamianami, aby nie wypaść z rynku.
Obecnie decydującym czynnikiem, wpływającym na pozyskanie klienta nie jest już najniższa cena usług, ale ich jakość i czas naprawy. Widać, że zwiększa się świadomość właścicieli warsztatów, że poziom obsługi może stanowić o wyborze konkretnego warsztatu. Coraz większe jest także zainteresowanie warsztatów rozszerzaniem oferowanych usług o oprogramowanie sprawdzające system e-call oraz diagnostykę aut elektrycznych, których na rynku jest coraz więcej.
Wyzwań stojących przed właścicielami warsztatów jest coraz więcej. Z jednej strony trudna sytuacja ekonomiczno-gospodarcza, wzrost kosztów pracy, rachunków za prąd oraz cen komponentów zmusiły ostatnio wielu do zamknięcia biznesu. Z drugiej strony zmieniające się podejście do mobilności: rozwój odnawialnych źródeł energii, elektromobilność i odchodzenie od tradycyjnych silników spalinowych. Właściciele warsztatów powinni uwzględnić wszystkie te czynniki, planując rozwój swojej działalności w kolejnych latach.
Źródło: motowarsztat.pl