Współczesną ekonomię warunkuje mobilność, użyteczność i elastyczność. Priorytet stanowi efektywność wynikająca z połączenia potrzeb klientów oraz dostawców. Ekonomia na żądanie to zjawisko, które zawiera w sobie tendencję do uberyzacji biznesu i pracy. Firmy działające na zasadzie Ubera, m.in. dzięki rzeczywistości wirtualnej, błyskawicznie wychodzą naprzeciw potrzebom klienta zachowując bardzo dużą dowolność działania przedsiębiorcy. Jak wynika ze Światowego Raportu  Amway o Przedsiębiorczości AGER 2018, 71% Polaków ma pozytywne podejście do przedsiębiorczości, ale jedynie 27% chciałoby rozpocząć własną działalność gospodarczą. Czy uberyzacja biznesu będzie odpowiedzią na obawy przedsiębiorczych Polaków?

W porównaniu do dwóch ubiegłych edycji badania, raport AGER 2018 wskazuje na spadek zainteresowania Polaków zakładaniem własnych firm. Główną przyczyną dużej ostrożności w tym zakresie jest strach przed poniesieniem porażki – uważa tak prawie 48% Polaków (wg raportu Global Enterpreneurship Monitor 2017). Kryterium oceny jest także Wskaźnik Ducha Przedsiębiorczości Amway (AESI – Amway Entrepreneurial Spirit Index), opracowany na podstawie pytań o przekonanie o  kwalifikacjach i zdolnościach respondentów, ich chęć założenia firmy, oraz wytrwałość i konsekwencję w dążeniu do realizacji tego celu. Według Wskaźnika, jedynie 22% polskich respondentów deklarowało chęć zostania przedsiębiorcą (w porównaniu do 49% respondentów na świecie i 41% w UE), wyrażając obawę przed większością badanych aspektów.

Wyniki badania AGER 2018 inspirują do pytania o tendencje w nowym porządku ekonomicznym, które mogą stać się inspirujące dla przedsiębiorców – tych, którzy obecnie aktywnie działają na rynku oraz potencjalnych, nowych graczy. – W kontekście wyników raportu AGER 2018 jasne staje się, że stoimy przed koniecznością koncentracji na motywatorach, jakie wpływają na Ducha Przedsiębiorczości. Dzięki raportowi możemy zobaczyć, co motywuje ludzi i wpływa na ich postawy przedsiębiorcze oraz przekonać się, jak przyszli przedsiębiorcy wyobrażają sobie własne firmy – mówi dr Anna Czarczyńska z Katedry Ekonomii Akademii Koźmińskiego. – Istotnym aspektem jest także interakcja pomiędzy uberyzacją biznesu a motywatorami. Elastyczność i mobilność, która stoi u podstaw takiego modelu, może być bardzo silnym stymulatorem przedsiębiorczości, ponieważ daje dużą swobodę oraz możliwość efektywnego łączenia obszaru prywatnego i zawodowego. To z kolei może rozszerzać grupę potencjalnych przedsiębiorców np. o młode mamy – dodaje.

Dr Anna Sibińska z PAM Center UŁ wskazuje natomiast, że uberyzacja, jako zjawisko społeczno-ekonomiczne, powoduje pozytywne skutki dla rozwoju biznesu. Zwraca również uwagę na wyzwania, jakie stawia przed rynkiem. – Uberyzacja odnosi się do biznesów opartych o dzielenie: np. majątku lub czasu. Możemy dzielić np. środek transportu i wykorzystywać go do przewozu osób, czy też swoje mieszkanie – poprzez wynajem. W modelach uberyzacji wykorzystuje się także kompetencje i kwalifikacje ludzi czy ich czas wolny – np. do opieki nad dziećmi lub osobami starszymi. To pozytywne zjawisko. Wyzwaniem w tym przypadku może być rozgraniczenie sfery prywatnej i zawodowej oraz kwestie kompetencyjne: czy uberyzacja sprzyja profesjonalizmowi oraz bezpieczeństwu usług. Na to pytanie odpowiedź przyniesie czas – dodaje.

Według badania AGER 2018, najbardziej istotną potrzebą w kontekście otwarcia własnej działalności, jest pozyskanie środków finansowych na rozwój idei biznesowej. Dalej plasowały się kwestie administracyjne, marketingowe oraz pozyskanie zasobów finansowych. Nowe modele biznesowe, także trend uberyzacji, który wpisuje się w rzeczywistość wirtualną i pozwala na dogodny rozkwit mikrobiznesu, mogą być odpowiedzią na pytanie o stymulatory ducha przedsiębiorczości.