Jak nie dać się oszukać podczas świątecznych zakupów w sieci? W okresie przedświątecznym oszuści nie śpią, a wręcz przeciwnie, szał zakupowy jest idealny dla oszustów. Jak wynika z badania na zlecenie Tpay, dla aż 90 proc. Polaków bardzo ważne jest bezpieczeństwo transakcji podczas e-zakupów, to wielu konsumentów wciąż pada ofiarą różnych, coraz bardziej wymyślnych metod cyberprzestępców. Jednocześnie, blisko 40 proc. przyznało, że ze wspomnianym bezpieczeństwem wiąże się dla nich obecność operatora przy metodzie płatności. Jaką rolę odgrywa on podczas transakcji i dlaczego jest tak ważny? Kto jest najbardziej podatny na ataki cyberprzestępców i jak można się przed nimi ustrzec?
W obawie przed utratą swoich środków, zwracamy coraz większą uwagę na to, aby zakupy, których dokonujemy online, były bezpieczne. Mimo że w temacie bezpieczeństwa stajemy się coraz bardziej świadomi, to wciąż wiele osób pada ofiarą cyberoszustw. Aż jedna trzecia internautów deklaruje, że została oszukana podczas zakupów w sieci.
Zaufane płatności gwarantują bezpieczeństwo
Proces transakcji jest jednym z istotniejszych etapów pod względem bezpieczeństwa podczas dokonywania zakupów online. Jak wynika z badania Tpay, w tym czasie 67 proc. osób obawia się o swoje dane i konta bankowe. Aby płatności były bezpieczne, kluczowa jest rola operatora płatności, który jest pośrednikiem między płatnikiem i e-sklepem a bankami i np. acquirerem kartowym czy Polski Standard Płatności w przypadku płatności BLIKIEM.
Jakie jest zadanie operatora płatności podczas transakcji?
Operator zapewnia panel transakcyjny, czyli oprogramowanie umożliwiające wybranie metody i dokonanie płatności. Na stronie zewnętrznej lub coraz częściej bez opuszczania sklepu (tzw. on-site payment). Następnie operator realizuje przekazanie środków, a także odpowiada za przekazanie płatnikowi oraz sklepowi potwierdzenia transakcji.
Operator płatności jest podmiotem regulowanym, wymagającym posiadanie licencji Komisji Nadzoru Finansowego i podlegającym jej nadzorowi. Jednocześnie uzyskanie statusu Krajowej Instytucji Płatniczej, wiąże się ze spełnieniem rygorystycznych wymogów i jest gwarancją jakości i bezpieczeństwa obsługiwanych transakcji. Aby płatnikom to bezpieczeństwo zapewnić, operator, na podstawie Ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML), zobowiązuje się do identyfikowania i weryfikowania tożsamości właścicieli e-commerce.
Kto jest najbardziej narażony na oszustwo?
Jak pokazują dane z raportu Pymnts pokazują w ubiegłym sezonie świątecznym, podczas zakupów w sieci, celem cyberposzustów byli głównie millenialsi (19 proc.) oraz bridge millenials. Innymi słowy osoby między 32 a 41 r.ż. (18 proc.). Co ciekawe, osoby pochodzące z pokolenia wyżu demograficznego (baby boomers) oraz seniorzy stanowili w tym przypadku jedynie 7 proc. Z kolei, jak wynika z badań Science Advances, osoby powyżej 65. roku życia są mniej ostrożne podczas aktywności w sieci. Ponadto bardziej podatne na fałszywe informacje. Dane pokazują, że nieświadomie przekazują je dalej siedem razy częściej niż te w wieku 18-25 lat. Biorąc także pod uwagę fakt, że osoby starsze są coraz bardziej aktywne w internecie, edukowanie i udostępnianie informacji na temat bezpieczeństwa w sieci jest niezwykle ważne.
Celem oszustw padali również konsumenci borykający się z największymi problemami finansowymi. Podczas zakupów świątecznych w 2020 r. wydają się oni być celem oszustów znacznie częściej niż ci, którzy mają pewien stopień bezpieczeństwa finansowego. Jak wynika z danych Pymnts, w tym czasie aż 26 proc. konsumentów, którzy żyli od wypłaty do wypłaty i mieli trudności z opłaceniem miesięcznych rachunków, padło ofiarą cyberoszustw. Warto więc być czujnym i dwa razy sprawdzać, czy okazja, z której chcemy skorzystać, nie jest przypadkiem oszustwem.
Źródło: Tpay