Miniony rok był bardzo udany dla przewozów pasażerskich. W 2016 roku Polska była na drugim miejscu w Europie, jeśli chodzi o wzrost liczby pasażerów kolei – wyniósł on 4%. Szybszym tempem wzrostu liczby pasażerów może pochwalić się jedynie Finlandia, gdzie liczba pasażerów wzrosła o 8%.
Według danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w pierwszym półroczu 2017 r. padły kolejne rekordy i liczba pasażerów kolei przekroczyła 150 mln. Jednak na tle innych krajów europejskich liczba podróży statystycznego Polaka jest niska i wynosi niecałe 8 podróży rocznie. Przeciętny mieszkaniec Europy podróżuje pociągami blisko 21 razy w ciągu roku. Świadczy to o niewykorzystanym potencjale kolei w naszym kraju.
Największą popularnością kolej cieszy się w Szwajcarii. Nic dziwnego – pociągi jeżdżą tam punktualnie, a podróż koleją jest szybka, bezpieczna i komfortowa. Statystyczny obywatel wsiada tu do pociągu 50 razy w roku. Szwajcarzy doskonale sobie radzą z trudnymi warunkami zimowymi, które w pewnych częściach kraju trwają niemal przez cały rok. W regionach alpejskich pociągi przejeżdżające przez tunele ulegają zamarzaniu po zetknięciu z niską temperaturą panującą na górskich przełęczach, dlatego bardzo ważne jest zapobieganie zalodzeniu taboru i infrastruktury kolejowego oraz ich odladzanie.
– Wyniki kolei szwajcarskich pokazują, skąd najlepiej czerpać wzorce, tak by cały czas uatrakcyjniać ofertę kolei w Polsce – powiedział Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
W debacie na temat kolejnictwa kładzie się nacisk na odzyskiwanie pasażerów i przewozów towarowych. W celu poprawy konkurencyjności kolei w ostatnich latach zainwestowano w jej infrastrukturę miliardy złotych. W budżecie państwa na rok 2017 wydatki na sektor kolejowy przekroczyły sześć miliardów złotych.
Kolej potrzebuje zmian i innowacji. Na zapotrzebowanie to odpowiedziała firma Chemical Advisory, która postanowiła stworzyć nowego typu środki zabezpieczające przed oblodzeniem i produkty odladzające. Realizowany przez Chemical Advisory projekt badawczy ma doprowadzić do opracowania receptur płynów, które będą atrakcyjne cenowo, wydajne i przyjazne środowisku.
W 2016 roku Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu INNOCHEM Działania 1.2. „Sektorowe programy B+R” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego zakwalifikowało do dofinansowania projekt spółki Chemical Advisory Sp. z o.o. nr POIR.01.02.00-00-0004/16 pod nazwą „Innowacyjne środki do odladzania i zabezpieczania przed oblodzeniem infrastruktury kolejowej”. Całkowita wartość projektu wynosi 10 444 593,60 zł. Uzyskał on dofinansowanie wysokości 7,671 mln zł, w tym 5 620 465,92 zł na badania przemysłowe oraz 2 051 406,72 zł na prace rozwojowe.
Najważniejszą innowacją jest rezygnacja z glikolu etylenowego, który jest bazą produktów konkurencji, na rzecz glikoli propylenowych pochodzących ze źródeł odnawialnych oraz dodatek gliceryny, która jest produktem ubocznym przy wytwarzaniu biopaliw, a przy tym jest tania i bezpieczna dla człowieka oraz przyrody. Nowe płyny mają mieć cechy dające im przewagę nad stosowanymi do tej pory produktami konkurencji. Przede wszystkim będą miały większą odporność na spływanie z wodą i długi czas działania, a dzięki dodatkom antykorozyjnym będą skuteczniej chroniły elementy, na które się je nakłada. Poza tym będą dużo tańsze i biodegradowalne. We wrześniu 2017 roku zakończył się drugi etap badań w ramach projektu.
W pierwszym etapie opracowano recepturę mieszaniny. Składająca się na nią gliceryna i nietoksyczne glikole propylenowe pochodzą ze źródeł odnawialnych. Osiągnięto niską temperaturę krystalizacji, bardzo ważną w przypadku płynów odladzających. Zbadano biodegradację i toksyczność płynów dla organizmów wodnych oraz zwierząt lądowych.
W drugim etapie skupiono się na doborze inhibitorów korozji dostosowanych do metali i stopów używanych w kolejnictwie. Ich skuteczność została zweryfikowana przez naukowców z Katedry Elektrochemii, Korozji i Inżynierii Materiałowej Politechniki Gdańskiej. W kolejnych etapach przeprowadzone zostaną próby zwiększenia skali przez ułamkowo techniczną do produkcyjnej, a następnie badania aplikacyjne. Zainteresowanie przewoźników nowymi produktami jest duże. To naturalne, bo jeśli obecny trend się utrzyma i liczba pasażerów oraz klientów kolei będzie rosnąć, branża musi być do tego przygotowana.
– Ubiegły rok w kolejnictwie upłynął pod znakiem dużych wzrostów w transporcie pasażerskim i intermodalnym. W roku 2017 widać zachowanie tej tendencji, ale będzie to też rok wyzwań – przewiduje Ignacy Góra.
Niewątpliwie jednym z nich będzie zapewnienie sprawnego i bezpiecznego funkcjonowania infrastruktury i taboru, szczególnie w trudnym okresie zimowym. Produkty Chemical Advisory z pewnością to ułatwią.
Więcej informacji: http://www.rekta.pl/blog