BiznesTuba.pl: HomeToGo jest niezależną metawyszukiwarką domów i apartamentów wakacyjnych. Powstała w Berlinie w 2014 i bardzo dynamicznie się rozwija. Skąd pomysł na taki biznes?
Daria Matusik: HomeToGo jest odpowiedzią na potrzeby bardzo rozdrobnionego rynku domków letniskowych i apartamentów wakacyjnych. Dotychczas szukanie apartamentów wiązało się z przeszukiwaniem wielu stron czy portali, natomiast przeglądanie ofert za granicą bez znajomości języka było bardzo utrudnione. Dzięki naszej wyszukiwarce użytkownicy w jednym miejscu porównują oferty z różnych portali z wielu krajów. Takie rozwiązanie, znacznie ułatwiające poszukiwania miejsc wypoczynkowych, wprowadzili Patrick Andrä, Wolfgang Heigl i Nils Regge, którzy są założycielami porównywarki. Doktor Patrick Andrä związany był wcześniej z branżą online jako Dyrektor ds. Rozwoju w portalu Home24. Wolfgang Heigl był także założycielem wyszukiwarki połączeń lotniczych Swoodoo, która, po wielkim sukcesie na rynku niemieckim, została kupiona przez amerykańską grupę KAYAK. Z kolei Nils Regge związany jest z sektorem turystycznym już od dłuższego czasu, między innymi jako założyciel portalu domów wakacyjnych Casamundo.
BiznesTuba.pl: Od 2015 roku jesteście obecni na polskim rynku. Z jakimi trudnościami musieli zmierzyć się twórcy HomeToGo rozpoczynając działalność w Polsce?
Daria Matusik: Pomimo tego, że jesteśmy nową firmą na rynku polskim, doświadczenie naszych założycieli sprawia, że znamy rynek bardzo dobrze. Wśród trudności, z którymi musieliśmy się zmierzyć, było zdobycie zaufania pierwszych partnerów i udowodnienie, że HomeToGo jest długoterminowym projektem z ogromnym potencjałem. Chcieliśmy również pokazać, że wyszukiwarka stanowi wsparcie biznesowe dla portali noclegowych zarówno z bezpośrednią rezerwacją, jak i tradycyjnych portali, które oferują użytkownikom możliwość wysłania zapytania lub telefonu do właściciela obiektu. Jest to szczególnie ważne w kontekście wielu nowych aktualizacji wprowadzanych przez Google, zarówno w zakresie płatnego marketingu, jak i SEO. Ponadto, ważne są dla nas, jak zresztą dla każdej firmy z branży e-commerce i turystyki, kontakty z mediami. Wdrażaliśmy je od samego początku istnienia polskiej strony przy wsparciu agencji oraz polskich PR Menedżerów w HomeToGo. Dzięki tym działaniom szybko udało nam się zaistnieć jako ważne źródło informacji zarówno dla turystów, jak i dla branży.
BiznesTuba.pl: Pracujecie bezpośrednio z agencjami i stronami rezerwacyjnymi z Europy, Rosji, Stanów Zjednoczonych. W jaki sposób pozyskujecie partnerów?
Daria Matusik: Warto tu wspomnieć o naszym dziale business development składającym się z native speakerów, którzy nieustannie śledzą zmiany i trendy na rynku noclegowym. Naszym partnerom oferujemy wysokiej jakości ruch internetowy na ich stronie, co w efekcie prowadzi do rezerwacji lub pytań o dostępność. Co więcej, dzięki HomeToGo nasi partnerzy mogą wejść na międzynarodowe rynki i pozyskać dla polskich obiektów noclegowych gości z niemal całej Europy, Rosji i USA. W tym momencie HomeToGo działa na 12 rynkach, natomiast w planach jest poszerzenie działalności o kolejne rynki. Jest to znaczną korzyścią przede wszystkim dla mniejszych portali, które mają m.in. możliwość konkurowania z dużymi portalami noclegowymi, takimi jak Booking.com, czy HomeAway.
BiznesTuba.pl: Czy współpracujecie z polskimi wyszukiwarkami noclegów?
Daria Matusik: Oczywiście, bardzo cenimy sobie współpracę z polskimi wyszukiwarkami noclegów. Działamy wspólnie m.in. z BookApart, Noclegowo czy eHoliday. Cieszymy się, że chęć do integracji z nami zgłaszają kolejne wyszukiwarki.
BiznesTuba.pl: Jakie korzyści dla użytkowników płyną z koncepcji metawyszukiwarki HomeToGo?
Daria Matusik: Najważniejszą korzyścią dla użytkowników naszej metawyszukiwarki jest szybkość i łatwość, z którą można znaleźć wymarzone miejsce do odpoczynku. HomeToGo to przestrzeń, gdzie w jednym miejscu staramy się przedstawić wszystkie możliwości noclegowe w Polsce i za granicą. Mamy ofertę nie tylko dużych i znanych marek, ale również mniejszych, które mają unikatowe oferty noclegowe. Co więcej, użytkownicy mają możliwość użycia specjalnych filtrów dotyczących wyposażenia, rodzaju zakwaterowania czy odległości, dzięki czemu otrzymują dopasowane do ich potrzeb oferty. Niewątpliwym profitem z korzystania z HomeToGo jest możliwość zaoszczędzenia nawet do 40% dzięki porównywaniu między sobą ofert różnych portali noclegowych.
BiznesTuba.pl: Jakie wyzwania stoją przed HomeToGo w 2017 roku?
Daria Matusik: Ważnym wyzwaniem dla HomeToGo w 2017 roku będzie poszerzanie swojej działalności o nowe rynki, z czym będzie związane prowadzenie kampanii promocyjnych w telewizjach. Planujemy również dalszy rozwój produktu. Naszym głównym celem jest stała optymalizacja wszystkich platform pod kątem user experience. Innymi słowy, chcemy je dostosować do potrzeb użytkowników.
Wywiadu udzieliła Daria Matusik, PR Manager HomeToGo.pl