SAS to jedyne linie lotnicze w Skandynawii, które biorą udział w realizowanym na lotnisku w Oslo przez firmę Avinor projekcie, w ramach którego od 22 stycznia regularnie dostarczane jest tam najbardziej przyjazne środowisku biopaliwo lotnicze. Dzięki temu Oslo jest pierwszym międzynarodowym portem lotniczym, w którym biopaliwo będzie regularnie dostępne.
SAS wraz z KLM i Lufthansą podpisał umowę zakupu z dostawcą takiego paliwa, firmą Air BP. Dzięki tej umowie wymienione powyżej trzy linie lotnicze będą generować popyt niezbędny do uruchomienia produkcji i dostaw tego typu paliwa oraz przyczynią się do tego, że ekologiczne paliwo lotnicze stanie się realną opcją z ekonomicznego punktu widzenia. Biopaliwo jest aktualnie produkowane w małych ilościach i jest droższe od tradycyjnego paliwa lotniczego, jednak wraz ze wzrostem popytu ceny powinny ulegać stopniowemu spadkowi.
„Kiedy inwestujemy w najnowszą technologię dostępną w branży lotniczej, pomaga nam ona ograniczyć emisje mające wpływ na klimat, jednak jeśli chcemy ograniczyć wpływ samolotów na klimat szybciej i na większą skalę, najważniejszym krokiem jest dostawa biopaliwa“, mówi Eivind Roald, wiceprezes wykonawczy ds. sprzedaży i marketingu w SAS.„Właśnie dlatego bierzemy na siebie tę odpowiedzialność i realizujemy te inwestycje, gdyż dzięki nim aktywnie przyczyniamy się do osiągnięcia celu, jakim jest branża lotnicza funkcjonująca w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju.“
Dzięki regularnej modernizacji swojej floty i zakrojonym na szeroką skalę pracom nad rozwiązaniami przyjaznymi środowisku, zarówno w powietrzu, jak i na ziemi, SAS udało się ograniczyć emisje CO2 o około 15% od 2005 roku. W tym samym okresie znacznie wzrosła efektywność.
Poza inwestowaniem w biopaliwo SAS regularnie modernizuje swoją flotę. SAS były pierwszymi liniami lotniczymi w Skandynawii, które od 2013 roku dysponowały wyłącznie samolotami „nowej generacji“. Aktualnie są w trakcie odbioru z linii produkcyjnej najbardziej paliwooszczędnych samolotów, które będą wykorzystywane na trasach krótkiego i dalekiego zasięgu: Airbus 330 enhanced (od 2015), Airbus 320neo (od 2016), a później Airbus 350 extra wide body (od 2018).
Spełnienie wielkich oczekiwań, jakimi jest radykalna redukcja emisji CO2 przez branżę lotniczą, wymaga większego zaangażowania ze strony rządu w postaci ułatwień w zakresie lokalnej produkcji biopaliwa. Potrzebna jest ogólna polityka w dziedzinie klimatu i opodatkowania, która nie hamuje rozwoju, ale uwzględnia sytuację, w której przy niskiej marży finansowej, branża lotnicza musi stawić czoła ogromnej konkurencji z zagranicy.