Mattias Ekström zapewnił sobie przed czasem tytuł mistrza Rallycrossowych Mistrzostw Świata FIA, zajmując na torze Estering piąte miejsce. By wziąć udział w przedostatnim wyścigu tego sezonu, Szwed po raz pierwszy w swojej 16-letniej karierze zrezygnował z finału serii DTM rozgrywanego w Hockenheim.
„To chyba najlepszy dzień w mojej karierze kierowcy wyścigowego” – mówi Ekström. „W DTM przeżyłem wiele pięknych momentów jeżdżąc dla Audi Sport, ale dzisiejsze zwycięstwo jest czymś bardzo, bardzo szczególnym. Przed trzema laty zaczynaliśmy od zera. W październiku 2013 nie było dosłownie niczego. Tylko niewielu jest w stanie sobie wyobrazić to, co mój zespół i ja zbudowaliśmy przez ten czas. Przesyłam ogromne podziękowania mojemu pracodawcy, Audi Sport. Szefowie pozwolili mi startować na torze Esterring, by maksymalnie zwiększyć moje szanse na zdobycie tytułu. Wygrana wcale nie była oczywista, tym bardziej jestem im za to wdzięczny. Mam nadzieję, że tytuł Mistrza Świata w rallycrossie wywoła uśmiech na ich twarzach.”
Zdobywając mistrzowski tytuł, Ekström po raz kolejny udowodnił, że jest jednym z najbardziej wszechstronnych kierowców wyścigowych na świecie. Od roku 2001 brał udział w 177 wyścigach DTM, jeżdżąc w barwach Audi Sport Team Abt Sportsline. Zwyciężał 22 razy, a w latach 2004 i 2007 zdobywał tytuł mistrza. Stąd jest najbardziej utytułowanym kierowcą Audi w serii wyścigów DTM. Ten 38-latek, czterokrotnie tryumfował również w wyścigu Race of Champions – raz w klasyfikacji zespołowej z Tomem Kristensenem (2005) oraz trzykrotnie w klasyfikacji indywidualnej (2006, 2007, 2009). Pokonał przy tym między innymi siedmiokrotnego mistrza świata Formuły 1, Michaela Schumachera. Oprócz tego, jeździł z sukcesem między innymi w szwedzkich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych STCC, w Rajdowych Mistrzostwach Świata, w NASCAR
i w australijskich V8 Supercars.
Zdobycie mistrzostwa jest również czymś szczególnym dla Audi Sport, ponieważ tytuł Mistrza Świata w rallycrossie, jest jednym z zaledwie pięciu, obok Mistrza Formuły 1, WRC, WEC i WTCC, tytułów przyznawanych przez FIA. Teamy Audi mogły dotychczas świętować zwycięstwa w Mistrzostwach Świata w Wyścigach Długodystansowych FIA WEC w latach 2012 i 2013. Ostatni tytuł indywidualnego Mistrza Świata w klasyfikacji kierowców, Audi zdobyło 32 lata temu. W roku 1984, rodak Ekströma, Stig Blomqvist, wygrał Rajdowe Mistrzostwa Świata. „Stig zdobył tytuł jeżdżąc z napędem na cztery koła quattro, w WEC sukcesy odnosiło Audi R18 e-tron quattro, a teraz ja, z moim Audi S1 EKS RX quattro, mogłem dopisać do tej historii kolejny rozdział” – mówi Ekström.
Wyścigi rallycrossowe były częścią życia Ekströma od najmłodszych lat. Jego ojciec Bengt, jeździł w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych w Mistrzostwach Europy i w 1990 zajął w nich trzecie miejsce. „Jako mały chłopiec byłem zawsze obok, ale ten sport mnie nie zachwycał” – podkreśla. „Wyścigi rallycrossowe wydawały mi się zawsze zbyt brudne. Lubię, jak jest czysto, lubię porządek.” Podczas gościnnego występu w Rallycrossowych Mistrzostwach Europy w roku 2013, to nastawienie się zmieniło. „Byłem drugi i atmosfera zrobiła na mnie ogromne wrażenie. W drodze powrotnej myślałem tylko o tym, że w sezonie 2014 chcę wrócić i wygrać. Z przyjaciółmi, partnerami i długoletnimi towarzyszami, zacząłem realizować mój pomysł.”
Dzień narodzin EKS, to 14 czerwca 2014 roku. Dokładnie 858 dni temu, Ekström po raz pierwszy wystartował w Rallycrossowych Mistrzostwach Świata, zasiadając za sterami Audi S1 EKS RX quattro o mocy 560 KM. Trzy tygodnie później, Szwed podczas wyścigu u siebie, w Höljes, stał już na najwyższym podium – plan nakreślony rok wcześniej powiódł się. W sezonie 2015, Ekström powtórzył sukces w Höljes i na końcu sezonu zajął szóste miejsce w klasyfikacji kierowców. W tym roku, zawsze miał perfekcyjny start. Trzy zwycięstwa z rzędu na początku sezonu, w tym podwójne, świętowane wraz z kolegą z zespołu, Toomasem Heikkinenem, były milowymi kamieniami na drodze do tytułu. Kolejne zwycięstwo w Barcelonie oraz miejsca na podium w Hell i w Rydze, tylko potwierdziły jego klasę.
Po zajęciu piątego miejsca na torze Estering, Ekström umocnił się na pierwszym miejscu klasyfikacji. Kończący sezon wyścig w argentyńskim Rosario praktycznie nic już nie zmieni. 26 i 27 listopada on i Heikkinen powalczą jeszcze tylko o tytuł w klasyfikacji zespołów. Aktualnie, EKS ma przewagę 17 punktów nad drugim w kolejności teamem: Peugeot Hansen.