Black Friday 2020: 1 na 2 Europejczyków ogranicza wydatki. Raport Intrum “European Consumer Payment Report 2020” wskazuje na rosnący trend w kierunku bardziej zrównoważonej konsumpcji, zwłaszcza wśród młodszych konsumentów i kobiet. Prawie 1 na 2 pytane osoby przyznaje, że dzięki zainteresowaniu się „filozofią” sustainability wydaje teraz mniej pieniędzy.
O tej porze roku media często pokazują tłumy podekscytowanych „łowców” okazji czatujących przed sklepami. Raport European Consumer Payment Report 2020 pokazuje, że mieszkańcy Europy są coraz bardziej świadomymi konsumentami i starają się wydawać mniej.
Rosną zrównoważone wydatki
Zgodnie z danymi zebranymi przez Intrum, prawie 1 na 2 pytane osoby (47%) twierdzi, że zainteresowanie się zrównoważonym rozwojem zmotywowało ją do ograniczenia wydatków. To rosnący trend: w 2019 roku podobnej odpowiedzi udzieliło 42% konsumentów.
Przede wszystkim prym w trendzie wiodą młodsi konsumenci i kobiety:
- Aż 50% kobiet z „pokolenia Z” (18-21 lat) i Millennialsów (22-37 lat) twierdzi, że tnie swoje wydatki, by były bardziej zrównoważone.
- Jednak wszystkie inne grupy wiekowe również są zaangażowane w tę kwestię. Od 44% (65 lat i więcej) do 48% (38 do 44 lat).
- Ponadto 44% mężczyzn jest zmotywowanych do tego, by wydawać pieniądze w sposób zrównoważony.
Te pozytywne tendencje najbardziej są widoczne w Rumunii i Portugalii. Po pierwsze 65% konsumentów w obu krajach twierdzi, że skłania się do wydawania mniejszych sum pieniędzy. Na drugim końcu skali znalazły się takie kraje jak Wielka Brytania (36%), Dania (37%) i Niemcy (38%).
Dlaczego widzimy zmianę w kierunku bardziej zrównoważonych wydatków?
W Europie toczy się coraz większa debata na temat tego, ile konsumujemy, zwłaszcza jeżeli chodzi o negatywny wpływ tego faktu na środowisko i klimat.
Zachęceni działaczami ekologicznymi, takimi jak Greta Thunberg, coraz więcej konsumentów widzi szerszy obraz, kontekst zjawiska. Zastanawiamy się, w jaki sposób możemy wziąć osobistą odpowiedzialność i pomóc w walce ze zmianą klimatu oraz ograniczaniem ilości odpadów.
Istnieją już akcje poświęcone wysiłkom w tym zakresie. Chodzi o #CircularMonday, który w tym roku przypadał na 23 listopada. Przede wszystkim wydarzenie polega na zachęcaniu do ponownego użycia, naprawy i wypożyczania odzieży oraz innych towarów. Organizatorzy twierdzą, że jest to łatwy sposób na wprowadzenie w codzienne życie gospodarki o obiegu zamkniętym.
Kierując się zmieniającymi się zachowaniami konsumentów, sprzedawcy detaliczni i inne branże stopniowo zajmują się tym zjawiskiem. Raport Intracen z 2019 roku wykazał, że 92% sprzedawców detalicznych spodziewa się wzrostu sprzedaży zrównoważonych produktów w ciągu najbliższych pięciu lat.
Media społecznościowe wywierają presje na konsumentach
- 35% europejskich konsumentów twierdzi, że media społecznościowe zwiększyły ich świadomość w zakresie kupowania towarów, które są wyprodukowane w sposób etyczny/zrównoważony.
- Ponadto prawie połowa respondentów z Finlandii (49%) i Irlandii (47%) jest tego samego zdania.
- Nawet w krajach, w których media społecznościowe odgrywają mniejszą rolę, co najmniej 1/4 konsumentów twierdzi, że mają one wpływ na dokonywane zakupy (Francja, Belgia, Łotwa, Holandia i Niemcy).
Przejmij kontrolę nad własną sytuacją finansową
Firma Intrum od dawna promuje zrównoważone wydatki. Wierzymy, że konsumenci mogą wykorzystać Czarny Piątek jako motywację do przejęcia kontroli nad własną sytuacją finansową. Ponadto znalezienia zdrowej równowagi między wydatkami, a koniecznością pożyczania pieniędzy.
European Consumer Payment Report opiera się na ankiecie przeprowadzonej wśród ponad 24 000 konsumentów w 24 krajach w całej Europie (także w Polsce), w okresie od sierpnia do października 2020 r. Premiera już 7 grudnia!
Źródło: Intrum