Wzrost poziomu innowacyjności Twojej firmy, znalezienie wyróżnika rynkowego dla konkretnego produktu, podniesienie jakości i atrakcyjności sprzedażowej asortymentu, a także umocnienie pozycji Twojego przedsiębiorstwa na rynku to tylko część z korzyści, jakie płyną z programu unijnego „Wzór na konkurencję”. W wysokorozwiniętych krajach Europy Zachodniej sektor kreatywny rozwija się w tej chwili bardzo dynamicznie. Teraz czas na Polskę! Praktyka finansowania inwestycji we wzornictwo ze środków europejskich może zwiększyć potencjał wielu polskich przedsiębiorstw. – mówi Dr Michał Kracik, Design Manager z krakowskiej firmy konsultingowej Exeon.
Wzór na konkurencję to kompleksowe wsparcie dla mikro, małych i średnich firm z pięciu województw Polski Wschodniej w zakresie wykorzystania wzornictwa. Program polega na wdrożeniu nowego produktu po wcześniejszym przeprowadzeniu audytu wzorniczego
i opracowaniu strategii działań przez zewnętrzną firmę doradczą. Ze strony Unii na działania zostało przeznaczone ponad 140 milionów euro.
Unijne dotacje na innowacje to dość duża szansa dla przedsiębiorców, która może przynieść ich firmom różnorodne korzyści. Już na pierwszym etapie projektu – podczas przeprowadzania kompleksowej diagnozy wzorniczej przez zewnętrzną firmę projektową – ocenie poddany zostaje potencjał firmy i kierunki działania w zakresie rozwoju wzornictwa. Taka diagnoza bezpośrednio wypływa nie tylko na podniesienie jakości, ale i atrakcyjności sprzedażowej asortymentu. Chcąc konkurować z zachodnimi firmami, Polscy producenci zwracają coraz większą uwagę na połączenie przemyślanej funkcji z estetyczną formą i wysokiej jakości materiałami. Często w warunkach produkcyjnych nie ma czasu na spojrzenie z dystansem na własne produkty. Audyt zewnętrzny daje szanse świeżego, krytycznego spojrzenia zarówno na ofertę produktową jak i na procesy związane z zarządzaniem wzornictwem w przedsiębiorstwach. – mówi Dr Michał Kracik, Design Manager z krakowskiej firmy konsultingowej Exeon.
Doskonałym przykładem na to, że współczesne wzornictwo oddziałuje na jakość, praktyczność i trwałość produktu, może być nowa odsłona traktora czeskiego producenta ciągników rolniczych stworzona przy współpracy z włoskim studiem projektowym. Model ZETOR by Pininfarina to ulepszenie cech maszyny użytkowej, jej funkcjonalności i aspektów technicznych poprzez zmianę koncepcji stylistycznej. Nowoczesny design nie tylko dostarcza pełnych zmysłowości emocji, ale bezpośrednio wpływa na ergonomię i funkcjonalność urządzenia. Przykładowo, zaprojektowane na nowo nadwozie traktora to przede wszystkim skuteczniejsza ochrona jego elementów mechanicznych. Unikalna wersja maszyny łączy siłę – charakterystyczną dla pojazdów rolniczych – z dynamiką i atrakcyjnym wyglądem. Innowacyjny design, wpływający na dwa nierozłączne aspekty projektu – czyli funkcjonalność i wygląd produktu – zostanie w przyszłości zastosowany we wszystkich produktach marki.
Zatem nie ma wątpliwości, że oryginalne i nowoczesne wzornictwo korzystnie wpłynie na konkurencyjność polskich firm. Przedsiębiorcy, którzy chcieliby sprostać wymaganiom klientów, poszerzyć ofertę produktową firmy i wzmocnić prestiż swojej marki, powinni przemyśleć kwestię wprowadzenia innowacji bazujących na wzornictwie. Wdrożenie na rynek produktów, których wygląd i funkcjonalność zaprojektowane są w oparciu o potrzeby przyszłych użytkowników, kompleksowy audyt oferty przedsiębiorstwa, a także badanie trendów branżowych i konkurencji to działania, które mogą przynieść Twojej firmie szereg korzyści, w efekcie prowadzących do zwiększenia dochodów ze sprzedaży.