„Data Driven Marketing – o logicznym podejściu do podejmowania decyzji” autorstwa Adriana Andrzejczyka to ciekawa propozycja dla wszystkich, którzy chcą dowiedzieć się jak korzystać z pozyskanych przez organizację danych, w celu podejmowania bardziej skutecznych decyzji marketingowych. 

Autor, opierając się na swoim wieloletnim doświadczeniu, w bardzo przystępny sposób wyjaśnia, jak zbierać, analizować i interpretować dane, aby zwiększyć efektywność działań marketingowych.

Książka składa się z kilku rozdziałów, w których poruszane są różne zagadnienia marketingu opartego na danych (DDM – Data Driven Marketing), zaczynając od wyjaśnień podstawowych technik analizy danych, poprzez wyjaśnienie jak działa AI, aż po dokładny opis procesów DDM. Dzięki przykładom z praktyki biznesowej, czytelnik może łatwo zrozumieć, jak zastosować omawiane koncepcje w realnych sytuacjach. Liczne case studies wraz z opiniami ekspertów, pokazują jak unikać najczęstszych błędów i pułapek związanych z analizą danych. Dodatkowo autor kładzie duży nacisk na konieczność ciągłego monitorowania i optymalizacji działań marketingowych, co jest kluczowe w dynamicznie zmieniającym się środowisku rynkowym.

Ciekawym przykładem znajdującym się w książce jest opis, jak Netflix poprzez analizę zachowań oglądających, takich jak czas oglądania i preferencje gatunkowe, tworzy spersonalizowane sugestie dla każdego użytkownika. Ta strategia zwiększa zaangażowanie i satysfakcję widzów-klientów, co prowadzi do wyższego wskaźnika utrzymania subskrybentów i przewagi konkurencyjnej na rynku streamingowym.

Podobną sytuacja dotyczy sieci Starbucks, która wykorzystuje dane z programu lojalnościowego do personalizacji ofert – wysyłając indywidualne kupony i promocje zwiększające sprzedaż i wzmacniające lojalność klientów. To pokazuje siłę danych w budowaniu relacji z odbiorcami usług lub produktów firmy.

Z kolei Orange Polska wykorzystało analizę danych do optymalizacji kampanii reklamowych. Firma analizowała dane klientów, takie jak historie zakupów i korzystanie z usług, aby tworzyć spersonalizowane oferty. Dzięki temu Orange Polska zwiększyło skuteczność kampanii i poprawiło zadowolenie klientów, co przełożyło się na wyższą lojalność i lepsze wyniki finansowe.

Autor prognozuje, że w przyszłości marketing będzie coraz bardziej zdominowany przez zaawansowaną analizę danych i technologie sztucznej inteligencji. Firmy będą w stanie przewidywać zachowania klientów z niezwykłą precyzją dzięki modelom predykcyjnym opartym na machine learning. Trzeba pamiętać, że dane mogą odkrywać nieoczywiste wzorce i trendy, które prowadzą do innowacyjnych strategii marketingowych. Przykładem jest rozwój asystentów zakupowych opartych na AI, którzy będą w stanie personalizować doświadczenie zakupowe w czasie rzeczywistym, rekomendując produkty i oferty idealnie dopasowane do indywidualnych potrzeb. 

Podsumowując książka „Data Driven Marketing – o logicznym podejściu do podejmowania decyzji” to pozycja obowiązkowa nie tylko dla doświadczonych specjalistów do spraw marketingu, analityków czy menedżerów, ale także dla osób które dopiero zaczynają swoją przygodę w kreatywnym świecie marketingu i chcą podejmować bardziej świadome oraz efektywne decyzje. Dzięki klarownemu stylowi i praktycznym wskazówkom, książka ta stanowi nieocenione źródło wiedzy dla każdego, kto chce lepiej wykorzystywać dane w swojej codziennej pracy.

Książkę kupić można w księgarni online:

https://helion.pl/ksiazki/data-driven-marketing-o-logicznym-podejsciu-do-podejmowania-decyzji-adrian-andrzejczyk,dadrma.htm#format/d

O Autorze:

Adrian Andrzejczyk – od 2009 roku zawodowo zajmuje się digital marketingiem. Absolwent Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania i Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Pracował dla największych agencji marketingowych obsługując znane polskie marki. Zrealizował ponad 100 projektów z zakresu SEO, SEM i analityki. Jego kampanie były wyróżniane w ramach Google Premier Partner Awards. Prowadzi szkolenia na krakowskich uczelniach – WSEI i WSZiB. Jest certyfikowanym specjalistą Google Ads, Google Analytics i DoubleClick, posiadającym status partnera Google Ads. Prowadzi cykl szkoleń Performance Marketing Management na YouTube.

Wydawca: OnePress, 2024